Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs, kart eller GPS eller begge deler?


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å gå fra Nordkapp til Lindesnes i sommerhalvåret i år. Har veldig lite erfaring med tur og friluftsliv, men masse god erfaring med å kaste meg ut i nye og ukjente situasjoner. Når det gjelder navigasjon har jeg forstått at det er en del ting jeg må lære før jeg setter i gang. Først og fremst: holder det å skaffe en GPS-dings (typ Garmin 64) eller bør jeg også ta med meg kart på papir (og kompass selvfølgelig)? Hvor lenge varer egentlig batteriene på GPS'er? Regner med at 10 dager blir det lengste jeg er helt utenfor sivilisasjonen, og det går vel kanskje en del batterier i løpet av den tiden? Har noen tips til hvordan jeg kan få tak i turkart, spesielt i Nordland, Troms og Finnmark (typ Norlandsruta, Nordkalottruta og noe mellom Kautokeino og Nordkapp), på en noenlunde rimelig måte? Setter ellers pris på alle råd og tips angående langturnavigasjon! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Ingrid RF skrev:

Jeg planlegger å gå fra Nordkapp til Lindesnes i sommerhalvåret i år. Har veldig lite erfaring med tur og friluftsliv, men masse god erfaring med å kaste meg ut i nye og ukjente situasjoner.  

Det kommer du langt med. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er et godt hjelpemiddel til navigering, og absolutt en god idé å ha med på en sånn langtur. Men det vil være tåpelig å kun ha med GPS, du MÅ ha med kart og kompass i tillegg, og ikke minst må du kunne bruke det. Orienteringskunnskap er en av de viktigste forutsetningene for en slik tur. Jeg vil sterkt anbefale Lars Monsens bok "Kart, Kompass, GPS" http://larsforlaget.no/boeker/3/44 . Les den gjerne flere ganger, og øv deg i kjent og ukjent terreng før du legger ut på langturen. Strekningen Nordkapp - Lindesnes krever mange kart, og jeg tror det er vanlig at NPL-ere legger ut depoter med jevne mellomrom med bl.a. kart for å slippe å bære med seg alle kartene hele turen. God tur, og husk fiskestang og myggmiddel - og ikke glem å legge ut rapport og bilder fra turen her på forumet :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nødt til å lære deg bruk av kart og kompass og det som hører til av navigering, å dra på lengre turer uten disse ferdighetene er etter min mening uansvarlig. Det å kunne lese terrenget ut ifra kartet, tidsbruk, marsjtempo, bruk av landemerker, naturlige ledelinjer osv. er veldig kjekt å kunne. Det er også helt nødvendig i forhold til sikkerhet og det å ta riktig avgjørelser. GPSer bør kun fungere som et hjelpemiddel og ekstra sikkerhet :)  Har selv boken av Lars Monsen som blir nevnt over og den fungerer veldig bra! Følg med på finn.no, der er det fra tid til annen folk som legger ut kart for hele NPL -ruta til salgs, sparer en del kroner der. 1:50 000 fungerer veldig bra til selve navigeringen, mens 1:100 000 er  bra for planlegging av ruta samt som oversiktskart.  Det er også mulig å printe ut sine egne kart fra denne siden http://www.norgeskart.no/turkart/?_ga=1.10881204.1228786145.1436636267#9/154365/6847512. Med fargeprinter og lamineringsmaskin er du godt på vei!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha gps i tillegg til kart. Har selv gått noen lengre turer og gpsen gir et elendig oversiktsbilde sammenliknet med et kart.
Men gpsen er grei å enkel for å kunne se nøyaktig hvor du er til enhver tid. Skulle den dog feile som elektronikken gjør fra tid til annen så bør du ha kart, kompass og kunnskaper i orden. Skulle jeg gått en så lang tur alene ville jeg vurdert en gps peiler. Har selv SPOT og brukte den i 14 dager med samme batterier (den holder sikkert mye lenger) og den feila aldri i å sende signaler slik at de hjemme kunne følge turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig går jeg med kart og kompass, og har en enkel GPS som backup i enkelte tilfeller. Den gir kun koordinater, og ikke kart.

Jeg går primært med kartet, og bare leser terrenget. Dermed vet jeg ca hvor jeg er og hvor jeg skal. Kompasset bruker jeg når jeg går i tett skog, hvor oppfang(ting jeg klarer å skille ut, høydetopper, vann, veier) ikke er å se. Kompasset gir meg da en retning i skogen.

GPS bruker jeg når jeg er i situasjonen; Shit, nå vet jeg ikke helt hvor jeg er, eller, nå er jeg 99% sikker på hvor jeg er, la meg sjekke for å se om jeg har rett.

For din del anbefaler jeg 1:50 000 kart for den vanlige orienteringen, og et 1:100 000 kart, eller 1:250 000 kart for den overordnede ruteplanleggingen framover i tid. Du vil trenge et nytt 1:50 000 kart ca per 2-8 dag i vanlig rolig gå tempo(dette varier veeldig hvor fort du vil gå). IKKE gå i fellen med å tenke, jaja, dette området skal jeg jo bare rett forbi, så trenger ingen kart her. Gjort den tabben, ikke bra. Hvis du først blir desorientert, så skulle du virkelig ønske at du hadde et kart tilgjengelig!

Lykke til ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Interessant tema.

Nå i disse "digitale" tider.., er det noen som har gått langtur med kart som er lagret på f.eks en iPad med stor skjerm (10,5")? Da hadde man jo spart endel vekt/volum på kart.. og istedenfor å dra opp papirkart, så kunne man ha dratt opp iPaden+kompass..? IPaden kunne man fint ha ladet med solcellelader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, valle said:

Interessant tema.

Nå i disse "digitale" tider.., er det noen som har gått langtur med kart som er lagret på f.eks en iPad med stor skjerm (10,5")? Da hadde man jo spart endel vekt/volum på kart.. og istedenfor å dra opp papirkart, så kunne man ha dratt opp iPaden+kompass..? IPaden kunne man fint ha ladet med solcellelader.

Unnskyld meg, men det synes jeg er en fryktelig dårlig idé. For det første fordi du kan ta med svært mange papirkart for samme vekta som et nettbrett og en solcellelader. For det andre fordi et papirkart ikke svikter eller krasjer, det er derimot stor risiko for at  nettbrettet og/eller laderen gjør det under de belastningene en langtur innebærer. For det tredje - hvordan kan man ta ut kompasskurs på et nettbrett?
Min mening er at det er direkte uansvarlig å dra på langtur uten papirkart og kompass, og kunnskap om å bruke det. Eektroniske duppedingser får være et tillegg/hjelepmiddel for de som ønsker det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørn J skrev:

Unnskyld meg, men det synes jeg er en fryktelig dårlig idé. For det første fordi du kan ta med svært mange papirkart for samme vekta som et nettbrett og en solcellelader. For det andre fordi et papirkart ikke svikter eller krasjer, det er derimot stor risiko for at  nettbrettet og/eller laderen gjør det under de belastningene en langtur innebærer. For det tredje - hvordan kan man ta ut kompasskurs på et nettbrett?
Min mening er at det er direkte uansvarlig å dra på langtur uten papirkart og kompass, og kunnskap om å bruke det. Eektroniske duppedingser får være et tillegg/hjelepmiddel for de som ønsker det.

  • Et Sony Xperia nettbrett (vanntett) veier under 400gram. Hele NPL i papir veier litt over 3kg.
  • Solcelle-lader blir uansett med. Til lading av telefon, gps, ipod etc
  • Det skal mye til for at et nytt nettbrett (som er vanntett) svikter om man oppbevarer det riktig i sekken (bruker beskyttelsesetui).
  • Tar ut kompasskurs akurat som for vanlig papirkart. Det bør være mulig å laste ned Offline-kart til et nettbrett (feks i PDF-format)
  • Kunnskap om kart/kompass og navigering er selvsagt nødvendig uavhengig av om man bruker papir eller elektroniske duppeditter.
  • En annen fordel med nettbrett er at man kan ha superdetaljert kart uten at det opptar noe mer plass (vekt/volum)

Som sagt.. dette var bare en tanke som dukket opp.. lurte bare på om det er noen som har gjort det på denne måten før.
Om det er en god/dårlig idé vet man ikke før man har prøvd det ut:)

Endret av valle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

Hva slags solcellepanel tenker du på å bruke som har kapasitet til å lade opp alt det elektroniske utstyret
de dagene det er regn eller veldig overskyet @valle ?
 

Anker 21w solcellepanel. Det lader også i litt svakt dagslys (noe jeg har testet).
Men om man bruker nettbrettet kun til å sjekke kart så tror jeg det vil kunne holde i ukesvis (om man ikke har lysstyrken på maks).
Men som sagt.. det trenger ikke være at det er en god ide som erstatning til papirkart...:) men noen fordeler har det utelukkende. Og jeg har aldri opplevd at nettbrett eller telefon plutselig har sviktet.

Endret av valle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, valle skrev:

Anker 21w solcellepanel lader også i litt svakt dagslys (noe jeg har testet).
Men om man bruker nettbrettet kun til å sjekke kart så vil det kunne holde i ukesvis (om man ikke har lysstyrken på maks).
Men som sagt.. det trenger ikke være at det er en god ide som erstatning til papirkart... men noen fordeler har det utelukkende. Og jeg har aldri opplevd at nettbrett eller telefon plutselig har sviktet.

Ja, har hatt Anker 21w panelet ganske lenge selv og det fungerer bra på småelektronik men å lade Ipaden min hadde jeg
ikke satset på.
Har aldri hatt med meg nettbrett på tur men har vært borti at tlf har ryki flere ganger og GPS har slutta å fungere.
Men har også opplevd at kompasset har ryki så har alltid med ett lite Silva Ranger speilkompass i reserve :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Ja, har hatt Anker 21w panelet ganske lenge selv og det fungerer bra på småelektronik men å lade Ipaden min hadde jeg
ikke satset på.
Har aldri hatt med meg nettbrett på tur men har vært borti at tlf har ryki flere ganger og GPS har slutta å fungere.
Men har også opplevd at kompasset har ryki så har alltid med ett lite Silva Ranger speilkompass i reserve :)
 

Ok, har ikke testet å lade nettbrett, men tenkte kanakjse det ikke burde være så stor forskjell på det og feks en iPhone?
Har hatt tre ulke Garmin GPS-er de siste 10 årene, og aldri opplevd problemer med de. Og de har vert svært mye i bruk. Heller ikke opplevd problem med smarttelefon (så lenge den oppbevares forsvarlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, valle said:

Ok, har ikke testet å lade nettbrett, men tenkte kanakjse det ikke burde være så stor forskjell på det og feks en iPhone?
 

Jeg sjekket en tilfeldig Sony mobil og et tilfeldig Sony nettbrett, begge i øvre middelklasse. Mobilen hadde et batteri på litt over 3000 mAh, brettet noe over 7000 mAh, altså over dobbelt så mye. Brettene må ha kraftigere batteri siden de har større skjerm og derfor bruker mer strøm. Så det krever mye mer strøm å lade et brett enn en mobiil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo Joda, ser den, men om man likevel har med seg et nettbrett på tur så veier det ikke noe ekstra å laste inn kart på den. Sparer vekt og det er gratis.

@Bjørn J Litt over dobbel så lang ladetid? nye nettbrett har ofte god battertid.. så trenger nok ikke lade så ofte.

Vel, det var bare en tanke.. å ha kart på nettbrett.. og om noen noengang har brukt det på feks NPL tviler jeg vel egentlig på:)

Tror nok også jeg hadde savnet å brette det ut.. slik man kan med papirkart.. for virkelig å få "oversikten".. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, valle skrev:

Tror nok også jeg hadde savnet å brette det ut.. slik man kan med papirkart.. for virkelig å få "oversikten".. 

På NPL vil du sikkert få mange gode råd på veien om hvor du bør gå, på grunn av været, snø, for mye vann i elver, tørt etc. Ting som endrer seg. De som har denne lokalkunnskapen trenger nok i mange tilfeller et kart å tegne/vise dette på. Noe av dette blir fort borte om de må tegne på en pad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, valle said:

Tror nok også jeg hadde savnet å brette det ut.. slik man kan med papirkart.. for virkelig å få "oversikten".. 

Det er et godt poeng. Når man slapper av på kvelden og planlegger neste dags etappe er det veldig greit å få det store overblikket over ruta og terrenget. Og noen av oss er skikkelig kartnerder, jeg har elsket kart siden jeg var barn, kan sitte lenge å studere detaljer og terreng på et kart. Vi som er godt voksne husker gamle gode M711-serien, uten farger, og med dårlig trykkvalitet.... Men vi gikk oss (nesten) aldri bort :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med nettbrett når du har mobilen med deg? (Antar da du har mobilen med på tur)

Feks iPhone X, med noen justeringer, så vil batteriet vare leeenge i flymodus dersom du laster ned disse kartene i PDF format. Med en 5,8 tommers skjerm er det rikelig for meg! Batteriet er i underkant av 3000 mah, lett å lade opp og varer som sakt lenge (i rette modus, innstillinger og bruk). På en smartphone finner du kompass i tillegg:-P

Bør alltid ha kart og kompass med på en langtur uansett. Elektronikk kan plutselig ryke for hvem som helst, uansett hvor godt du tar vare på det! (Murphys lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte et 11" nettbrett pga vesentlig større flate ved bruke til kart.

Er ikke helt enig i at elektronikk plutselig ryker. Jeg har feks hatt div Garmin GPSer opp gjennom, som stort sett har blitt brukt 3-4 dager ukentlig gjennom de siste 10 årene. Aldri hatt et sekund med problem/feil. Har også hatt mobiler og nettbrett.. og heller aldri hatt problemer med de (så lenge de er vanntett og har tilhørende skjermbeskyttelse+etui). Batteritid ser jeg heller ikke som et stort problem. Men som sagt...det at man ikke kan brette kartet ut over en stor flate som med papirkart er helt klart et minus.

For å sette det litt på spissen.. så kan et kompass også slutte å virke skikkelig... eller et papirkart kan blåse bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med papirkart er også affeksjonsverdien den får etter turen. Full av klussing og eselører som forteller deg hvor du gikk. Og kanskje til og med hva slags vær du hadde og hva du hadde i koppen. Et nettbrett tar ikke vare på de minnene.  Søle kaffe på den funker ikke like bra  

Jeg elsker selv kart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tysker vi møtte ved Krutvasshytta som gikk npl, hadde med seg iPad. Han brukte den mest til å lagre bilder på som backup til sdkort, men også til å se på kart om kvelden. Han hadde ett lite solcellepanel fra goalzero og det virket som han hadde strøm nok.

Ikke last ned pdfer i alle fall, brukt kartverket sine offline kart og geoveiwer. Finnes til både iPhone og android. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@valle : Etter min mening er papirkart og kompass ett hundre prosent obligatorisk på lengre turer. I situasjoner der man virkelig trenger kartet, i uvær og med dårlig sikt, hvordan blir det da å fomle rundt med et nettbrett med votter på hendene og med regn og sludd på skjermen? Tror ikke det vil fungere noe særlig. :)

Det eneste man trenger i tillegg til kart og kompass er en GPS-klokke som f. eks. Garmin fenix 3 (84g) som kan opereres med votter på, som har en batterilevetid på flere uker ved forsiktig bruk, og som kan brukes til å vise UTM-koordinater når man må verifisere sin posisjon samt legge inn veipunkter til teltleiren/hytta/bilen etc.

Å bruke mobil e.l. som eneste navigasjonshjelpemiddel gjør jeg kun på korte turer i områder der jeg er lommekjent og når værvarselet er sikkert. :)

 

Endret av ketilring
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg ikke har fått tak i kart har jeg benyttet meg av norgeskart, printet ut å laminert.  

Mine 3 siste telefoner(Iphone) tåler ikke å være ute når det begynner å bli kaldt. Skrur seg av med en gang jeg tar dem ut av lommen og skal ta ett bilde/se kart etc, trenger ikke være kuldegrader engang så disse stoler jeg ikke på for en femmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Johanks skrev:

Mine tre siste telefoner(Iphone) tåler ikke å være ute når det begynner å bli kaldt. Skrur seg av med en gang jeg tar dem ut av lommen og skal ta ett bilde/se kart etc, trenger ikke være kuldegrader engang så disse stoler jeg ikke på for en femmer. 

Da har du vert skikkelig uheldig!

Det skyldes dårlig (defekt) batteri, og noe flere mobiltelefonmerker har slitt med. Det er egentlig reklamasjon, men de har vert elendig på å inrømme feil på produktet.

Jeg har opplevt møkkabatteri akkurat som du beskriver, men også over forventning gode batterier. Jeg tror problemet er blitt mye mer uvanlig i det siste.

Stoler uansett mer på Garmin GPSen min, selv om selve kartsoftwaren er steinalder i forhold. Har også opplevd at kompasset i smarttelefon (Samsung), viser 90 grader feil - og da ser det ut som man går sidelengs og man klarer ikke ta ut en kurs uten å ha kompass ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.