Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av alpinbriller


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Oakley alpinbriller er bra, men man må høyt opp i pris hvis man skal ha Oakleybriller med flere linsefarger. På Intersport kom jeg over noen Head briller til kr 1190. De er i en pen etui og har ekstra linse, en med gul farge og en mørk. Jeg finner ikke mye om Head alpinbriller ved søk på nettet, men tror det er det samme som Goggle. Jeg er interessert å vite om dette er bra briller ? Jeg vurderer å kjøpe de, spesielt fordi pakken er med 2 linser samt skikkelig etui. Er det noen som vet hvilke farge på linsen som skal brukes til ulike værtyper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til Head briller men sikkert bra de også.  Her er en guide/beskrivelse om du leser dansk:

http://snowgear.dk/goggles-linser-guide/

Har selv hatt googles fra mange produsenter, f.eks. Oakley, Adidas, Dr. Ziper, Dragon, etc.

Det viktigste er bra glass/linser, og passform. Passer ikke brillene til formen på skihjelmen (bredde + bue/kant over panna) så er de uaktuelle for min del. (Det kan da bli tydelige områder med bar hud i panna, og i minus 20°C og med litt fart/vind så blir det kaldt) 

Foe Head briller må du nesten vurdere linsene selv.

Per nå har jeg 2 linser til brillen mine og synes det er finfint.

- "mørkebrun",  solbriller til de dagene med skaper lys. Kan være med speil, flere forskjellige farver/toner osv. 

- lys gul , ganske gjennomsiktige men med en tydelig farvetone. Fremhvever konturer ved flatt lys (overskyet, tåke osv.), kveldslys/skumring og tilsvarende. Kommer i flere farver, typisk varme farver som oransj osv. Disse brukes 90% av tiden for min del.

 

Håper det var litt til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule eller oransje er vanlig til flatt lys, men Oakley har begynt å lage noe rosa for flatt eller svakt lys. Det viktigste er kanskje ikke fargen, men hvor mye lys det tar bort og hvordan det slipper igjennom ulike deler av spektrum.

Sterkt lys krever mørke briller. På bre eller høyfjell i sterk vårsol anbefales linser som demper 95% av lyset (kategori 4), ellers holder det med kat 3 for solen. Kat4 må du ikke kjøre bil med! 

Det viktigste er at du finner briller som passer deg og ditt hode. Min erfaring er at vanskelige lysforhold er vanskelige selv med de beste linsene i verden. Noen ganger er konturene ekstremt vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oakley er etter mitt begrep overprisa og ein kan finne utruleg mykje bra alpinbriller som ikkje kostar på langt nær det samme. Passform, lysgjennomslepp og farge på glas er viktige stikkord. Eg ville hatt eit glass for dei solrike dagane og eit glass for dagar med dårleg sikt, evt flatt lys (rosa, orange eller gult). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Personlige kjøpe jeg stort sett  ikke noe annet enn Oakley.  Både solbriller og skibriller.  Og er alltid fornøyd. 

 

Bruker for tiden Fligth  deck,  med Prizm Torch og Prizm Rose. 

Sist nevnte har jeg ikke testet enda.  Men så fort det blir flatt lys,  blir de testet ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt svindyre briller (fått) og billige briller (kjøpt selv), og jeg må si at forskjellen er liten. Man bør ha en variant med rosa/orange for flatt lys, og ett glass for sterkt lys. Ikke nødvendig å spenne mer en 500 spenn på briller etter min mening (om en da ikke har spesialbehov mht synet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.