Gå til innhold
  • Bli medlem

Videodiskusjon : Hardangerevidda mars 2016


Bård Haug

Anbefalte innlegg

videothumb_1483480322.thumb.png.45f3aa8b

Navn: Hardangerevidda mars 2016
Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
Dato lagt til: 2017-01-03
Innsendt av: Bård Haug

 

Inntrykk fra min tur over Hardangervidda mars 2016. Alene med telt og sovepose i pulken. Fra Finse til Blefjell.
Impressions from my trip alone over the Hardangervidda plateau march 2016. Alone with tent and sleeping bag on the sledge. Starting at Finse, ending at Blefjell.


Hardangerevidda mars 2016

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin film, Bård :-)
Et lite spørsmål: Ser du bruker pulkpose til teltet. Syntes du det fungerer bra med Svalbard-teltet? Har samme telt og vurderer også å gå for denne løsningen, men har vært litt i tvil på hvordan det fungerer med de kryssende stengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle. Til whistler: Ja det funker helt greit. Kryssende stenger er ikke noe problem. Det er bare å brette og pakke. Jeg spurte Helsport før jeg kjøpte posen. Har kun brukt det forrige sesong og hadde da ingen opplevelser med mye vind. Tidligere har jeg hatt den røde plugghempa ut av posen og kunne forankre før jeg trakk av posen og "spetakkelet" startet. Nå sitter denne hempa midt inne i trekket og jeg må dra av halvparten før jeg får festet. teltet til bakken med bakre ende mot vinden. Jeg har altså ingen erfaring med dette i mye vind enda, men vil tro at det går greit. Jeg har kjøpt nytt stangsett med DAC stenger og har teipet disse slik at jeg nå har et eget stangsett til vinterbruk (i pulkposen). Midterste ledd er ikke teipet, slik at det blir to lange stangdeler i posen. Om du går for denne løsningen, sjekk at bunnenden av stangen er helt inne i bunnen før du stammer opp. De kan lett gli litt ut. Da må du tilbake og tre dem helt inn før du strammer opp. Om det er blåseforhold kan jo dette være irriterende. En liten ekstra ting. Jeg har alltid spaden på toppen av pulken. Opplevde at den har noen skarpe kanter og laget rifter i posen. Om du pakker skarpe gjenstander og strammer til kan det lett gå galt. Teltdukstoffet i posen er følsomt for skarpe gjenstander. Konklusjon: jeg anbefaler posen. Det går helt fint med mitt Svalbart 3 camp high. Trenger litt øvelse, men du sparer tid både oppsett og nedpakking. Om noen har en god idé for å kolde den innerste enden av teltstange på plass helt i enden, er jeg lutter øre.

Endret av Bård Haug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bård Haug skrev:

Takk alle. Til whistler: Ja det funker helt greit. Kryssende stenger er ikke noe problem. Det er bare å brette og pakke. Jeg spurte Helsport før jeg kjøpte posen. Har kun brukt det forrige sesong og hadde da ingen opplevelser med mye vind. Tidligere har jeg hatt den røde plugghempa ut av posen og kunne forankre før jeg trakk av posen og "spetakkelet" startet. Nå sitter denne hempa midt inne i trekket og jeg må dra av halvparten før jeg får festet. teltet til bakken med bakre ende mot vinden. Jeg har altså ingen erfaring med dette i mye vind enda, men vil tro at det går greit. Jeg har kjøpt nytt stangsett med DAC stenger og har teipet disse slik at jeg nå har et eget stangsett til vinterbruk (i pulkposen). Midterste ledd er ikke teipet, slik at det blir to lange stangdeler i posen. Om du går for denne løsningen, sjekk at bunnenden av stangen er helt inne i bunnen før du stammer opp. De kan lett gli litt ut. Da må du tilbake og tre dem helt inn før du strammer opp. Om det er blåseforhold kan jo dette være irriterende. En liten ekstra ting. Jeg har alltid spaden på toppen av pulken. Opplevde at den har noen skarpe kanter og laget rifter i posen. Om du pakker skarpe gjenstander og strammer til kan det lett gå galt. Teltdukstoffet i posen er følsomt for skarpe gjenstander. Konklusjon: jeg anbefaler posen. Det går helt fint med mitt Svalbart 3 camp high. Trenger litt øvelse, men du sparer tid både oppsett og nedpakking. Om noen har en god idé for å kolde den innerste enden av teltstange på plass helt i enden, er jeg lutter øre.

Høres bra ut. Da blir det å sette opp en slik pose på innkjøpslista tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Bård Haug skrev:

God tur Prebb. Håper du får fine forhold. Jeg skulle dratt til Ble i dag, men har avstått pga dårlige snøforhold.

Takk for det! Gikk du mot Krækkjahytten? Har aldri vært i området og er spent på hvordan det er å gå her. 

22 minutter siden, whistler skrev:

Høres bra ut. Da blir det å sette opp en slik pose på innkjøpslista tror jeg. 

Jeg kjøpte silnylon på ebay og fikk sydd en pose med strammemuligheter og hemper i begge ender. Tok ikke lange tiden for en med symaskin.  Skal teste den i løpet av helgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Prebb skrev:

Takk for det! Gikk du mot Krækkjahytten? Har aldri vært i området og er spent på hvordan det er å gå her. 

Jeg kjøpte silnylon på ebay og fikk sydd en pose med strammemuligheter og hemper i begge ender. Tok ikke lange tiden for en med symaskin.  Skal teste den i løpet av helgen.

Avgang fra Finse. Deretter til Finsbergvannet og opp kneika og over til Krækja og videre til Sæltjønnslægret som var andre rast. videre tiul Raudhelleren det det var såpass heftig at jeg overnattet inne. Traff på to andre "pulk og telt" folk som også krøp innendørs. Derfra videre til mår, over til Imingfjell, opp til Lufsjå og videre mot Veggli og over mot Blefjell. Første del av denne turen er parallell med en tur jeg gitt i 2013: 

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.