Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur i Sauheradfjella


monsmatglad

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat eksperimenterer med tanken om en fisketur i Sauheradfjella. Det måtte være en gang i sommerferien (2017). Noen som har tips til områder eller vann med fin fisk - gjerne med gode muligheter for fluefiske. Tror ikke turen skal være noe mer enn 4/5 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, monsmatglad skrev:

Jeg og en kamerat eksperimenterer med tanken om en fisketur i Sauheradfjella. Det måtte være en gang i sommerferien (2017). Noen som har tips til områder eller vann med fin fisk - gjerne med gode muligheter for fluefiske. Tror ikke turen skal være noe mer enn 4/5 dager. 

Hei.  jeg har kjøpt meg ny skriver, men klarte jeg å lagre kartet etter  skanning?  Nei, da.  Dermed måtte jeg skrive det ut, og ta bilde - og så lime det inn.  Skjønner at jeg må ta et dypdykk i manualen.  Men med litt velvilje gpr et an å skjønne - tor jeg.

Hvorfor ikke dra til Steinbru? 

For å trylle frem kartet.  Søk på: godtur.no.  "Eiangen" og scroll litt nedover.  Der finner du Steinbru.  Det er noen år siden jeg har vært der, men det er blant de vann jeg vurderer til sommen. 

Fint, alt er relativt, å fiske med flue.  Området disponeres av Grenland Sportsfiskere. Idyllisk leirplass er merket med rød X.  Vannet ligger på 702 meter og "lukter litt høyfjell".

Er du kjent i området bør du ikke lese l videre.

Adkomst 1.  Ta Luksefjellveien fra Skien mot Bestul.  Før du kommer dit går det en stikkvei inn til venstre mot Øvre Dale, eller Dali som det heter lokalt. 

Derfra går det an å kjøre opp til en bom.  Er du medlem av GS kan du leie hytte ved Ørjevatn.  Da får du nøkkel og kan kjøre helt opp.  Det er også en hytte mot Bølevatn.  Mulig at du også kan få nøkkel til hytta der. 

Er du ikke medlem, og kun ønsker å dra på fisketur, tok jeg alltid sykkelen med.  Stort sett var det å trille den mesteparten av veien hvert fall til du nærmer deg Ørjevatn.  Men derfra går det fint å sykle oppover mot Eiangen.  Stans ved en bro og følg stien opp til Steinbru.  Når du skal hjem igjen skjønner du hvorfor jeg anbefaler sykkel.  Men pass på så du ikke sliter ut bremsene!  Det kommer til å lukte svidd lang vei.

Adkomst 2.  Fra Skien ta veien om Hoppestad til Valebø.  Litt etter Bliva går det en vei opp til Svanstul.  Kjør den til parkeringsplassen (bompenger).  Og labb derfra til Steinbru.  Da vil du også kunne fiske i vann før du kommer dit.  Jeg er ennå skjelven etter "den ørreten" - jeg ikke fikk i Bølevatn. 

Om jeg drar til Steinbru i løpet av 2017 kommer jeg nok til å gå fra Svanstul, 

 

 

 

 

P1040003 (640x360).jpg

 

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.