Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til lang og tynn person??


Sigri

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 178 lang og forholdsvis tynn. Utfordringen min er derfor at soveposer i rett lengde blir altfor vide. Dermed sliter jeg med å holde varmen, selv med gode liggeunderlag. Har en Helsport Huldra til den varmere årstiden, men fryser når det nærmer seg null. Så ligger jeg der med lue, ullundertøy og dunjakke på. Om jeg tar fjelljakka mi utenpå og drar igjen glidelåsen, går det tålelig bedre. 

Har noen noe lurt å komme med? Vil en dunpose legge seg mer rundt kroppen? Finnes det poser som er lange og smale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

En dunpose vil forme seg bedre etter kroppen enn fiberposer. Det finnes flere smalere modeller der ute. Trolig bør du velge en varm dunpose. Hvilken årstider skal den brukes og hvor kaldt?

Siden du er 178 lang passer du lengdemessing inn i en 185 cm pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også forholdsvis tynn av kroppsbygning og 190 lang. Har god erfaring med "smale" dunposer. Har en Hagløfs -10 pose og en Mammut -1, dunpose som jeg syntes er helt suverene. Poser med mummy-form er nok det du skal se etter. Så kommer det jo litt an på budsjettet, men om du vil legge litt i det ville jeg kikket på f.eks. RAB Neutrino-serien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ser at jeg utelot viktig informasjon! 

Det må være en pose som tåler noen få minus (for kvinne) da jeg ofte går på tur i høyfjellet i august/sept.  Posen bør være relativt lett (pga ryggproblemer). Pris spiller også en rolle, jeg har ikke mange tusen å svi av her. 

Etter noe research ser jeg warmpeace er ganske rimelige dunposer, men romslige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.1.2017 at 20.50, David S. skrev:

Isbjørn har noen soveposer, og de syr etter mål om du vil ha det.

Synes Senja blir for tung. Men om de syr på mål er det muligens aktuelt likevel. Kalde netter er jeg lei av! 

23 timer siden, whistler skrev:

Jeg er også forholdsvis tynn av kroppsbygning og 190 lang. Har god erfaring med "smale" dunposer. Har en Hagløfs -10 pose og en Mammut -1, dunpose som jeg syntes er helt suverene. Poser med mummy-form er nok det du skal se etter. Så kommer det jo litt an på budsjettet, men om du vil legge litt i det ville jeg kikket på f.eks. RAB Neutrino-serien. 

Hva er mummyform i motsetning til eh... vanlig fasong? Har sett det i beskrivelse av poser, men antok at alle soveposer er det. Såfremt man ikke ser på teppeposer, men det er et lite liv siden jeg sov i noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
21 minutter siden, Sigri skrev:

Takk for svar, ser at jeg utelot viktig informasjon! 

Det må være en pose som tåler noen få minus (for kvinne) da jeg ofte går på tur i høyfjellet i august/sept.  Posen bør være relativt lett (pga ryggproblemer). Pris spiller også en rolle, jeg har ikke mange tusen å svi av her. 

Etter noe research ser jeg warmpeace er ganske rimelige dunposer, men romslige. 

 

Denne har 800 gram dun og er Mountain Equipments smaleste pose, i tillegg på tilbud https://www.sportsnett.no/kategorier/turutstyr/soveposer/soveposer_3sesong/produkter/glacier-sl-800-4331/kiwi-reg-lz-20217 Denne har Alpine fit, men -4 er kanskje ikke varmt nok. Alpine Fit with tapered lower leg for improved thermal efficiency and weight reduction.

Her har du samme modell med 1000 gram dun http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-equipment-glacier-sl-1000 Denne holder -8. Siden du fryser lett og siden den skal brukes på fjellet i august/september, er kanskje denne best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Titta på en från Polska Roberts. Välj bästa dunkvalité och storlek m+/n. Du får en sovsäck som passar en person på 182 cm, kvinnlig komfortgräns på -4 och en vikt på 800 gram. Till priset av 317 EURO.

Du kan själv välja färg, insida/utsida och vill du ha mer dun i för att eventuellt få den lite varmare så går det. De syr först när de fått din beställning.

Visst det är en del pengar men jag tror inte du kommer billigare undan om du inte hittar något på rea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
19 minutter siden, Björn skrev:

Titta på en från Polska Roberts. Välj bästa dunkvalité och storlek m+/n. Du får en sovsäck som passar en person på 182 cm, kvinnlig komfortgräns på -4 och en vikt på 800 gram. Till priset av 317 EURO.

Du kan själv välja färg, insida/utsida och vill du ha mer dun i för att eventuellt få den lite varmare så går det. De syr först när de fått din beställning.

Visst det är en del pengar men jag tror inte du kommer billigare undan om du inte hittar något på rea.

Det er en her på forumet som har kjøpt topp sovepose fra Roberts, hvor han ble kald i kun -2, selv om den skulle holde -19. Det kan ha vært feil med posen, eller andre forhold som har spilt inn, men for det.

Model Size Lengths Width Height Max. 
Temp.
Women
Comf.
Men
Comf.
Extrem
Temp.
Filling
weight
Down sort 
and parameters
Total 
weight
Volume 
in stuff 
sack
Chambers number Outer
fabric
Inner
fabric
Price Place order
    cm cm cm °C °C °C °C g % / % / cuin g dcm3 qty     EUR  
                                   
600 M/R 175/205 78/65/52 175 +16 -12 -19 -33 615 100% goose 95/5/850 1225 12,5 45 Microlight Microlight 362.-  

 

Jeg synes den temperaturen virker oppblåst. Har vanskelig for å tro at en dunpose med 615 gram dun skal holde -19, selv om det er 95/5/850.

Her er noen eksempler fra Rab og WM

- Rab Neutrino 600 holder -8 (T-Limit etter EN), og den har 600 gram 800 cuin gåsedun

- WM Antelope MF er satt til -15 (WM selv sin anbefaling), og den har 735 gram 850+ cuin gådedun

Warmpeace Viking 1200 er satt til -18. Denne er ikke sammenliknbar med sine 1200 gram dun (600 cuin), dvs. nær dobbelt dunmengde. Det er bare en tankevekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Björn skrev:

Titta på en från Polska Roberts. Välj bästa dunkvalité och storlek m+/n. Du får en sovsäck som passar en person på 182 cm, kvinnlig komfortgräns på -4 och en vikt på 800 gram. Till priset av 317 EURO.

Har du erfaring med de? Jeg klarte ikke å finne en pris på spesialsydd, som du nevner? Eneste jeg fant av pris var de på ferdigsydde poser, som lå over det du nevner? Takk for tips, det er med i kategorien "aktuelle kandidater"!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Nu jobbar jag inte för Roberts så jag behöver inte försvara dem.

När det gäller temperatur så är det en standard mätmetod som används. Tänk bilars uppgivna bränsleförbrukning, som också följer en standard. Hur man själv upplever säcken som varm eller kall blir personligt och kan ju vara beroende på om man är frusen/ätit lite/fysiskt sliten/hög luftfuktighet/blåsigt/dåligt liggunderlag....

Jag tycker inte att värdena är speciellt anmärkningsvärda. Titta på Western Mountainering Alpinlite, den är angiven till -7 och har i kroppslängd 180 cm en dunvikt på 540 gram med en totalvikt på 880 gram.

Väljer du Roberts Superlight i storlek m+/n med 100% 95/5/850 dun och tittar på modell 500 längst ned i tabellen så hittar du den jag pratar om. Det är deras standrad modell i den storleken. För att få veta priset på en specialbeställning så måste du ta kontakt med dem och komma överens om vad de skall tillverka.

Jag har inte köpt en sovsäck från dem men väl dunjacka och dunbyxa. De är mycket bra att ha kontakt med, kan bli lite omständigt men det skall ju sys enligt dina önskemål och då är det viktigt att få klargjort vad du vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Dataene for denne modellen er ikke like optimistiske som modellen jeg henviste til, men jeg lurer på hvordan de klarer å utkonkurere produsenter som, WM, Rab og ME, når de har "samme" dunkvalitet, og i tillegg nesten 50 gram mer dun enn posen fra Roberts.

Posen du referer til er en utpreget lettvektspose, som er bra for gramjegere. Den har den simpleste konstruksjonen, som er bra for å sikre maksimal loft. En ulempe er at dunen kan vandre mer i kanalene og da trenger mye mer vedlikehold for å unngå at det oppstår kalde punkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg innser nå, etter å ha fundert påmitt soveposebehov, er at jeg antagelig ikke kan finne en "perfekt" sovepose. Noe av problemet er ikke kun at jeg er tynn, men som kvinne ligger min bredde på hoftene, derimot ikke på overkroppen. Herre/unisex-poser er smale men vider ut ved overkroppen. Kvinneposer vider ut fra hoftene. UNsett blir det feili forhold til mine proporsjoner. 

Altså må jeg enten få sydd en til mine mål (kan bli dyrt) eller prøve div poser når jeg er i en by og kjøpe det som virker ok nok. Har ikke lyst til å spytte i altfor mange 1000lapper på dette. Skal ikke være lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Sigri said:

Har du erfaring med de? Jeg klarte ikke å finne en pris på spesialsydd, som du nevner? Eneste jeg fant av pris var de på ferdigsydde poser, som lå over det du nevner? Takk for tips, det er med i kategorien "aktuelle kandidater"!

Vi har 4 soveposer fra Roberts og har ikke noe annet enn gode ord å komme med. Mitt tips er å sende de en mail. De har et skjema du fyller ut med en del mål av kroppen din, hvor frysen du er, dine krav mtp vekt, bruksområde osv. Jeg valgte robertspose selv da jeg er som deg, lang og tynn, og trengte en pose som var "skreddersydd". Til vinterbruk endte vi opp med Explorer. Veldig fornøyde med kvalitet, varme og pris. Bare å spørre om du lurer på noe.

PS: Samtlige poser er "skreddersydd", dvs at de lages på bestilling. De har ikke 20-30 størrelser av hver modell liggende på lager akkurat ;)

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@SigriNoen ganger I året bruker Fjellsport å kjøre meget gode tilbud på soveposer. Anbefaler deg å registrere deg som kunde, samt følge med på nettsiden deres. Alt fra 25% til 40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lakenpose av silke, uten at det har hatt særlig effekt. Det virker mer som om luftrommet blir for stort rundt meg, enn at posen er for kald. Det blir litt raskere netter når jeg prøver å dra posen tett om meg, den er ikke stor nok til å brette dobbelt under meg!! :-P

Edit: raskere netter?? Baskete netter!

Endret av Sigri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.