Gå til innhold
  • Bli medlem

Stoff til pulkbag og bedding


olay

Anbefalte innlegg

Hei,

Sysler litt med tanken på å sy en pulkbag og en bedding/vindsekk. Har sett litt på stoff og glidelåser på extremtextil.de. Ser at Piteraq pulk bag er laget i 30D Nylon og at HD varianten er laget i 210D Nylon. Lurer litt på hva jeg skal velge. Noen som har erfaring/tips?

Dette er alternativene jeg har sett på:

40D Silnylon (tent fabric): http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylon-tentfabric-silicone-coated-40den-55g-sqm::1198.html

210 D PU coated nylon: http://www.extremtextil.de/catalog/Nylon-210den-PU-coated-130g-qm::184.html

70D PU coated nylon (tent floor): http://www.extremtextil.de/catalog/Groundsheet-Nylon-PU-coated-10-000mm-90-g-sqm::2869.html

Some glidelås har jeg tenkt til å bruke størrelse 5VS: http://www.extremtextil.de/catalog/YKK-5VS-zipper-with-teeth-by-the-meter::908.html

Noen som har erfaring med denne glidelåsen? Passer den til formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal akkurat til å bestille stoff til samme type prosjekt: Arctic Burrito, den rundte utgaven av Arctic Bedding...

Planen min var da dette stoffet: http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylon-PU-coated-80g-sqm-70den-2nd-choice::2844.html

Jeg har sydd en teltpose og litt anna i 37 g/m2 ripstop nylon og det er omtrent som papir. Plugger slår hull i det mot pulkbunnen så nå vil jeg ha noe mer solid. Posene mine til kjeler ol er i 68g/m2 og det virker som er solid nok til sin bruk.

Planen min var å få noe helt tett så å lime sømmene med sømteip. Det tror jeg du sliter med om du velger et silkoncoated stoff. Dette må du ta med en klype salt. Jeg har aldri gjort det før.

Glidelåsen har jeg ikke peiling på, men det ser jo solid ut.

D'en i nylonstoffene står forøvrig for denier, et mål på fiber vekt per lengde https://en.wikipedia.org/wiki/Units_of_textile_measurement#Denier Det sier noe om hvor tykke fibrene i stoffet er. Vekt per areal sier noe om hvor tungt det er per kvadrat.

 

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det stoffet ser helt genialt ut, ikke minst pga prisen! Da kan jeg tillate litt prøving og feiling.

Jeg har forsåvidt forstått hva D'en står for. Enig i at tettheten på vevingen har sikkert like mye å si for styrken. Uansett tenker jeg at tykke fibre er bra for slitasje. 70D må jo være en bra mellomting.

Jeg ser også for meg en burito. Sydd som en Jerven Fjellduk. Teipede sømmer høres avansert ut. Hva med å bare pensle med silikon (alla tarp)?

Nå er det bare å få ut fingern å bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tapede sømmer er mindre avansert enn det høres ut som. Stykejern og litt nøyaktighet virker som om er alt en trenger.

Jeg er mer skeptisk til å lime sømmene pga det tynne stoffet og slitasje i overgangen mellom lim og ikke lim.

Min burrito utgave blir med rullelukking i begge ender alla pakksekk med diameter tilpasset to skumunderlag rullet sammen. Pakket like lang som pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært og sett på Piteraq pulk bag og bedding. De bruker glidelås 5vs. De bruker også webbing på alle sømmer (på innsiden). Etter å ha kjent på de to variantene, vanlig og HD, tror jeg 70D blir helt fint.

Forstod ikke helt hva du mente med pakket like lang som pulken. Hvordan fungerer det? Ruller du inne pose og liggeunderlag i enden for å korte ned lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ville vertfall valgt et solid matriale for en bedding, den skal tåle endel. Husk at den festes på toppen av pulken og strammes over det som ligger under. Det betyr at den er utstatt for vær/vind, velt, spisse gjenstander osv osv. Man kan også sitte på beddingen ved pasuer o.l @Barskekarsten er nok inne på rett type stoff.
Vekt er jo ikke en veldig stor faktor med pulk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Endte opp med å kjøpe 70D PU ripstopen som @Barskekarsten tipsa om. Veldig billig og ikke sett noen feil på stoffet så langt.

Skal forsøke å ta noen bilder og legge ut når jeg kommer igang med pulkbagen. Ble nettopp ferdig med en pose/bedding til bikkja, så legger ut noen bilder av den. Erfaringen så langt er at mesteparten av tiden går med til å gruble og måle, selve syingen går fort når man først har funnet ut av hvordan man skal gjøre det. Særlig rundt starten og slutten på glidelåsen, men fant en bra løsning til slutt.

PS Hundekurven som ligger oppi er bare for å teste størrelsen. Planen er å kjøpe et billig liggeunderlag og klippe til slik at det blir en kurv. Tar gjerne imot tips om billige liggeunderlag.

IMG_4785.thumb.JPG.e13824f48c0fd41ac10d3629aeeeb806.JPG

 

 

IMG_4788.thumb.JPG.0f6c978b5e6932330e8261eae292db34.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frakten kom på ca 300kr når jeg handlet for ca 2000kr. Mva er 25% som vanlig. Tollgebyret var bare på 50kr. Tror tollgebyret vanligvis ligger på 200kr, men ikke denne gangen av en eller annen grunn.

Frakten fra Tyskland er dyr selv om du handler lite da de ikke kan sende det som brev til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...
På 9.2.2018 den 10.41, stenkarlsen skrev:

Noen som har laget bedding som har lyst til å dele bilder? Vurderer dette selv, men er litt usikker på beste måten gå frem, og evt om det faktisk lønner seg.

Har lagt ut bilder av min i egen post.

69F7DEF3-3185-4A0F-9D7E-600AF329E209.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.