Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer fra Jotunheimen med barn 2 år i bæremeis


Monah

Anbefalte innlegg

Hei!
Vi er en liten familie på 3 som skal ha teltferie på Spiterstulen i sommer 2017.
Vi skal ha 4 netter +/- tenkte vi, og jeg søker turtips og erfaringer fra andre fjellfolk om turer med barn 2 år i bæremeis.
Vi ser ikke for oss Galdhøpiggen, men tar dette som en bonus hvis vi forsøker oss og kommer opp.
Jeg hører så mye forskjellig om å gå Galdhøpiggen, at den er så lang og tung tur. Kanskje ikke beste turen med kid'n i meisen....
Han elsker meisen og trives godt der. han har sittet i bæresele/bæremeis, kanskje opptil 4 g.pr. uke. siden han ble født, så han er vant til den!
Spierstulen har et "småturkart", hvis noen har et foto el.l av dette så hadde det vært artig å sett på disse småturene nå som forberedelser.

Vi gleder oss til å ha ferien i Jotunheimen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ville jeg nok tatt båten til Gjendebu og vært der noen dager, jeg synes at det er ett finere område til småturer enn Spiterstulen.

Turen fra Spiterstulen og opp til Galdhøpiggen vil være lang med en 2 åring i bærebeis, dersom man på skal opp på Galdhøpiggen ville jeg heller valgt å gå over breen fra Juvasshytta, men det forder at bæremeisen er såpass solid at den tåler at den som bærer den går igjennom isen og at barnet fremdeles sitter fast da. Nå skal det sies at sjansene for å gå igjennom er meget små, men de er der. Turen fra Juvasshytta er kortene med langt færre høydemetre. Videre har man en bedre oversikt over værsituasjonen fra Juvasshytta enn fra Spiterstulen.

Husk å beskytte ungen mot sola, masser av solkrem med høy faktor og hodeplagg med skygge anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Arcticpeak skrev:

Personlig ville jeg nok tatt båten til Gjendebu og vært der noen dager, jeg synes at det er ett finere område til småturer enn Spiterstulen.

Turen fra Spiterstulen og opp til Galdhøpiggen vil være lang med en 2 åring i bærebeis, dersom man på skal opp på Galdhøpiggen ville jeg heller valgt å gå over breen fra Juvasshytta, men det forder at bæremeisen er såpass solid at den tåler at den som bærer den går igjennom isen og at barnet fremdeles sitter fast da. Nå skal det sies at sjansene for å gå igjennom er meget små, men de er der. Turen fra Juvasshytta er kortene med langt færre høydemetre. Videre har man en bedre oversikt over værsituasjonen fra Juvasshytta enn fra Spiterstulen.

Husk å beskytte ungen mot sola, masser av solkrem med høy faktor og hodeplagg med skygge anbefales.

Vi har vært på tur før, både på Sri Lanka, Glittertind og Kyrkja med lillemann så ang solkrem; det visste jeg faktisk! 😂 

Som jeg skriver så sier jeg at det er en BONUS hvis vi får til å gå opp Galhøpiggen, det er ikke et mål vi har. Ang brevandring må barn være 7 år for å få være med på det, barn i bæremeis er ikke lov av grunner som du nevner. 

 

Jeg lurer i hovedsak på tips til turer og erfaringer andre har på dette. Har vært i kontakt med Spiterstulen hytte og de sier de har mange fine lette topper som vi kan gå på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Monah skrev:

Vi har vært på tur før, både på Sri Lanka, Glittertind og Kyrkja med lillemann så ang solkrem; det visste jeg faktisk! 1f602.png 

Aldri godt å vite va slags erfaringer fok sitter inne med. Jeg har møtt ganske mange voksne opp igjennom som har glemt å smøre seg når de er på fjelltur, og da tenker jeg at man fort kan glemme å smøre barna sine også.

Angående turer så er det jo nesten bare å rusle innover dalen, en tur inn til Svelnosbreen eller inn til Hellstugubreen er fint, ellers synes jeg det er fint innover Urdadalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.