Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt skal jeg kjøpe?


Snutemor

Anbefalte innlegg

Har gått meg litt vill i teltjungelen... 

Søker etter et telt primært til meg og hunden, men har et håp om å få med 13-åringen på tur i ny og ne. Og liker ikke å fryse eller sulte, så drar nok med meg alt for mye på tur :angel: Poenget er at jeg vil ikke kjøpe et for stort og tungt telt, men heller ikke for lite. Må klare å bære det, men må ha såpass plass til meg, Kindlen og bikkja gjennom lange, mørke vinterkvelder at jeg gidder å sove i det.

Trenger ikke tåle vinterstormer på fjellet, er mest på tur i marka, men fint hvis det kan brukes på fjellet i hvert fall sommerstid og tidlig høst.

Noen anbefalinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Hvis det bare hadde vært til deg og hunden er 2-manns telt kanskje det beste, men siden du skal ha med sønnen din er nok 3-manns telt bedre.

Her er noen 3-manns telt i ulike prisklasser:

Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp

Frisport Yaranga Trek 3P https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/frisport-yaranga-trek-3p.html

Hilleberg Nallo 3 GT https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-nallo-3-gt-gront.html

Her er et selvstående 2-manns telt:

Helsport Reinsfjell 2 http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight

Budsjett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sikkermange forskjellige svar her, men jeg vil anbefale Helsport, kanskje Reinsfjell 2 kan være en løsning for deg. Her får du to innganger og to fortelt. Jeg har ikke dette selv da jeg har Ringstind Superlight, men flere her på forumet har Reinsfjell teltet. Det finnes i flere vektklasser fra 3kg og nedover. Mer info om teltet kan du finne her, http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2015/12/reinsfjell-superlight-2.html Ellers finner du alltid gode tilbud hos Helsport her, http://www.helsport.no/outlet . Helsport har veldig god kundeservice, du kan bare maile eller ringe ditt hvis det er noe du lurer på. Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JanRH skrev:

Budsjett?

Takk for svar! Budsjett er litt åpent... Har satt av litt penger og fått noe tilskudd i julepresang, så tenker jeg bruker heller noe mer med en gang og får noe jeg blir fornøyd med. Billigere (og bedre miljømessig) å kjøpe ett bra telt enn tre billige,  halvveis ubrukelige :ahappy: Men såklart, det finnes mange andre hull de pengene kan forsvinne ned i og gjøre god nytte, har ikke som mål å kjøpe det dyreste...

 

25 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Du får sikkermange forskjellige svar her, men jeg vil anbefale Helsport, kanskje Reinsfjell 2 kan være en løsning for deg. Her får du to innganger og to fortelt. Jeg har ikke dette selv da jeg har Ringstind Superlight, men flere her på forumet har Reinsfjell teltet. Det finnes i flere vektklasser fra 3kg og nedover. 

 

Takk for tips! Har sett endel på Helsporttelt ja, har lest lest mye positivt om de, spesielt her på forumet. 

Er rundt 3 kg det man må regne med for et telt til to eller tre personer?

 

Kan legge til at jeg gjerne vil handle på Outnorth  (har en tilbudskode der :angel:), på Villmarksbutikken på Jessheim (der har jeg et gavekort) eller på Fjellsport (pga forumsrabatten) Bare for å være ekstra vanskelig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På villmarksmessa på Lillestrøm hadde Helsport veldig fine priser.

Fjellheimen 2 Superlight = 5249kr 1,5 kg

Fjellheimen 3 Superlight = 5599kr 1,7 kg

Rondane 3 Superlight = 5599 kr 1,8 kg

Rykte sier at det er enda billigere med demotelten der. Men da må du være veldig tidlig ute.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsfjell ryktes å være kjærestetelt dersom man skal være to, så ta det med i beregningen. Har ei venninne med teltet og det er et enmanns eller tomanns hvis den andre er en man har tenkt å ligge i skje med i utgangspunktet. Tror det er 120 bredt, bare så du er klar over det. Fjellheimen superlight burde vel være et bra alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Reinsfjell ryktes å være kjærestetelt dersom man skal være to, så ta det med i beregningen. Har ei venninne med teltet og det er et enmanns eller tomanns hvis den andre er en man har tenkt å ligge i skje med i utgangspunktet. Tror det er 120 bredt, bare så du er klar over det. Fjellheimen superlight burde vel være et bra alternativ. 

Reinsfjell hørtes litt snaut ut da ja... Skal sjekke ut Fjellheimen superlight! Takk for tips :flowers:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snurret mye fram og tilbake selv nettopp (eller.. Fler måneder for å være ærlig) og endte tilslutt opp på et Nallo 3 GT telt. Jeg tenkte også et telt for meg og en hund hvor jeg har mulighet til å drasse med en person nummer 2 men fremdeles kunne bære teltet på sekken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å se på alle mål på telt, og om det er rette eller skrå vegger. Liggebredde på 120 cm hele veien med rette vegger oppleves som meget god plass, mens samme mål med skrå vegger er trangt. Sett sammen de aktuelle telt og sammenlign. Her er Nallo 3gt, Kaitum, Reinsfjell SL, Fjellheimen 2 og 3 begge i SL utgave. Vekt fra 1.7 til 2.9 kg. I praktisk bruk opplever jeg at takhøyden har veldig mye å si når du er flere som er i teltet og som ikke bare skal sove i det. Er det et telt det bare skal soves i, så velg det letteste. Valg av telt er ikke lett, med hund med skarpeklør er tykkelsen på bunnduken viktig, vurder et footprint eller en meget tynn matte inne i teltet hvis hunden skal bli med inn. I marka holder alle telt, på fjellet som du beskriver trengs normalt ikke noe tungt ekspedisjonstelt. Pris, vekt, kvalitet og opplevd  plass gjør at det er mange variabler du faktisk må velg selv på hva som er mest viktig for akkurat deg! Er er vel grunnen til at noen har flere telt, jeg greier meg fint med fire-fem telt. UL tomanns enkelduks 880 gram, Lett solo 940 gram, lite mc telt 1.3 kg, to manns 2 kg, 3 manns vintertelt 6 kg.651D461B-0F91-42EB-9C90-1D366E0AC4A8.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 er litt lavt i fotenden, men bør ikke være noe problem. Av tidligere tester jeg har lest kan duken strekke seg en del i fuktig vær. Etterstramming kan være nødvendig. Se brukererfaring http://lynvingen-blogg.blogspot.no/2013/04/utstyret-test-av-helsport-fjellheimen.html Under hva som oppleves som mindre bra og hva som er bra.

Sitat

Mindre bra:

- Koppfestene til teltstengene burde vært justerbare. Teltduken krymper såpass mye i varmt vær at vi til tider har slitt veldig med å få stengene plassert i koppene (vi har forkortet stengene ca en cm for å bøte på dette. Det skal legges til at vi ikke har observert så stor krymping på noen teltduk før som på dette teltet - det har skjedd at vi har måttet gå ut midt på natta og stramme opp duken (spesielt om det har begynt å regne) for at ikke ytterduken skulle ligge salrygget nedpå innerduken (duken har blitt strammet opp før vi la oss om kvelden)

Sitat
Bra:
 
- Meget lett og pakker lite - det er god plass i teltet i forhold til sammenpakket volum, det gjelder både for bagasje og for innerteltet
- Teltduken er relativt solid, ihvertfall i forhold til hva vi fryktet kunne være tilfelle for en SuperLight-duk. Den har tålt slitasjen fra sterk vind, tildels iblandet sand, og virker ikke å ha mistet mye vanntetthet - dette kan muligens skyldes at ytterduken er vanntett uten å være impregnert. Det skal likevel nevnes at vår oppfatning er at duken ikke er fullt så slitesterk som f.eks. på Svalbardmodellene (som vi har brukt i omtrent 80 døgn), men dette er telt laget for andre og mer ekstreme forhold

Jeg ville valgt Hilleberg Nallo 3 GT dersom jeg skulle kjøpt telt :) Vær obs på at ikke alle Hilleberg modeller har myggnetting i ventilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det ofret fleksible/justerbare ting på superlight utgaver, nettopp for å spare vekt. Dette gjelder de fleste telt vil jeg tro. f.eks at det ikke er justerbare stangholdere, færre bardunfester, færre glidelåser, færre ventiler osv osv.

Dette kan være greit å ha med seg i bakhodet, man får ikke begge deler - altså et superlight telt med løsninger som de litt tyngre har :) Det vil derfor bli et spørsmål om hva du er villig til å ofre i forhold til vekt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at forvirringen ikke skal bli så stor. Ta de liggeunderlag du skal bruke, legg de ved siden av hverandre og ta mål. Har du sekk og kokeutsyr også lett tilgjengelig, legg dette også ut, gjerne under et passe stort bord. Vipps og du ser litt hvordan plass du føler at du trenger. Jeg må innrømme at jeg liker å kjøpe brukte telt eller veldig gode tilbud, det er først på tur du finner ut hva som passer. Behøver ikke gå så langt, hagen holder hvis du lager deg mat i teltet, og sover der😴. Du må da pakke sekken som du skal på tur. Kjøper du riktig, koster det deg ikke stort å bytte til et annet om du ikke føler du traff helt. Et annen mulighet er å låne, men når du har hund 🐕er det mange som ikke vil låne deg telt⛺️, pga klør og hår. Så tipset er kjøp ikke telt av de som har hund, med mindre det er et helsport, da koster det ca 900kr for å få ny bunnduk. 

Ps Du vil alltid være forrvirret, men med erfaring blir du forvirret på et høyere nivå ref min gamle lærer😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang @borgern sin kommentar: 

Kaitum 2 er et flott telt. Jeg har GT versjonen, det veier 3,7 pakket og langt mer enn det når en har fått sauset det inn i en fint lag rim vinterstid. Det er god plassfornemmelse, høyt til taket og fine løsninger. Hvis du kan klare deg uten stort fortelt så er kaitum 2 (ikke gt) på 2,9 kilo sikkert veldig bra til ditt bruk. Du kan kokke i ytterteltet, men om du foretrekker litt ekstra plass til dette kan du bare klipse ned litt av innerteltet. Anbefales på det sterkeste :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2017 at 11:00 AM, Snutemor said:

Er rundt 3 kg det man må regne med for et telt til to eller tre personer?

Til 3-sesongsbruk så klarer du deg med 2 kg for 3-personstelt, men til vinterbruk og eventuelt annen bruk i ekstrem vind så må du opp til rundt 3 kg+. Hvis budsjettet rekker så er fjellheimen superlight et ypperlig telt. Jeg valgte det pga lav vekt, men samtidig stoort innertelt (plass til hund og bagasje). Til vinterbruk har jeg et Hilleberg Keron 3 GT(5kg) som er alt for digert og svært til at jeg vurderer det til sommerturer. 

Hvis pris ikke er noen hindring så er superlight-serien til Helsport meget gode telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nimrad skrev:

Til 3-sesongsbruk så klarer du deg med 2 kg for 3-personstelt, men til vinterbruk og eventuelt annen bruk i ekstrem vind så må du opp til rundt 3 kg+. Hvis budsjettet rekker så er fjellheimen superlight et ypperlig telt. Jeg valgte det pga lav vekt, men samtidig stoort innertelt (plass til hund og bagasje). Til vinterbruk har jeg et Hilleberg Keron 3 GT(5kg) som er alt for digert og svært til at jeg vurderer det til sommerturer. 

Hvis pris ikke er noen hindring så er superlight-serien til Helsport meget gode telt.

camp versjonen til fjellheimen har stoort fortelt med plass til hund og bagasje..?  Og rimelig god plass i innerteltet også.  Men jo større telt jo vanskeligere å finne god teltplass? Selv om forteltet jo ikke stiller krav til underlag. Alltid kompromisser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger :) Jeg synes det er vanskelig å vektlegge hva som er viktigst av lav vekt, god takhøyde, nok plass til meg, hunden og alt rotet vårt, størrelsen utvendig på teltet i forhold til plassering i skogen osv... Har derfor fått låne et tomannstelt  (troooor det var Mountain Hardwear?) av en snill bekjent (med hund :ahappy:), og drar på tur i helga. Da blir det muligens litt enklere å finne ut hva jeg kan kompromisse på og hva som er essensielt for meg.

 

Tusen takk igjen for alle svar :flowers: Dere er gull for en nybegynner i teltverdenen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snutemor skrev:

Tusen takk for alle tilbakemeldinger :) Jeg synes det er vanskelig å vektlegge hva som er viktigst av lav vekt, god takhøyde, nok plass til meg, hunden og alt rotet vårt, størrelsen utvendig på teltet i forhold til plassering i skogen osv... Har derfor fått låne et tomannstelt  (troooor det var Mountain Hardwear?) av en snill bekjent (med hund :ahappy:), og drar på tur i helga. Da blir det muligens litt enklere å finne ut hva jeg kan kompromisse på og hva som er essensielt for meg.

 

Tusen takk igjen for alle svar :flowers: Dere er gull for en nybegynner i teltverdenen!

Tror det er en veldig god ide, alle de tingene her er vanskelig å vite uten å ha testet selv siden alle er så forskjellige. Venninna mi har et akto som hun elsker, jeg får klaus bare jeg huker meg ned til inngangen. Det første teltet mitt var et superbillig marmot-telt som jeg brukte for å teste litt hva som funket, deretter kjøpte jeg den skitdyre souloen som var et telt som hadde alle de tingene jeg digget ved marmotteltet og hadde fikset alt det jeg hatet med det. Så: good call og riktig god tur!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips hvis du har mulighet er å avtale med Helsport å avtale med dem om du får sette opp telta for å teste plass osv utenfor hos dem. (Hvis dem fortsatt er behjelpelige slik) - Ett telt kan se veldig fint ut på bilde men når du slår det opp er det kanskje ikke slik du forventa. Sikkert mulighet for dette hos Villmarksbutikken også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snutemor

Velkommen til teltkaoset 😃  

1. Flere telt: Som du kanskje har lest i trådene her så har de fleste av oss flere telt ut fra bruksbehov, alle telt er jo kompromiss. Det kan være lurt å ha det i bakhodet, sånn at ditt første telt kanskje passer for den type turer du vil gjennomføre mest av. Da kan dine neste telt komplettere mer marginale type turer, og du unngår telt som hverken er fugl eller fisk.

2. Sammenhengen mellom pris-vekt-kvalitet gjelder også for telt. Ønsker du noe billig, må du regne med å gå opp i vekt eller ned i kvalitet. Vil du ha lav vekt og høy kvalitet så er også prisen deretter. På finn.no ligger det mange knuste drømmer, og som regel finner man supre telt, brukt to netter, til halv pris.

3. Forslag

     a. BASE camp telt - stort, gjerne tungt, stabilt  - kano/kajakk/bil/hage turer, telting nær vei.  God plass til å stå, henge opp vått tøy, plass til store liggeunderlag og "kjøkken/sittekrok"

    b. Fjelltelt med plass til 2-3-4 - lett, lite, men god plass til å sitte oppreist i, 3 sesongers, dyrt, passelig plass, kan koke ute eller ha forrom. Dette er teltet når man vil ha litt komfort og lettest mulig sekk. Eller kanskje en tarp om det er ditt behov..

  c. Ekstremteltet, smalt bruk - vinterturer, kanskje selvstående, skjørt eller en-duker.  Her har jeg to: en 5-sesongs en-duker for 1-2 personer 1,9 kg, dyrt. Og ett for 3 personer til pulketurer, fortsatt dyrt, men litt tyngre (Hilleberg) til bruk ved pulketurer etc.

Lykke til..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

frisport yaranga selges av fjellsport til rundt 2000 nok med jevne mellomrom. Ikke den superlette versjonen men jeg kjøpte 4pers modellen og den veide snaue 3 kg. Det er ikke værst. Tykkere duk enn superteltene, men det er en bekymring mindre om du har hund. Jeg har telt med papirduk og blir ikke helt komfortabel.

tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.