Gå til innhold
  • Bli medlem

Syk pris!!!!!


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

160 000 kr for en sykkel er galskap https://www.oslosportslager.no/produkt/colnago-2017-colnago-concept-art-decor-piega-integrata-msr-eps-og-bora-ultra-42015.aspx

Sykling har blitt en sport for de med full lommebok, men ting har virkelig tatt av. Tenker menn i 40-50 årene med feit lommebok er kundegruppen her. Litt flaut å bli syklet fra av en med sykkel til under 10 000 kr når man stiller med sykkel til 160 000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Du har nok rett! Menneskehjernen er utrolig. Jeg tenker helt annerledes :) Er jeg i dårlig form velger jeg den billigste sykkelen jeg har, i tillegg litt anonyme klær. Venter med den beste sykkelen til formen er slik at jeg kan forsvare bruk av den, slik tenker mange i sykkelklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kan jeg være enig i at 160 000 kroner er himla mye penger for en sykkel....

Men det er mange her inne som gladelig betaler 6-7000 (og sikkert mer enn det også) for en jakke, og det syns jeg er himla mye penger for en jakke...
Jeg bar barna mine i bæresjal da de var babyer. Nå har bæreverdenen tatt helt av og folk handler sjal for 10 000 kroner stykket! 

Poenget mitt er at har du en lidenskap, er gjerne ikke prislappen så viktig. 
Jeg hadde aldri i verden hatt råd til så dyre ting men at de som har det velger å svi av alle pengene sine på det får jo være deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et bildet er priset til 160 000, og dette er nogenlunde i tråd med markedet", så vil jo dette bildet ha en sjanse til å stige i verdi, enten kunstneren er "halvdårlig", eller ikke. Sykler stiger vel sjelden i verdi vil jeg tro. Husk også på at mange av de som i dag selges for hundrevis av millioner(bilder, ikke sykler) er malt av kunstnere som til og med ble regnet som heldårlige i sin samtid. Personlig skulle jeg likevel hatt ufattelig mye penger for å henge et bilde til 160 000 på veggen, og jeg ville uansett ikke gjort det hvis jeg ikke likte det. Sykkel til 160 000, hver sin lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er man sykkelfrelst og glad i å trene sykling, er det selvfølgelig moro å ha en flott sykkel - mye glede og motivasjon i det. Jeg har selv et par fine og forholdsvis dyre sykler, men langt unna 160 000 kr. Det er mye helse i sykling, og mange jeg sykler sammen med har sykler mellom 20 000 og 60 000 kr. Det er fåtallet som har sykler til 60 000 kr, men noen har det. Innad i sykkelmiljøet jeg er medlem av ler man litt av de nyfrelste 40-50 åringene som stiller med, ølmage, dårlig form og veldig kostbar sykkel. 

Har man råd til, eller er villig til å bruke 160 000 kr på en sykkel, ja for all del. 160 000 kr er ganske langt over mange av proffene sine sykler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 minutt siden, Hege P. skrev:

Et nydelig tyveriobjekt. Jeg ville neppe våget å ta en bytur med en sånn en. ;)

Må ha den inne på soverommet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JanRH skrev:

160 000 kr for en sykkel er galskap https://www.oslosportslager.no/produkt/colnago-2017-colnago-concept-art-decor-piega-integrata-msr-eps-og-bora-ultra-42015.aspx

Sykling har blitt en sport for de med full lommebok, men ting har virkelig tatt av. Tenker menn i 40-50 årene med feit lommebok er kundegruppen her. Litt flaut å bli syklet fra av en med sykkel til under 10 000 kr når man stiller med sykkel til 160 000 kr. 

Kjøp av svinedyre karbon sykler ble kommentert i Dagens Næringsliv av en av forhandlerne av disse syklene. Han hadde litt moro av det hele og mente at disse finansfolka (det var de som var kundegruppen) som kjøpte disse syklene for å spare vekt lett kunne gå ned selv en 10 - 15 kg i vekt og spare penger ved å kjøpe en rimeligere sykkel. Senere har jo denne karbonsykkelgjengen fått et annet problem, gamle folk med el-sykkel kjører fra dem. Verden er fæl. . 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 timer siden, Per Fredrik skrev:

Kjøp av svinedyre karbon sykler ble kommentert i Dagens Næringsliv av en av forhandlerne av disse syklene. Han hadde litt moro av det hele og mente at disse finansfolka (det var de som var kundegruppen) som kjøpte disse syklene for å spare vekt lett kunne gå ned selv en 10 - 15 kg i vekt og spare penger ved å kjøpe en rimeligere sykkel. Senere har jo denne karbonsykkelgjengen fått et annet problem, gamle folk med el-sykkel kjører fra dem. Verden er fæl. . 

Bestemor på en litt sprek el-sykkel er en trussel ja. Kan knekke selvtilliten til alle og enhver. Har kjempet mot ei opp en litt lengre bakke. Godt det var medvind😀 På flatene er det vanligvis problemfritt, men bakkene er verre. El-sykkel vinner i lengre bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det jo tenkes at disse karene egentlig har råd til det meste, og at det er en slik sykkel de ønsker seg....

Jeg kan ikke se noe galt i at vettuge folk (svært få som tjener mye penger kan være "dumme") bruker penger på det de ønsker seg. (Jeg gjør det samme.)

Og jeg tror bare et fåtall kjøper slik sykkel for å "brese" seg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, REJOHN skrev:

Nå kan det jo tenkes at disse karene egentlig har råd til det meste, og at det er en slik sykkel de ønsker seg....

Jeg kan ikke se noe galt i at vettuge folk (svært få som tjener mye penger kan være "dumme") bruker penger på det de ønsker seg. (Jeg gjør det samme.)

Og jeg tror bare et fåtall kjøper slik sykkel for å "brese" seg.

 

Svært få, men noen handler over evne for å vise verden at de er med på Tour de Finance. Jeg "lever" midt i traseen deres. 

Men for all del - de som har råd må gjerne kjøpe flere slike sykler. Men det er virkelig godt man ikke trenger en så dyr sykkel for å komme seg ut og nyte naturen ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 20.000 skjer det vist lite prestasjonsmessig :-) Så om en kloner seg selv og lar klonen sykle et ritt på en sykkel til 20.000, og du selv sykler samme ritt på en sykkel til 50.000, så vil det ifølge denne artikkelen kun skille veldig få sekunder.  Så kanskje det beste er å kjøpe en brukt sykkel som har kostet ca 20 000 ny? De for en fort for under 10.000 kr.. 

Med mindre en da har penger og interesse for å ha mer et "kunstverk" enn et fremkomstmiddel :)

 

"- Ingen trenger en sykkel til 50.000. Kjøper man det, er det fordi man har råd og lyst. De fleste vil kunne sykle like fort og bra på en sykkel til 20.000 kroner, og det er ikke engang sekunder å hente på å legge på 30.000, sier Øyvind Aas til DN.no. 

- Investerer du rundt 20.000 i en sykkel, er den bra nok. Derfra og opp er det mest jåleri og kun mikroskopiske forskjeller, bemerker han."

 

http://www.dn.no/d2/2009/05/19/-ingen-trenger-en-sykkel-til-50000

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en brukt cannondale Caad 10 105 landeveissykkel for 6000 kr. Den ramma veier vist 1250 gram. Sykkelen til 160 000 har en ramme på 995 gram.. Jada den er sikkert bedre på alle områder..men steike for en grampris.. Min har funket utmerket til både halvdistanse ironman, Kristiansand-Hovden, turer med telt osv osv :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
20 timer siden, TEEDJAY skrev:

Over 20.000 skjer det vist lite prestasjonsmessig :-) Så om en kloner seg selv og lar klonen sykle et ritt på en sykkel til 20.000, og du selv sykler samme ritt på en sykkel til 50.000, så vil det ifølge denne artikkelen kun skille veldig få sekunder.  Så kanskje det beste er å kjøpe en brukt sykkel som har kostet ca 20 000 ny? De for en fort for under 10.000 kr.. 

Nå og da finnes det kostbare sykler på finn.no til under halv pris! Her kan man gjøre gode kjøp! Så en annonse for en tid tilbake, hvor vedkommende innrømmet at 40 års krisa hadde tatt han. Det var en sykkel til rundt 50 000 kr. Sykler faller kraftig i verdi, jo mer kostbare de er jo verre er det.

Min veier bare ca. 6750 gram. Sykkelen kostet ikke mye, men karbon tubular hjul dro opp prisen noe. Jeg sparte fort noen hundre gram på lettere hjul. Shimano Ultegra er godt nok for meg.

Jeg har også en Specialized S-Work MTB som jeg kjøpte i løse deler og monterte sammen selv. Sparte mye penger på det. Kjøpte ramma på høsten på tilbud og delene på Norges beste og billigste sykkelbutikk. Ramma er en 2008 modell, som fortsatt er ripefri etter noen tusen mil. Karbonramma har livstids garanti. Bruker den bare på asfalt nå. Sykkelen er omgjort til asfaltmaskin, med nye 29er hjul og racerdekk. Den skal jeg ha med meg i grava....

 

 

643995_large_9CF133A2-A660-11E3-AC7E-E60A0FC1163B.jpg

 

81_2116697116.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, JanRH said:

160 000 kr for en sykkel er galskap https://www.oslosportslager.no/produkt/colnago-2017-colnago-concept-art-decor-piega-integrata-msr-eps-og-bora-ultra-42015.aspx

Sykling har blitt en sport for de med full lommebok, men ting har virkelig tatt av. Tenker menn i 40-50 årene med feit lommebok er kundegruppen her. Litt flaut å bli syklet fra av en med sykkel til under 10 000 kr når man stiller med sykkel til 160 000 kr. 

Jag tycker inte priset är så häftigt med tanke på vad den kostat att utveckla och producera. Du kan ju se vad man får för 160000 i små serier i industrin... Inte mycket.

"  Etter intense tester i vindtunnel, og etter hele 41 testeksemplarer kom de i mål med noe av det ypperste bransjen har sett på lenge.  "

Det här var inte imponerande. Hur i h-e har dom kunnat bygga 41 prototyper innan man träffar rätt? Varför har dom inte simulerat istället för att bygga fysiska exemplar? Jag som ingenjör får intrycket av att dom inte vet vad dom håller på med, utan prövar sig fram slumpartat.

Det finns billiga och bra cyklar om man vill ha det. Vill man betala extra för att minska vikten några hekto eller ha ett visst fabrikat (med stor reklam och sponsorbudget) så går det också bra. Man kan välja själv hur man vill ha det. För egen del så passar konceptet "billig och bra" bäst.

Endret av Johan2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, TEEDJAY said:

Over 20.000 skjer det vist lite prestasjonsmessig :-) Så om en kloner seg selv og lar klonen sykle et ritt på en sykkel til 20.000, og du selv sykler samme ritt på en sykkel til 50.000, så vil det ifølge denne artikkelen kun skille veldig få sekunder.  Så kanskje det beste er å kjøpe en brukt sykkel som har kostet ca 20 000 ny? De for en fort for under 10.000 kr.. 

Med mindre en da har penger og interesse for å ha mer et "kunstverk" enn et fremkomstmiddel :)

 

"- Ingen trenger en sykkel til 50.000. Kjøper man det, er det fordi man har råd og lyst. De fleste vil kunne sykle like fort og bra på en sykkel til 20.000 kroner, og det er ikke engang sekunder å hente på å legge på 30.000, sier Øyvind Aas til DN.no. 

- Investerer du rundt 20.000 i en sykkel, er den bra nok. Derfra og opp er det mest jåleri og kun mikroskopiske forskjeller, bemerker han."

 

http://www.dn.no/d2/2009/05/19/-ingen-trenger-en-sykkel-til-50000

På landsväg, kanske. Skall man till skogs med heldämpat blir det värre. 50k är i övrkant, men 20 räcker inte för en bra heldämpad cykel (listpris, kan gå att få under 20 på salg, så köp då!).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Her er en toppmodell fra meget anerkjente Scott til "kun" 76 990 kr - mye billigere enn en overpriset Colnago. Ett sett fete karbonhjul hadde nok økt prisen med 15-20 000 kr, men fortsatt langt under Colnago sine 159 999 kr. Scott har lenge vært kjent for å ha sterke, stive og lette karbonrammer. Stiv nok for selveste Mark Cavendish.

Nyutviklet karbonramme som setter en helt ny standard på landeveissegmentet. Benyttes av profflag verden over. Utrolige testresultater. 

https://ramo.no/scott-sykkel/sykkel/landevei/scott-foil-rc-sort-gul-m54-landeveis-sykkel-i-karbon-2017-192515-p0000547430

 WEB_Image%20SCOTT%20Foil%20RC%20Sort%20G

Her er sykkelmerket som flest profflag bruker. Specialized S-Works Tarmac Etap er toppmodellen i Tarmac serien, og koster i Norge 99 999 kr. Specialized vinner også stort sett alt av rammetester.

https://www.sykkelzentrum.no/sykler/landevei/specialized-s-works-tarmac-etap

specialized_s_works_tarmac_etap_wbr-3_20

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte får en "hard-on" av å vite at de har den dyreste sykkelen. Dem om det. Jeg tror kanskje dette like mye handler om at Oslo Sportslager vil markedsføre seg som "butikken som har alt". Og gjennom det selger de flere andre sykler til lavere priser. Ved å ha en sykkel til 160 000 i butikken, så kan det bli enklere å prate kunder med god råd opp fra 30 til 40 000 på deres sykler...

For meg gir det ingen status å ha sånt dyrt utstyr. Det er mye kulere når det kommer en på billigsykkel og kjører fra dem. Eller når man går på jakt med en som går og stryker sin Beretta med gullgravyr til 50 000, men som treffer dårligere enn han med den slitne Baikal-hagla..

Endret av Lompa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Johan2000 skrev:

På landsväg, kanske. Skall man till skogs med heldämpat blir det värre. 50k är i övrkant, men 20 räcker inte för en bra heldämpad cykel (listpris, kan gå att få under 20 på salg, så köp då!).

 

Godt poeng Johan :-) Det tenkte jeg ikke på, har bare landeveis og en 29` hardtail selv :-) Ser for meg at det kreves mye mer av en sti eller downhillsykkel, både i styrke og funksjon. Tror den artikkelen nok også kun tenkte på landeveis / hybid og "birken" sykler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.