Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen x-trem vs "vanlig" 3


tomsef

Anbefalte innlegg

Jeg ser på et nytt telt. Vanligvis bruker jeg tarp, og nå vil jeg kjøpe et telt for å kunne reise på litt lengre turer i marka og noen turer på fjellet. Jeg har ikke pulk, så turene vil være med sekk. Mulig jeg kjøper pulk senere. Teltet kommer først og fremst til å bli brukt på høst, vinter, tidlig vår. Har planer om å handle inn et superlight-telt til sommeren. Hva tenker dere som kjenner til teltene? Er det først når du kommer opp på høyfjellet at x-trem har noe særlig for seg? Er det noe forskjell på ventilasjonen? Andre funksjoner jeg bør tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begge to. Har brukt det vanlige mange ganger i høyfjellet vinterstid også uten problemer, i til dels ganske guffent vær! Vanlige helsport fjellheimen står han så godt av at hvis du bare skal ha ett telt til den bruken du beskriver ville jeg ikke valgt x-trem (iom at det vanlige fjellheimen funker utmerket på de aller fleste vinterturer også). X-trem er et fullblods vintertelt og tar bra mye mer plass og veier mye mer enn det vanlige. Jeg har kun med x-tremvarianten på vintertur og da går jeg stort sett med pulk. 

Ventilasjonen er bedre på de aller nyeste fjellheimen enn den er på det gamle som jeg har, så det skulle heller ikke være noe problem når du legger snø langs sidene på teltet vinterstid. Iom at x-trem har stormmatter så blir ventilasjonen dårligere av det også...

Dersom du etterhvert begynner å gå på mange vinterturer i høyfjellet kan du vurdere å kjøpe et x-tremtelt da.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tomsef skrev:

Har planer om å handle inn et superlight-telt til sommeren. 

Er dette i tillegg til det du spør om i overskriften? 

Forøvrig enig med Hardy, du trenger ikke xtrem til ditt bruk. Og skal du kjøpe ett telt vil det være overkill (og unødvendig ekstra vekt) for turer i skogen.  

Du kommer nok også til å få anbefalinger om andre telt her inne... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X -trem teltene er fullblods vintertelt og fungerer best med pulk, da både vekt og volum kan bli litt mye for ryggsekken. Til gjengjeld er det utrolig bra og solide telt. Personlig bruker jeg kun X -trem teltet til lengre turer med pulk og til vinterfjellet. Til de andre årstidene og skogen vinterstid, klarer du deg fint med et bra 3 sesongtelt, så lenge luftemulighetene og forteltet er stort nok (bruk av primus).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frilufta skrev:

Er dette i tillegg til det du spør om i overskriften? 

Forøvrig enig med Hardy, du trenger ikke xtrem til ditt bruk. Og skal du kjøpe ett telt vil det være overkill (og unødvendig ekstra vekt) for turer i skogen.  

Du kommer nok også til å få anbefalinger om andre telt her inne... 

Tenkte det ja. 

Da ender jeg nok opp med vanlig fjellheimen. Tror jeg kommer til å bli godt fornøyd med det. 

Et superlight-telt blir vel i overkant spinkelt om vinteren, så jeg bør vel uansett gå for to telt?

Endret av tomsef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, tomsef skrev:

Tenkte det ja. 

Da ender jeg nok opp med vanlig fjellheimen. Tror jeg kommer til å bli godt fornøyd med det. 

Et superlight-telt blir vel i overkant spinkelt om vinteren, så jeg bør vel uansett gå for to telt?

 

Superlight ville jeg ikke dratt opp i vinterfjellet nei. Det er litt spinkelt og duken er veldig tynn. Kjøp et vanlig fjellheimen. Jeg har klart meg med det i årevis som eneste telt til alle sesonger (før jeg nylig investerte i både x-trem + et eget sommertelt). Så ser du til sommeren om du gidder å kjøpe et superlight også eller om du bare kjører på med fjellheimen også da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
1 hour ago, norrbaggen said:

Hvordan er det med tykkelse på duk og hvor solid ting er?

Kuling i Sylan røsker godt i teltet..

Både pro og extrem har 18 kg rivestyrke på duken. Dette er det samme som black label/ekspedisjonsteltene til Hilleberg. xtrem har 10mm stenger og pro har 9 mm. Extrem har ekstra barduneringspunkter og stormmatter. Begge teltene vil fint tåle stiv kuling og mere til dersom de er satt opp korrekt og forankret skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.