Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Føler meg totalt svimmel og forvirret på soveposer til damer når det kommer til valg av hva jeg skal kjøpe. Jeg har lest hit og dit og alle veier.

Nå må jeg bare høre med dere her inne om råd.

Jeg ønsker å kjøpe en vinter sovepose som skal kunne fungere dersom jeg skulle tatt Hardangervidda på langs vinterstid.

Målet er selvfølgelig ikke å fryse. På samme tid er jeg også opptatt av vekt og kvalitet. Og at den ikke tar altfor stor plass i pakkevolum.

Da lener jeg meg litt tilbake og håper det er noen som kan hjelpe meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tatt en titt på cumulus om du ønsker mest mulig for pengene.

Eventuelt roberts dersom cumulus ikke ønsker å lage en pose i riktig lengde til deg. (Det blir fort mye unødvendig luft å varme opp ved en for lang pose. Kan gjerne være plass til batteri/småtteri, ikke mer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har sommer- eller tre-sesongspose, vil jeg anbefale deg å satse på en pose som går ned til 10-12 minus. Disse er ofte billigere enn ekstremposene, og har både mindre pakkvolum og mye større bruksområde. blir det veldig kaldt kombinerer du med en pose du har fra før. Da får du en pose med et veldig stort bruksområde. Se gjerne etter damemodeller, eller andre kortere poser - men hvis du ikke har mulighet til å prøve posen før kjøp, ville jeg nok gått opp minst 10 cm i forhold til kroppslengde. Marmot er et merke som har overrasket meg veldig med tanke på pris og kvalitet. Gode poser for en billig penge.  Bare pass på at det er god nakkekrage på den posen du vil ha innerst i et to-posesystem, ellers blir det kaldt .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-12 minus mener jeg blir litt vel liten sovepose over vidda på vinteren. Dette er en veldig god pose som Markamannen også anbefaler(de trekker fra momsen når den sendes til Norge):

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/excuistic-1200?gid=4&vid=6

Send cumulus en mail og spør om en kortere versjon. Gjør de ikke det kan jeg også anbefale Roberts sterkt. Ikke bruk for mye tid på nettsiden deres, men send dem en mail så vil de be om at du tar diverse mål av kroppen din og svare på spørsmål angående bruk og hvor frysen du er så får du en skreddersydd pose.

Jeg har selv 4 soveposer fra Roberts til meg og min utkårede. Det er utrolig hvor mye varmere det var for meg i disse posene sammenlignet med andre standardposer der jeg måtte varme opp 20 cm ekstra i bunnen. Jeg er veldig fornøyd, men ville nok ikke ha valgt sommerpose derfra på nytt igjen. Da ville jeg nok gått for et quilt-system av flere årsaker.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @anti på at en sovepose til -10-12 i kombinasjon med tresesongspose er et fullgodt alternativ til vinterbruk, og dessuten fort vekk både billigere og mer anvendelig enn en dedikert vinterpose  til -25-30. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.