Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nallo x GT som vintertelt?


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse

Nallo er eit firsesongstelt som toler ver ganske godt. Eg har dog ikkje opplevd noko meir enn stiv kuling dei gongane eg har brukt det, men det har det tolt godt (vinter). Det er nok elles rett som Nimrad påpeikar, at med omsyn til "ekstensiv" vinterbruk er det andre telt som har betre eigenskapar med tanke på ventilasjon, men, igjen, det avheng av bruksområdet ditt....eg har brukt Nallo til typiske vinterturar der vekt er eit spm, og eg ikkje orkar dra med meg ekstremtelt. Typisk 3-4 dagar i alpint terreng. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Tessatroll said:

Nallo er eit firsesongstelt som toler ver ganske godt. Eg har dog ikkje opplevd noko meir enn stiv kuling dei gongane eg har brukt det, men det har det tolt godt (vinter). Det er nok elles rett som Nimrad påpeikar, at med omsyn til "ekstensiv" vinterbruk er det andre telt som har betre eigenskapar med tanke på ventilasjon, men, igjen, det avheng av bruksområdet ditt....eg har brukt Nallo til typiske vinterturar der vekt er eit spm, og eg ikkje orkar dra med meg ekstremtelt. Typisk 3-4 dagar i alpint terreng. 

Du traff spikeren ganske så godt med din beskrivelse av bruk ift det jeg tenker.

Jeg har Helsport Svalbard High Camp (3 pers) som vintertelt i dag og det er finfint når jeg drar pulk, men er litt i tyngste laget (og volumiøst) når terrenget gjør det kun er aktuelt å gå med sekk. Vurderer da Nallo 2 GT for 1 - 2 personer på tur i "alpint terreng" om det ikke er helbom.

Edit: Svalbard High 3 har ca totalvekt på 4.9 kg og Nallo 2 GT en totalvekt på 2,7 kg ut fra hva jeg kan se (pakkvolum tilsvarende mindre antar jeg.), dette gjør det litt fristende, om teltet er brukandes i vinterforhold. 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen light er så og si likt som NalloGT, i mål, gram og "hva det tåler". MEN med fordelen av 2 høye lufteventiler, som er en stor fordel. Nallo har kun 1 høy (+ en lav). Vinterstid er det primuskokkelering inni teltet osv. Jeg hadde nesten ikke turt å gjøre det i ett Nallo, uten å ha dør åpen på vidt gap eller lignende. 

Så etter min syn så er totalpakken Fjellheimen, bedre enn Nallo. + at det er billigere ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Du traff spikeren ganske så godt med din beskrivelse av bruk ift det jeg tenker.

Jeg har Helsport Svalbard High Camp (3 pers) som vintertelt i dag og det er finfint når jeg drar pulk, men er litt i tyngste laget (og volumiøst) når terrenget gjør det kun er aktuelt å gå med sekk. Vurderer da Nallo 2 GT for 1 - 2 personer på tur i "alpint terreng" om det ikke er helbom.

Edit: Svalbard High 3 har ca totalvekt på 4.9 kg og Nallo 2 GT en totalvekt på 2,7 kg ut fra hva jeg kan se (pakkvolum tilsvarende mindre antar jeg.), dette gjør det litt fristende, om teltet er brukandes i vinterforhold. 

Eg har brukt berre vanleg Nallo 2, droppa GT. Konge. Tek lite plass og er enkelt å reise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Nallo 3 GT ganske mye på vintertur. Har også et Keron 3 GT, men tar som regel Nallo pga vekt. Jeg synes Nallo funket fint og har ikke opplevd kondensproblemer. Eneste minus jeg kan komme på er at teltduken ved fotenden blir litt for lav, særlig når teltet settes opp på snø. Er en bardun som skal løfte duken litt, men den kommer gjerne litt for lavt i snø slik at duken berører soveposen - se bilde. Da blir det litt fukt på utsiden av posen ved beina. Kan sikkert unngås ved å bardunere i ski :)

20160226_125500.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. bra innspill her. Skal ihvertfall ikke forhaste meg. 

Fjellheimen kommer jo også i 2pers x-trem versjon (har brukt 4pers versjonen en del tidligere samt SL utgaven og de fungerer bra til sitt bruk.)

Helsport Nammatj 2P ser også ut til å være et alternativ, det har to ventiler oppe,  brattere endevegger (mtp snø), og sterkere duk. (men høyere vekt.)

Om ikke vekt og volum skiller så mye så bør vel kanskje 3pers versjoner av teltene tas med i vurderingen? (Samtidig så har jeg Svalbard teltet i 3 pers og dette teltet skal fokusere akkurat på vekt&volum + gode vinteregenskaper for 1 person på tur).

Vedr fortelt så er jet litt tilhenger av å ha et bra fortelt på vinteren. Det avlaster mye i enkelte situasjoner. skulle en f.eks. bli liggende en dag pga ekstra dårlig vær så liker jeg ha forteltet til å lagre utstyr i + lage mat osv osv. Da slipper man i prinsippet å bevege seg på utsiden for annet en å se etter teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.