Gå til innhold
  • Bli medlem

Ziplongs


Skdid

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er av typen som uansett (nesten) vær går kun i netting( aclima woolnet/coolnet) og skall bukse og jakke. Så kommer man dit at man stopper å må kle på seg, og synes det er styret å kle på seg nedenfor.

 

Sett litt rundt og fant disse, ziplongs http://www.northernplayground.no/nb/shop/herre-ziplongs/ziplongs-wool-long-m-2/

Spørsmålene mine er; noen som har erfaring med disse? Som innerste lag og som 2nd lag, og er de tigth sittende og trange hvis du har annet under? Og tilslutt, er det noen andre produsenter som har lingende?

 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at de virker smarte, det er tidvis et helsikkes mas å dra på seg mer på beina -- men bruken av disse fordrer vel at man må ta av seg sko og så shorts/bukse for å ta dem på... med mindre man har bukse/shorts med samme funksjon, da -- jeg vet det finnes noen, men jeg eier dem ikke. For damer (eller menn) med skjørt, så er jo dette stas.

Når jeg tenker litt mere, så innser jeg at det jo er mulig å ta dem på under en shorts/bukse, men da må den tres "opp" ett ben, og så dras ned igjen, og så dra glidelåsen og så videre. Blir nok litt klatt. Minnes følelsen av fascinasjon og bunnløs undring når damer på stranden kan kle av eller på seg BH under toppen. Magi. 

Uansett et spennende konsept, da. For all del. Kanskje jeg må begynne med sånn UL-skjørt jeg óg, selv om jeg er noe skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses det hørtes veldig komplisert ut @pahatlem :) 

Den er jo ment som et mellomlag mellom undertøy og skall. Veldig enkel sak med glidelås i forskjellig farge så den settes riktig på. Bare dra skallbuksen ned til knærne, ta på denne, og opp med skallbuksa igjen. 

Har bare prøvd på men ikke handlet. Dessverre. Ikke funnet i min størrelse... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, pahatlem skrev:

Ah.

Jeg er ett kjøtthue. Det ble en spennende liten selvransakelse her nå.

Til knærne, altså. Fordi.. Ah. Da virker det jo. Til knærne.

Haha. Huffda. Men de jeg har prøvd går bare til knærne. Det holder det. De som TS linker til er lange. Ville satsa på de knelange ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Larix skrev:

Aclima har en litt tykkere variant i 3/4-lengde i sin Woolshell-serie. Jeg kjøpte noen for en måneds tid siden, men har ikke fått brukt de noe særlig ennå. Virker lovende dog.

Disse du viser til http://www.aclima.no/products/woolshell/men/woolshell-summit-pants?

Ser ziplongsene veier 200g så vil anta de er veldig like forsvarets sine 200g

Du sier de er litt tykkere. Så litt tykkere enn forsvarets 200g ullfrote (hvis du kjenner til de)  

 

 

Endret av Skdid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to par fra Northern Playground, ett syntetisk og ett i ull. Begge er mye i bruk. Nå for tiden nesten daglig, faktisk. Dropper buksa til knærne og tar dem på om morgenen før jeg sykler til kontoret, og tar dem av med en gang jeg er kommet frem. De er helt geniale. Har dem i sekken på skitur som ekstra isolasjonsplagg som kan smettes på raskt. Med litt øvelse så går det på under ett minutt fra man tenker man er kald til longsen er på og buksa oppe igjen. :) 

 

Det kuleste er meldingen som står inni. "Got balls? Put them here. If not, grow a pair!"

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg kjøpte i for to stk 3/4 lange stillongser, og syntes jeg gjorde en super oppgradering (Tidligere så har jeg alltid klipt av nederste del av bena på stillongsene da den delen bare er "i veien sammen med lange strømper og randonee sko/telemarksko.) Ser ut som om det også i år kan være aktuellt å oppgradere litt med å investere to par av disse "ziplongsene" så sliper man å lufte så mye på oppoverturene og kan zippe på en longs når man når toppen eller tar pause. :)

Hvordan kjennes glidelåsen ut? Kjennes den mot huden, og når man bøyer knærne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skdid skrev:

Disse du viser til http://www.aclima.no/products/woolshell/men/woolshell-summit-pants?

Ser ziplongsene veier 200g så vil anta de er veldig like forsvarets sine 200g

Du sier de er litt tykkere. Så litt tykkere enn forsvarets 200g ullfrote (hvis du kjenner til de)  

 

 

Ja, det er disse. Jeg må innrømme at opplysningen om at de er tykkere bare er et inntrykk jeg har. Mulig jeg er helt på bærtur. Jeg har hatt en oppfatting om at NP sine har vært å regne, primært som innerste lag, mens jeg mener Aclima sine er mer egnet som mellomlag. Har for øvrig ingen direkte erfaring med forsvarets ullfrotte. Vi surra fortsatt rundt i bomull når jeg var inne. Så der kan jeg ikke dra noen sammenligning. Og det er mange år siden jeg har hatt sivile ullfrotteplagg.

Edit: Jeg ser at Aclima oppgir Woolshell-serien til 300 gram, så da stemmer mitt inntrykk av dem som litt tykkere en zip-longsene. Egentlig var jeg på utkikk etter noen 3/4-lange varmebukser i Primaloft eller lignende, men jeg fant Aclima-buksene til så god pris at jeg ikke kunne la vær å prøve.

Endret av Larix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Terka skrev:

Hmm.. jeg kjøpte i for to stk 3/4 lange stillongser, og syntes jeg gjorde en super oppgradering (Tidligere så har jeg alltid klipt av nederste del av bena på stillongsene da den delen bare er "i veien sammen med lange strømper og randonee sko/telemarksko.) Ser ut som om det også i år kan være aktuellt å oppgradere litt med å investere to par av disse "ziplongsene" så sliper man å lufte så mye på oppoverturene og kan zippe på en longs når man når toppen eller tar pause. :)

Hvordan kjennes glidelåsen ut? Kjennes den mot huden, og når man bøyer knærne?

 

Jeg har Northern Playground sin utgave og har ikke opplevd glidelåsen som ubehagelig på noen måte, hverken ved zipperen eller i knærne. . Som nevnt tidligere, så er dette også gjerne et plagg man tar på seg i pauser el.l, og man går vel sjelden med tung sekk samtidig som denne brukes. Jeg har gått med relativt lett sekk (ish 11 kg) og hoftebelte uten at det var noe problem med glidelåsen under. Ser dog for meg at det kan bli et irritasjonsmoment, og mulig gnagsår om man går med tung sekk over lengre tid. Genialt pause-plagg! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Larix skrev:

Ja, det er disse. Jeg må innrømme at opplysningen om at de er tykkere bare er et inntrykk jeg har. Mulig jeg er helt på bærtur. Jeg har hatt en oppfatting om at NP sine har vært å regne, primært som innerste lag, mens jeg mener Aclima sine er mer egnet som mellomlag. Har for øvrig ingen direkte erfaring med forsvarets ullfrotte. Vi surra fortsatt rundt i bomull når jeg var inne. Så der kan jeg ikke dra noen sammenligning. Og det er mange år siden jeg har hatt sivile ullfrotteplagg.

Edit: Jeg ser at Aclima oppgir Woolshell-serien til 300 gram, så da stemmer mitt inntrykk av dem som litt tykkere en zip-longsene. Egentlig var jeg på utkikk etter noen 3/4-lange varmebukser i Primaloft eller lignende, men jeg fant Aclima-buksene til så god pris at jeg ikke kunne la vær å prøve.

Hvordan opplever du aclima i strlse, ved bruk som mellomplagg?  Blir den for stam hvis du har din vanlige strlse, så det lønner seg ta en større eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Terka skrev:

Hvordan kjennes glidelåsen ut? Kjennes den mot huden, og når man bøyer knærne?

 

Jeg har heller ikke hatt noe problemer. Som sagt tar jeg dem på og av når jeg sykler til jobben, og det eneste ubehaget jeg har hatt er ved bukselinningen om jeg har trange bukser. Har ikke problemer med sekk heller. Glidelåsene ligger litt bak hoftekammen, så det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Produkter fra   http://www.northernplayground.no/nb/ 

Har :
1 stk ziplongs 3/4 ull 
2 stk zipshorts i  ull (ser  at  de  nå  har  kun  fleece på  hjemmesiden)

1 stk zipbody i  ull 

Har  brukt zipshortsene  veldig  mye  under  skallbukser  ,veldig  kjekt  å  kunne  raskt få  på  seg  en  tørr shorts når en har  nådd  toppen på  fjellet  under  hjortejakt og  skal  sitte  på  postering.
Ziplongsen  er  også veldig  praktisk  ved at en  kan  ta  den  på  om  det  blir  kaldt  og  av når  en starter  å  gå  igjen.
Skal du  sitte  lenge  på postering  er  zipbodyen veldig praktisk og  lett  å  få  på  seg.

Bruker  mye skallbekledning  i  Gore tex  og  bruker  Aclima woolnet  både  oppe  og  nede  med zipshorts  . Dette  holder  fint  så  lenge  en  er  i bevegelse ,ved  pauser  og  stopp er https://no.norsegear.com/garm-cold-weather-jacket-black  i  g-loft  fin. Liten  vekt  og  volum.





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.