Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Packraft!


tusjmann

Anbefalte innlegg

Annonse
5 timer siden, KjetilO skrev:

Bestilte packraft-kit fra DIYpackraft for en tid tilbake. Har nå fått den ferdigstilt og 40 timer brukte jeg i alle fall ikke, kanskje 15 timer maks. Det som tar tid er at noen plasser må det limes for å få sammenføyningene helt lufttette og herdingen på limet tar vel ca 12 timer. Vil ikke påstå at prosessen med å bygge packraften er superenkel men grei nok. Viktigheten er at man er nøye i alle sammenføyninger når man skal "sveise" stoffbitene sammen. Jeg brukte et sånn strykejern som modelflybyggere bruker, med justerbar temperatur. Litt for bredt men har ikke funnet bedre alternativ som leverer den varmen som kreves for å denne typen "sveising". Så hvis man aksepterer at det tar litt tid og man må være nøye i byggingen av packraften så er det bare å sette igang. Jeg er i gang med kit nr 2 nu.

IMG_2138.JPG

Er det flere kammer? Hvor mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tusjmann skrev:

Kult! Ser bra ut!

Jeg avbestilte jo den første, men nå venter jeg ultralight raften i posten any day. Gleder meg :-)

Vær nøye og varmen skal være ca 200 grader på jernet du skal bruke. Stryk over testbiler først da den 40D stoffet krøller seg lett når du begynner hvis du ikke får kjølt jernet noen grader ned først. Har brent flere sånne testbiter av 40 D stoffet på første kontakt av jernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ost skrev:

@KjetilO Kjempemorsomt å se.

 

PS. jeg tror du har bomma litt på størrelsen hvis du hadde tenkt å bruke den i badekaret.

Ja bommet på badekarstørrelsen mener du? 😉 detter er minste modellen, ca 120 cm innvendig. Blir for kort til meg som er 178cm lang, så jeg kjøpte malen til den største modellen, 140 cm lang innvendig også bestilte jeg stoff fra extremtextil i Tyskland, ikke like god rivestyrke på dette stoffet som diy packraft, også høyere temperatur må til. Holder på nu med nr 2 og sammensveisingen går veldig greit egentlig når man har ordentlig jern. Har modifiser designet litt i akter også lager jeg den på en litt annen måte en diy packraft sin måte da jeg mener det blir bedre og enklere på min måte. Så får tiden vise når den blir ferdig. Skal legge ut bilde ettervært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Shait, Den så overraskende pen ut! :)

Det blir spennende å se hvordan det holder.

Kanskje jeg må kjøpe noen meter og lage flyteposer til kano om dette ser ut til å holde.

Den holder garanter, er min påstand. Sveisingen av stoffet er sterkere en stoffet i seg sjøl. Stoffet har nok en rivestyrke på 50 kg minst mener jeg, jeg testet med min egen kroppsvekt etter å ha lagd en ring som jeg hang opp og hang etter sjøl(90kg kroppsvekt). Vil tippe at jeg nok hadde belastning på minst 50 kg før stoffet gav etter på 2 cm bred ring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, KjetilO skrev:

Den holder garanter, er min påstand. Sveisingen av stoffet er sterkere en stoffet i seg sjøl. Stoffet har nok en rivestyrke på 50 kg minst mener jeg, jeg testet med min egen kroppsvekt etter å ha lagd en ring som jeg hang opp og hang etter sjøl(90kg kroppsvekt). Vil tippe at jeg nok hadde belastning på minst 50 kg før stoffet gav etter på 2 cm bred ring.

Skal man ha den sterkere så er det bare å stryke på ett lag stoff til på utsiden. Dette kan jo gjøres på bunnen også. Les om dette på diypackraft.com i de forskjellige forumtrådene. To lag 210 D har definitivt høy rivestyrke. Men da går vekta opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, KjetilO skrev:

Ja bommet på badekarstørrelsen mener du? 

En kunne nesten forveksle gulfargen med en badeand. Mangler bare pipelyden når du presser på den.

45 minutter siden, KjetilO skrev:

Skal legge ut bilde ettervært.

Hadde vært morsomt å se bilder fra hele tilblivelsesprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte som sagt malen til packraften fra diypackraft, str large -140cm innvendig. Det er ti tubeseksjoner og en gulvseksjon. Har som dere ser av bildene klippet ut alle tubeseksjonene, la til 1 cm i vær lengderetning slik at jeg nå har «sveist» disse sammen. Dvs at alle tubeseksjonene henger sammen med 1 cm sammensveis i hver ende, og altså ikke endeseksjonene som skal sammenføyde mot gulv.

Jeg kunne gitt meg der og sammenføyd dette med gulvet nå, men jeg skal «sveise» på de 2,5 cm stripene på utsiden av alle sammenføyninger i tubeseksjonene i tillegg, dette gir ekstra styrke og visuelt pent. 

Neste steg etter dette blir å få «sveiset» tubeseksjonene fast i gulvet. Denne gang begynner jeg med innerdelen av seksjonene. Dette gjør jeg fordi jeg syntes var vanskelig å sveise først ytterdelen også innerdelen på den første packraften. Denne gang skal jeg også installere cargozip, dermed får jeg også sveiset siste del av akterstykkene fra innsiden gjennom det hullet som er beregnet til zippen. 

Vil oppdatere ettervært.

Alt stoff er denne gang bestilt fra extremtextil i Tyskland. Har litt lavere rivestyrke enn stoffet fra diypackraft men skal legge inn ekstra forsterkninger der det anses nødvendig. Gulv denne gang blir 210 denier med tpu coating på begge sider også legger jeg inn ekstra 210 denier med tpu coating som jeg sveiser fast i den første, inni på gulvet av packraften.. Dette gir doble lag i bunn og burde holde til mitt bruk. I verste fall kan jeg sveise nytt lag fast på utsiden, altså undersiden siden første lag gulv har coating på begge sider. Det svarte gulvet som vises på bildene er 420 Denier med tpu coating på ene siden og grå nylon webbing på andre siden. Dette blir byttet ut med gul 210 Denier m/tpu coating på begge sider som sagt. Jeg hadde ikke trengt å bytte gulvet ut og dermed sluppet å legge ekstra lag med gulv, men jeg syntes gult gulv sto bedre til denne packraften som er så fargerik. Jeg er spent på resultatet selv. Ventil ble bestilt fra England, samme type som Kokopelli packraft bruker - Leafield D7. Zipper er Tizip som ble bestilt fra DiyPackraft - 50 cm lang og er samme type som ALLE andre produsenter av packraft bruker. Ellers så blir det sikkert brukt litt Mcnett seam grip sealer lim og Mcnett aquasure lim og til slutt for å pinade være sikker på at dette blir tett så legger jeg på seamsealer tape der hvor innsiden og utsiden av tupene møtes innvendig, denne bestilte jeg også fra Tyskland. Tenker jeg er opptatt med prosjektet i noen uker fremover, litt og litt så fruen i hus ikke mister tolmodigheten. Men får gjort litt og litt mens jeg er på jobb om netterne. Er sykepleier i nattstilling -fin turnus og ok lønn, kan kombineres med litt hobbyprosjekt i rolige stunder :-)

6C85C2B5-9B43-43EF-BCCE-DE7782EA77A5.jpeg

C6D802F9-8B16-456A-84F7-DAB6F9ADC179.jpeg

856FE172-BD28-4D51-9873-8ACBF847A85A.jpeg

5095079A-ACF0-49FC-936C-FC0E23D199D0.jpeg

2768CB47-E9F3-4DAD-99C7-8DEAD973DB83.jpeg

324B8FD3-21D7-4243-9A5E-C1B810990987.jpeg

59EA54D2-98B2-414C-AEB6-9E46806B234F.jpeg

Endret av KjetilO
La til utfyllende opplysninger og skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Memento mori skrev:

Har sett gjennom filmene på YouTube. Er det to måter å utføre skjøtene på @KjetilO? Slik du har skjøt skjønner jeg ikke helt hvordan dette blir gjort. Har du noen bilder av dette? 

Får litt lyste til å prøve dette selv. 

jeg gjør det på en annne måte denne gangen ja. Fordi jeg tenker at den måten jeg gjør det på nu er bedre en hva han i diypackraft gjør. Men poengterer at dette er noe jeg selv har tenkt meg fram til etter å ha sett hvordan andre produsenter av packraft gjør dette. Det finnes flere veier til Rom som sagt😊 

Og når jeg skal ha dette fast i gulvet så begynner jeg med innerseksjonene først denne gang, ikke ytterdelene sv tubeseksjonene. Jeg håper og tror at det vil bli lettere slik. Men mulig jeg tar feil, tiden får vise😊

 

Bildene hvor tubeseksjonene ligger oppå det som er gulvet, viser innsiden av tubene. Slik jeg skal begynne å sveise tubeseksjonene fast til gulvet. Også bretter jeg stoffet over slik at det dannes tube og sveiser fra innsiden yttre del av tubeseksjonene. Ikke så veldig komplisert med tidkrevende.

Endret av KjetilO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt i natt mens jeg var på jobb. Litt tidkrevende å få sammenføyd stripene over skjøtene, må gå over flere ganger men ingen krise annet en at det tar tid. Vet ikke om forklaringen på sammenføyningene av tubeelementene ble forståelig, men prøvde å få tatt noen bilda av sammenføyningene i natt. De som lurer får se på disse. 

0748FF2D-06BD-43F0-B403-30B02CBF559E.jpeg

D0C9CD99-4626-4098-8C09-4EFBBB17B181.jpeg

79DD2E66-8C77-4162-AA85-F12CE0395454.jpeg

2DC7BF70-7276-40EB-9C9B-41EFE20819E0.jpeg

0C3B042D-DDA9-49B5-9658-1591480AE078.jpeg

4D6600B0-6489-46A0-9FE6-F7954455342B.jpeg

E9D5ACB6-0BC0-4F0F-B7E9-58CDC5C3047A.jpeg

9A79A51D-63CA-4B35-90E1-39D3FEAAD1FC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Driver å tetter lekkasjer, spesielle plasser er der hvor skjøtene mellom tubestykkene sammenføyer med gulvet. Har nå fått blåst den opp for andre gang, sånn umiddelbart så er jeg ikke helt 100% fornøyd med denne packraften. Nå synes jeg ikke fargene var SÅ bra...men men. Også skulle jeg gått for det svarte gulvet som jeg opprinnelig hadde planer om. Synes ikke tubene ligger riktig mot gulvet og det skaper ujevnheter i gulvet og rundt sammenføyningene. 

Stoffet er stivere og coatingen er tykkere. Dvs at mere varme må til for å få dette sveiset sammen, plages endel nå på slutten. 

Vel, jeg har en til packraft jeg skal lage i denne omgang. Tenker jeg følger oppskrifta til diypackraft slik jeg gjorde på den første packraften. Denne blir blå og kom som KIT fra diypackraft en av de siste dagen. 

C10DB602-7AFF-436F-B2BC-E5123800BFC7.jpeg

70F4C9E6-1FA4-47E9-BD99-C32A599CAAA2.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en modifisert loddebolt med den jernskoen tatt fra en annen loddebolt som ikke klarte å levere nok varme. Billig Kina stasj begge  delene, eBay shop. Den her loddebolten har justerbar temp, 60 watt effekt. Bruker den på maks varme. Jernskoen er slipt ned til 25 mm bredde og litt i tykkelsen slik at den passe til mitt bruk. 

1CD9AAC7-05F4-439C-8459-EE1A905D8EA4.jpeg

9BFC4A08-05E3-466A-AC59-00E98CC3F71E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt oppsett. Loddebolt med ett kobberrør banket på, en dimmer regulerer varmen, mens loddebolten trekker maks 60w... Fungerer ganske bra, kunne godt vært litt bredere. Jeg lager UltraLight båt, og der blir stoffet ganske elastisk...

15074861855962110102655.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tusjmann skrev:

Dette er mitt oppsett. Loddebolt med ett kobberrør banket på, en dimmer regulerer varmen, mens loddebolten trekker maks 60w... Fungerer ganske bra, kunne godt vært litt bredere. Jeg lager UltraLight båt, og der blir stoffet ganske elastisk...

15074861855962110102655.jpg

Legg ut nokka bilda takk😊 Har fundert på ultralight utgaven jeg også, men var veldig usikker med tanke på stoffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
1 time siden, tusjmann skrev:

Den var jo flott @esw! Kjøpte du malene og kuttet stoffet selv? Ref det siste bildet. Hva brukte du som plastsveiser?

Nei, kjøpte settet som var «ferdigkuttet» (risset, ikke kuttet helt gjennom stoffet). Tror ikke en får kjøpt tegningene til V3 raftene løst. Brukte et slikt strykejern:
http://s.aliexpress.com/euuIBZzY

Filte ned sidene etter anbefaling på websiden til diypackraft.

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.