Gå til innhold
  • Bli medlem

Tove Kartanker


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å tove meg et par kartanker og har funnet flere oppskrifter:

http://gronland2017.blogspot.no/2015/04/toving-av-kartankervotter.html

http://svalbardpaalangs.wixsite.com/svalis/single-post/2016/1/7/Romjulsverkstad-toving-av-kartankar

Så er det bare det ene som ikke står i noen av oppskriftene:

Hvor mye ull trenger jeg?
Hvor kan jeg kjøpe billig ull som funker til toving?

Fancy frager fra Panduro hobby blir dyrt om det er mye ull som skal til.
 

Endret av steingrd
Fikset lenker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får alltid tak i restergarn og utgåtte farger ol hos garnutsalg til en lav pris. Og samtidig kan du høre med de i butikken hvor mye garn du trenger. De vet. Er jo forskjell på garntyper så ikke så lett å si hvor mye du trenger. 

Men si du trenger fire nøster, og du får billig, så kommer du lett under en hundrelapp. Ellers selges det også garn på Nille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok og veide en kartank jeg har (av typen forsvaret bruker). Den er ganske tjukk og veier ca. 170g. Så det er ikke mye som skal til, og du trenger sannsynligvis ikke mer enn 300-400 gram alt ettersom hvor tykk du vil lage de.

Kardet ull kan kjøpes på netter fra blant annet:

http://www.ull.no/produktkategori/ull/kardet-ull/

https://www.stoffogstil.no/hobby/filt-filtning/kardet-ull

Ingen av de er spesielt dyre.

1 time siden, Barskekarsten skrev:

Jeg vurderer å tove meg et par kartanker og har funnet flere oppskrifter:

Jeg har brukt den første oppskriften til å lage ullvotter og synes det var en enkel og grei måte å gjøre det på. Bare husk å gni godt, og når du tror du har gjort nok, så forsetter du litt til.

Endret av Tobleronen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt prosjekt :)

Du får kjøpt kardet ull på bla Stoff og stil og Hillevåg ullvarefabrikk . Prisen ligger på omtrent 25 kroner for 50 gram de fleste steder. Vær obs på at du trenger ikke merinoull. De fine fibrene i merinoulla vil du uansett ikke merke noe til etter toving. 

Mengden du trenger er jeg usikker på, (har aldri filt-tovet et så stort prosjekt, jeg pleier å strikke eller hekle det jeg skal tove av votter, luer eller tøfler,) men ville trodd du trenger et par-tre poser til hver fot. Får du ull til overs kan du jo tove et par votter også :rolleyes:Hvis du har mulighet til å stikke innom en fysisk butikk kan de sikkert anslå omtrent hvor mye du trenger. Pleier å være flinke folk på Stoff og Stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan ikke strikke, så jeg er nødt til å tove -filte. (Og ho Tove Kartanker er deilig lun og hyggelig å ha med på tur og i soveposen 😀!)

Jeg har tovet noen tøfler = kartanker med kort skaft og et par fin-votter til Elginnen. De er på hytta så foto kan komme senere.

Man trenger kardet ull / kardeflor fx. fra Hillevåg Ullvare fabrikk. Til votter tror jeg at jeg brukte ca. 1 pose i størrelse som stor brødpose. Farge etter behag, (røde kartanker forsvinner ikke og kan brukes som nødsignal.) Det pleier ikke å være dyrt.

Så trenges en fleksibel mal i stor overstørrelse av vannfast materiale. Fx. kan en rest gulv vinyl med skum bakside fungere fint. Det er viktig, at malen er fleksibel og tøyelig, når den skal lirkes ut av det våte og ennå ikke tovete ull.

Så legger man ullen i flere lag 4-5? med fibrene på tvers av hverandre som kryssfiner. Det vanskelige er å få overlegg om kanten på malen forside til bakside uten at det bli tynt der eller for tykt.

Så gjør man forsiktig ullen våt med varmt vann i hånden sammen med sen sterk såpe. Jeg bruker den go'e gamle Sunlight. Så mye du kan massere inn i hånden. 

Så gnikker man forsiktig, så det ikke blir hull eller tynne partier i ullen. Så gnikker man mer med hånden. På et tidspunkt blir ullen så filtet at malen ed forsiktighet kan lirkes ut. 

Etter hvert kan man stikke armen/hånden inn og gnikke fra begge sider. Så kommer fasen, hvor det skal toves/filtes for alvor og krympes inn til rette størrelse med varmt vann og såpe hele tiden. Et gammelt vaskebrett/ tovebrett fremstillet av en bit vannfast kryssfiner og noen trekantlister er et godt hjelpemiddel til å tove hardt nok.

Med votter er det best at brukeren selv tover det siste inn til egen størrelse. (jeg har mye større hender enn Elginnen!) Ved kartanker skal man kjenne sko størrelse så noenlunde. Et par innersåler kan være veiledende.

Noen kartanker er meget løst tovet. Jeg ville nok tove kartanker ganske fast av hensyn til slitestyrken. Får man tynnere partier på produktet eller blir de slitte, trenge man ikke fortvile.

Panduro hobby har noe filte-nåle. Der legger man en dot karteflor på det tynne og prikker iherdig med nålen og etterhvert blir det faktisk filtet og inkorporert i det tovete materiale.

Du må nok påregne en "test" toving for å få erfaring.

Foto av kardeflor, mal i tynn plast, "testvotte", tovebrett

Elgen

16012017953.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I frustrajon over snømangel og dårlige muligheter for å mosjonere de 2 huskyer dro jeg på hytta. Men her er det bare is og glatt og med armer og bein som innsats ved noe sledekjøring. Har dog fått et par fposiktige småturer på sleden.

Men jeg fotograferte de tovete finvotter som var julegave for et par år siden til Elginnen:

Elgen19012017954 (2).jpg

 

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.