Gå til innhold
  • Bli medlem

Primusplate


Jonas H

Anbefalte innlegg

1 time siden, Blaser skrev:

Kokiro plata med tradex underlag.  

Målte CO for  Polarisen med stillebrenner og Trangia kjele til 11 ppm.  

 

primusplate.jpg

trangiakjele.jpg

Ser genialt ut.👍 Jeg har klart å miste de stålstrengene man fester selve primusen til plata. Noen tips hvor jeg kan skaffe disse, eller tilsvarende (mer lettvint)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Børge Ousland har jo vært i nyhetene nå, og bilder der viser primusplate i aluminium, MSR flaske med pumpe gråd med rødt stempel, og XGK med rør ikke slange!  jeg tipper på MSR XGK II Shaker Jet Stove, 1994

dsk
 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/23/2019 at 10:25 AM, Anders Eriksen said:

Ser genialt ut.👍 Jeg har klart å miste de stålstrengene man fester selve primusen til plata. Noen tips hvor jeg kan skaffe disse, eller tilsvarende (mer lettvint)?

Er litt usikker på om dimensjonen passer til den typen plate, men jeg bruker disse til å feste min Optimus Nova til treplaten min.

Vingemutter M4
Sporskrue
Båtskive
 

Mulig dimensjonen du trenger er M5 eller M6, men det kan alltids måles med en skyvelære. 

Eventuelt knerte en kleshenger eller bruke vanlig ståltråd kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 8.24, dsk skrev:

Børge Ousland har jo vært i nyhetene nå, og bilder der viser primusplate i aluminium, MSR flaske med pumpe gråd med rødt stempel, og XGK med rør ikke slange!  jeg tipper på MSR XGK II Shaker Jet Stove, 1994

dsk
 

Men hvor er kjelestøttene? 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har litt god tid nå om dagen, så tenkte at da var det på tide å lage seg ei plate til brennere min.

Fikk tak i 6mm vannbestandig kryssfiner fra skrothaugen på jobb. Kappet den stor nok til at jeg får plass til kaffekoppen/kokekar, brenner og flaske. 

Rundet av kantene med fresen og borret hull. 

Flasken er festet med lastestikk. Brenneren ble festet med skruer med forsenket hode fra undersiden å vingemutter på toppen. Vurderte også stripps eller strikk her, men synes føttene på XGK blir så varm at jeg ikke følte det var trygt.

Målet var å ikke ha noe metall/skruer/ståltråd osv som sitter fast permanent med tanke på å skade andre ting i pulken.

Problemet nå er at platen er så glatt på undersiden, slik at den sklir på snø. Tenkte derfor å feste liggeunderlag på undersiden eller borre noen store hull i kantene, slik at jeg kan sette ned noen teltplugger. Andre forslag motas med takk :D

3.thumb.jpeg.f80a979bc0de233b85b73801cc7a13f2.jpeg2.thumb.jpeg.38ae38e2c2e10d6e3f4b116b81d4caff.jpeg1.thumb.jpeg.0410bc5e7fe561cf578521020123a8f1.jpeg

Endret av Dortase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (5 timer siden):

Har litt god tid nå om dagen, så tenkte at da var det på tide å lage seg ei plate til brennere min.

Fikk tak i 6mm vannbestandig kryssfiner fra skrothaugen på jobb. Kappet den stor nok til at jeg får plass til kaffekoppen/kokekar, brenner og flaske. 

Rundet av kantene med fresen og borret hull. 

Flasken er festet med lastestikk. Brenneren ble festet med skruer med forsenket hode fra undersiden å vingemutter på toppen. Vurderte også stripps eller strikk her, men synes føttene på XGK blir så varm at jeg ikke følte det var trygt.

Målet var å ikke ha noe metall/skruer/ståltråd osv som sitter fast permanent med tanke på å skade andre ting i pulken.

Problemet nå er at platen er så glatt på undersiden, slik at den sklir på snø. Tenkte derfor å feste liggeunderlag på undersiden eller borre noen store hull i kantene, slik at jeg kan sette ned noen teltplugger. Andre forslag motas med takk :D

3.thumb.jpeg.f80a979bc0de233b85b73801cc7a13f2.jpeg2.thumb.jpeg.38ae38e2c2e10d6e3f4b116b81d4caff.jpeg1.thumb.jpeg.0410bc5e7fe561cf578521020123a8f1.jpeg

Jeg har laget noen varianter. Det jeg er mest fornøyd med undelaget på er et syltynt grønt sitteunderlag. 

Kan ellera anbefale noe ala "skistropp" som flaskefeste da du slipper store bulkete klumper på undersiden. Jeg bruker mitt også om sommeren og da vil det være upraktisk, mens det med underlag som er hårfint mykt også vil ligge greit mot grus og stein osv...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
PerEivind skrev (På 12.11.2019 den 11.00):

Mest fordi det var gøy, lagde ei plate i carbonfiber. 3D-printa holder for gassboks / fuelflaske.

_ES_0148.jpg

_ES_0147.jpg

_ES_0143.jpg

Hei Per Eivind! Er det mulighet for at du kunne lagt ut oppskrifta til gass/bensin holderen?😊 mvh Jonas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nyproduserte primusplater i tynn kryssfinér kutta i passe lengde og avrunda hjørner med stikksag. Saget hakk til reimer for drivstofflaske. Har laget to ulike fester for beina. Til Whisperliten er det et par øyeskruer jeg har bøyd ut til en 90 graders vinkel og kutta litt av så de ikke blir så lange. Til Novaen har jeg brukt to korte treskruer som er tilpasset til hullene i beina. Veldig enkelt å ta av og på. Som underlag under brennerne har jeg tilpasset stykke av en vindskjerm, som jeg har stiftet fast med stiftepistol. 
Alt på undersiden er naturligvis slipt ned så det ikke stikker ut noe. Til slutt er platene satt inn med et par strøk lakkbeis. 

20230127_173717 (1).jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! to primusser jeg finner svært praktiske, Nova'n støyer, men er kjemgrei å regulere.
Whisperlite'n er stille, men min har glatte kjelestøtter og er uten rensenål. (Skikkelig gammel) så Novan vinner hvis støy ikke betyr noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg føler jeg "nailet" oppsettet for Omnilite'n min i fjor. Et veldig kompakt oppsett som funker fett.

  • Brenner: Primus Omnilite Ti i en Trangia X2-kopp, plassert i en Trangia Triangle modifisert for justeringsventil.
  • Plate: Lokk fra en av boksene som uansett er med i pulken for annet utstyr.
  • Fordeler:
    • Kompakt og lett å flytte rundt på.
    • Det at platen er et lokk som uansett er med er et stort pluss i min bok.
  • Ulemper:
    • Oppsettet må "monteres" for hver camp.

IMG_6608.thumb.JPG.81962548177cc8ccffcaf36fbabda02c.JPG

 

Jeg har ambisjoner om å sette Soto Stormbreakeren min på prøve hva gjelder vinterturer kommende sesong. Da må det lages et fornuftig oppsett til den også. Her blir det å prøve meg litt frem.

Jeg har tenkt i en litt annen retning en Omnilite-oppsettet. Fokuset er fremdeles å "gjenbruke" et lokk som er med i pulken som primusplate, men også å montere minst mulig når man kommer i leir eller vil fyre opp primusen i lunsjen.

Foreløpig løsningsutkast (litt nørding):

  • Brenner: Soto Stormbreaker (helt vanilla)
  • Plate: En Eurokasse i plast på 400x300x220 mm tar over plassen til en annen litt lavere boks som har blitt brukt til fuel og diverse bakerst i pulken tidligere. Lokket på denne boksen blir primusplaten. Alt unntatt slangen mellom brenner og pumpe skal være ferdig montert på platen under transport.
    • Det limes 3 stk mini neodymmagneter på siden av benene på Stormbreakeren og tre stk av de samme magnetene i platen slik at brenneren "vris" på og av platen. Siden magnetene kun veier 0,6g/stk. tar jeg det ikke så tungt at disse blir værende på brenneren.
    • Flaske med pumpe monteres i platen med et bånd av noe slag. Enten ett bånd + én liten magnet for å holde flasken litt ekstra på plass under transport, eller to stk. bånd.
    • Det limes i tillegg x antall (så mange som behøves) mini neodymmagneter på kanten av Trangia Billy 2.5l kjelen + platen, slik at kjelen sitter over brenneren som et lokk under transport. Det eneste problemet med dette er at lokket på kjelen ikke har et kjempelogisk sted å ligge. Sannsynligvis blir det i bunn av eurokassen sammen med øvrig utstyr.
    • Det festes et lastenett eller lignende slik at øvrig utstyr i bunn av eurokassen ikke kan gå over de ca. 9 cm som er til rådighet når lokket er på med brennerutstyret "hengene opp ned" inn i boksen. Spesielt ved pulkvelt eller snurr blir dette viktig for å beskytte brenneroppsettet.
  • Fordeler:
    • Komplett oppsett "klar-til-bruk" rett ut av pulken ved å bare flippe lokket på boksen og koble på slangen.
    • Platen er ikke et nytt tilskudd i pulken, siden det blir brukt som lokk på utstyrsboksen i tillegg.
  • Ulemper
    • Det blir et vesentlig større oppsett enn Omnilite-oppsettet med 40x30cm primusplate som kan bli værre å flytte rundt i teltet på. Et pluss i minus her er at deler av brettet kan brukes til f.eks. å sette kaffekoppen o.l. på også.
    • Eurokasse og lokk er ikke spesielt ultralight med hhv. 1200g og ca 300g i pulken. I pulk tenker jeg det er helt greit da jeg generelt ikke drar på veldig tung pulk.

Både eurokasse, magneter og diverse er bestilt og på vei, så det blir spennende å se om dette blir like bra som tenkt.

Enkel skisse jeg har brukt for å dobbeltsjekke litt av målene, tatt ut i fra at Trangia-kjelen er montert over brenneren. De indre målene av kassen er noe mindre enn de ytre målene som jeg har operert med, men det er ikke nok til at det utgjør noen forskjell : )

image.thumb.png.da05cc0ad9a090985a73a888b0a7ad43.png

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble ganske snedig dette! Med tanke på hvor i pulken denne kassen blir å stå, så er det veldig fort gjort å fyre opp litt varmt vann midt på dagen. Bare å åpne pulkposen og flippe lokket så har man et lite kjøkken klart.

IMG_0670.thumb.jpg.bf96b355609747529e230d25c52e25c9.jpg

IMG_0674.thumb.jpg.c021d91a4785d54b381135e3193903e3.jpg

IMG_0672.thumb.jpg.a34577d67722c1b1be5e4b73ccbe2ad7.jpg

IMG_0675.thumb.JPG.f8b1a3f00b731519d030ab5cfe681621.JPG

Kjelen bør nok festes med 1-2 ekstra magneter for å sitte litt bedre under transport.

Edit: I bunn av kassen får man plass til både fuel-flasker, og diverse-- for eksempel en 3liters pappdunk med vin, i tillegg til stekepanne og kjelelokket oppå der igjen. Det er jo fint å vite. Jeg drillet hull langs de nedre sidene på kassen for å føre en gummi-strikk på kryss og tvers over som lastesikring. Kassa passer helt perfekt bakerst i Fjellpulken Transporter 155-pulken. Fornøyd med resultatet!

IMG_0678.thumb.JPG.bd076745c7254457fc45294cc14679e1.JPG

Edit 2: Magnetene for brenneren var ikke noen høydare. Det er vanskelig nok å lime noe på polypropylen, men med riktig lim fra Loctite fikk jeg magnetene til å sitte som _støpt_ - Helt til brenneren ble tatt i bruk og hele platebunnen ble varmet opp under snøsmelting, da slapp også limet :) De tre magnetene er nå byttet ut med enkle mini-strips.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en primusplate av aluminium på en del turer for å feste min Omnilite Ti. Jeg har hull i plata så jeg kan feste primusen permanent eller bare delvis med noen store binderser. Flaske er stroppet fast til plata. Hele greia har jeg hatt ned i en trang vanntettpose. Jeg plasserer primusen i pulken slik at plata beskytter hele systemet.

Jeg har alltid gått med trykk på. Jeg har aldri opplevd lekkasjer eller skader. Primusen fyller faktisk 10 år i år. Nå skal det sies at jeg behandler primusen som det kjæreste jeg eier og det er kun jeg som har fyrt den opp.

Men på sist langtur kutta jeg ut hele plata. Brukte bare underlag av kort i stedet. Det funka som bare det. Bruker fortsatt samme vanntettpose, men nå er det plata av kork + vindskjermen som står for beskyttelsen.

bilde.thumb.png.0379ef5f954c09910c45beff295b35b9.png

Tre hull til å feste permanent eller bare hekte fast med bindersen som her på bilde.

bilde.thumb.png.1f164641806ae521ccc34ba321fb97aa.png

Flaska er stroppet fast med gamle skibindinger. Steikepanne er lokk.

Luksusmiddagprimusmedkorkunderlag.thumb.JPG.67c96a055589e8a080bc0edd9d40e2fb.JPGJeg disket opp med overraskelsesmiddag på dag 8 på høyfjellet. Viltburger og frosne grønnsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
sneakyowl skrev (På 2.11.2023 den 15.03):

Det ble ganske snedig dette! Med tanke på hvor i pulken denne kassen blir å stå, så er det veldig fort gjort å fyre opp litt varmt vann midt på dagen. Bare å åpne pulkposen og flippe lokket så har man et lite kjøkken klart.

IMG_0670.thumb.jpg.bf96b355609747529e230d25c52e25c9.jpg

IMG_0674.thumb.jpg.c021d91a4785d54b381135e3193903e3.jpg

IMG_0672.thumb.jpg.a34577d67722c1b1be5e4b73ccbe2ad7.jpg

IMG_0675.thumb.JPG.f8b1a3f00b731519d030ab5cfe681621.JPG

Kjelen bør nok festes med 1-2 ekstra magneter for å sitte litt bedre under transport.

Edit: I bunn av kassen får man plass til både fuel-flasker, og diverse-- for eksempel en 3liters pappdunk med vin, i tillegg til stekepanne og kjelelokket oppå der igjen. Det er jo fint å vite. Jeg drillet hull langs de nedre sidene på kassen for å føre en gummi-strikk på kryss og tvers over som lastesikring. Kassa passer helt perfekt bakerst i Fjellpulken Transporter 155-pulken. Fornøyd med resultatet!

IMG_0678.thumb.JPG.bd076745c7254457fc45294cc14679e1.JPG

Edit 2: Magnetene for brenneren var ikke noen høydare. Det er vanskelig nok å lime noe på polypropylen, men med riktig lim fra Loctite fikk jeg magnetene til å sitte som _støpt_ - Helt til brenneren ble tatt i bruk og hele platebunnen ble varmet opp under snøsmelting, da slapp også limet :) De tre magnetene er nå byttet ut med enkle mini-strips.

Det måtte noen forbedringer til her. Lokket/platen blir temmelig varmt under snøsmelting og har en tendens til å miste formen sin.

Jeg hev på det medfølgende Soto aluminiums-skjoldet ment for nettopp å reflektere opp varme fra brenneren på platen, men det gjenstår å se om gorillatapen rundt svikter pga. varmen. Det er ikke krise uansett, siden aluen er stripset til platen sammen med brenneren uansett. Tapebitene var mest for å holde den mest mulig flatt.

For å holde formen bedre i plata når den blir varm stivet jeg den opp med noe som alltid er med i pulken men som aldri blir brukt. Reserve-stangleddene til teltet! Fin bruk av de til dette 😁

IMG_1245.thumb.jpeg.dfc426b6593c232495662bd0abf65931.jpeg IMG_1242.thumb.jpeg.b9c26d3ae33c272bd390e3fecb343b00.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lagde meg denne i kveld, av en gammel skjærefjøl med håndtak på begge sider. Har festa flaska med to lærstropper i ene håndtaket, slik at jeg kan vippe flaska til "off"

Passer perfekt i plastboks m/låsbart lokk 40x30x12 (da får jeg også plass til reservebrenneren med flaske og pumpe)

IMG_20240110_213254_HDR.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
sneakyowl skrev (På 18.12.2023 den 19.36):

Det måtte noen forbedringer til her. Lokket/platen blir temmelig varmt under snøsmelting og har en tendens til å miste formen sin.

Jeg hev på det medfølgende Soto aluminiums-skjoldet ment for nettopp å reflektere opp varme fra brenneren på platen, men det gjenstår å se om gorillatapen rundt svikter pga. varmen. Det er ikke krise uansett, siden aluen er stripset til platen sammen med brenneren uansett. Tapebitene var mest for å holde den mest mulig flatt.

For å holde formen bedre i plata når den blir varm stivet jeg den opp med noe som alltid er med i pulken men som aldri blir brukt. Reserve-stangleddene til teltet! Fin bruk av de til dette 😁

IMG_1245.thumb.jpeg.dfc426b6593c232495662bd0abf65931.jpeg IMG_1242.thumb.jpeg.b9c26d3ae33c272bd390e3fecb343b00.jpeg

Alltid noe som kan forbedres 🤪

Jeg fant en nesten halvkilo lettere eurokasse fra Tyskland (karton.eu). Kassa + lokk + lastestrikk + spennremmer for primusflaske tikker nå inn på 1253g. Siden jeg kunne velge farge ble det transparent. Mye enklere å ha oversikt på hva som er i boksen og hvor mye ledig plass man egentlig har.

IMG_1731.thumb.jpeg.78ea94b9c664f09e5cb76691714d70f8.jpeg

IMG_1738.thumb.jpeg.4e65e14f379cdca97ff6984509348d9a.jpeg

IMG_1735.thumb.jpeg.3825db693c62ec300815139b81f61af0.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastfjøl fra Clas, alutape og strips fra Biltema, strikk fra AliExpress. Endte på 300 gram. Vurderer å legge en glassfibermatte mellom teip og skjærefjøl men etter 1,5 times brenning i går så ser det ikke ut til at det er nødvendig. Ir-termometer viste 150 grader på aluminiumstapen rett under brenneren.

En runde med stikksaga kan sikkert få ned vekten en del uten at den blir alt for slarkete.

https://www.clasohlson.com/no/Skjaerebrett/p/34-5363-1

https://www.biltema.no/bygg/teip/folieteip/aluminiumsteip-2000017580

IMG_2605.jpeg

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.