Gå til innhold
  • Bli medlem

2017 - hva skal du ?


Anbefalte innlegg

2017 er året der jeg skal få fokuset ned på det enkle friluftslivet med familieturen som pri en. Med tre unger mellom fem og ni og de fleste helgene fylt av forskjellige kjedelige gjøremål tilsier dette at fokuset må ligge i å komme seg ut når man kan med så lite ekstra som mulig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine mål er ikke kvantifiserbare i antall døgn eller kilometer. Siden kroppen blir et år eldre hver gang vinteren kommer, så gjelder det å holde skepsisen og angsten unna for ikke å bli en sinke på skiene. Derfor er målet å tryne på alle skiturene jeg tar.

Og så skal jeg lære å hoppe med kiten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke legge for store planer. Hadde så mange - på mange områder (ikke bare tur) for 2016. Fikk jo bare gjennomført en liten del av de av ulike grunner. Men får jeg det som jeg vil blir det flere teltturer med ungene. Kanskje jeg kommer meg ut på noen soloturer også.  Bli flinkere til å lage mat ute og spise ute, lære meg å fiske igjen og at både jeg og ungene får fisk. Det blir ingen utenlandsferie eller store reiser til sommeren så det som blir av ferie blir med telt. Jeg håper det dukker opp flere fellesturer med FF som det passer seg å hive seg med på.

Det kan jo hende jeg burde ønsket meg en høvel til jul så jeg kunne fått ned høyden på den dørstokken da.. Og så var det det med høyden på plasseringen av lista. Begge deler er tidvis litt for høyt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kjører jeg en plan som baserer se på en skikkelig Rema 1000 filosofi, det enkle er det beste!

Ettersom man blir eldre er det viktig å trene styrke.  Derfor er det eneste målet å kunne løfte 100 kg i benkpress samt fortsette som nå ( med turer, jakt etc.).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første vinternatt i telt, skulle egentlig i romjula men været var ikke brukbart. Blir nok straks sprengkulda har forsvunnet.

Ellers blir det å få en lengre tur på sommeren, kanskje 4-5 dager og med forskjellig start og endepunkt, får se det an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vintertur til Pasvik i februar. Ellers håper jeg på en vintertur i indre Troms ei langhelg, og kanskje Ånderdalen på Senja. Utover våren og sommeren lokker de tre nordligste fylkene, flaks at jeg holder til i nord da;) På fot, men håper å få prøvd meg litt mer i kajakken som ble kjøpt i fjor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hva jeg skal kommer an på vær, økonomi, og muligheter som dukker opp.

2016 ble avsluttet med telttur i hagen 1.juledag på forspørsel fra barna og overnattingstur med utsikt på nyttårsaften for undertegnede. Tanken var å avslutte 2016 slik 2017 skal fylles opp med, å være utendørs. Det var en fin start på året å våkne utendørs 1.januar. :)

Håpet for egen del er å få til noen turer nå på vinteren, med fokus på toppturer. Gjerne med overnatting i telt. Og så må det bli litt isklatring. OG så blir det noen langhelger med toppturer i Hurrungane rundt mai måned. Senere så skal det bli noen turer med klatring i Nissedal, og kanskje i Uskedalen.  Ellers så blir det fjellturer diverse steder, gjerne litt luftige turer.  Og dagsturer og overnattingsturer med kajakk. Har forresten kjøpt kajakk til barna i vinter, så det skal vi utforske sammen når det blir varmere i været. Og 3 uker av sommeren skal antagelig tilbringes på vestlandet, så da blir det sjø, båtliv, padling, fiske, og fjellturer med teltovernattinger. Og høstferen blir nok tilsvarende.  Hverdagen skal fylles av klatring, terrengsykling, padling, og småturer i nærområdet.

I 2016 ble det noen og tyve netter i telt, hvorav ca ti sammen med barna. Ønsket er enda flere netter ute i år, og når barna har begynt å spørre om å få sove mer ute i telt så skal ikke pappan være den som bremser det. Håper også på å få enda mer erfaring i å ha barn med på tur, har en tendens til å overpakke litt for å sikre meg at barna har det supert og bare sitter igjen med positive minner. Det har gjort at fokuset på "vekt og volum" har økt når man er en voksen som bærer for to små i tillegg. Skal prøve å la dem bære litt mer av egne ting i år.

Ellers så håpes det på turer nordover igjen, Lofoten frister til alle årets tider, hytte til hytte-tur i alpene er deverre "meldt av". Kanskje jeg får gjort turen med å padle inn gjende og gå Svardalspiggene en helg, det ble avlyst i år pga været. Og det hadde væ'r veldig gøy å få barna med på noen luftige topper i Jotunheimen slik at de også kan få se hva som lokker på pappan. :)

 

Mye utetid er grovplanen. Enkelt og greit. :P

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet å rydde i turutstyr, selger det som ikke har blitt brukt siste året. Planer om å greie meg med bare 4 telt. Zpack duplex, Helsport Ringstind SL , Trolltinden SL , Reinsfjell SL  og Patagonia til vinterbruk. Ellers er det å utnytte mulighetene som finnes. Blir nok vanskelig å slå antall turdager/døgn fra i fjor hvis det er et mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prioritert skolen hardt i snart 4 år skal jeg nå gi meg litt mer slack å tørre å ta fri fra bøkene litt oftere slik at jeg får kommet meg avgårde på alle turene jeg ville ta ifjor.
Jeg skal også drite mer i hvordan været er meldt å ikke vente på de aller fineste godværsdagene. Jeg håper og på å få min første vintertur med pulk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd i Bergen i 20 år og fortsatt ikke ha besøkt toppen(e) på Gullfjellet, så begynner det å nærme seg flaut - det skal jeg prøve å få gjort noe med ila 2017. Har lyst til å gå fra Os til Bergen, over Svenningen, Gullfjellet og enten Ulriken eller Rundemanen - med en overnatting eller muligens to, under åpen himmel.
Edit: Mulig helgerute for en fredagsettermiddag (12,57 km) + en bratt lørdag (13,87 km) + en lang søndag (24,83 km) 

Lyst på en 2000-m topp til, det kan fort bli Steindalsnosi. 7-fjellsturen i Bergen, og 10 topper på RIL Fjelltrimmen i Trøndelag. En lengre rolig tur med fiske og bål :) 

Men aller først må jeg bli litt mer mobil - i disse dager knasker jeg penicillin for å bli kvitt en borrelia-infeksjon, og venstrebenet mitt er absolutt ikke helt i toppform, med en hæl som plages av Plantar fascitt og et kne som har slått seg vrangt og vondt de siste ukene, det knirker og knepper som et gammelt rustent hengsel. Kanskje jeg må gjøre noe mer enn å pakke lett, også - dra kroppsvekten min ned i pingleland? Der folk bare trenger to siffer for å skrive hva de veier... :huh: 

Endret av a_aa
La til en spekulativ rute mellom Os og Bergen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis helsa til eldste hunden holder så er planen så langt å utforske naturreservatet i Østmarka. Hvis ikke så blir kortere turer som passer den eldste. Håper på å få noen overnattinger ute, må bare få kjøpt inn utstyr først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha én 7 dagers tur på Laksefjordvidda på sommeren, hvor fiske og avslapping vil være i hovedsete. Uten alt maset med å springe hele vidda rundt for å nå å fiske i flest mulig vann slik det har vært de siste 4 åra. (2-3mil per døgn i 3-4 dager tar på) 😏

Ellers så vet jeg at det blir 3-4-5 helgeturer på vidda nå i vinter i telt/hytte.

Endret av JensM
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer- en vintertur med en eller to netter i lavvo, sammen med broder og to barn. En Ally-sommertur på Vermevatnet, 4 netter i lavvo, med broder og familien.

Ønsker-  flere korte pulkturer i Dovrefjell, Lordalen, Dalsida. Snøhetta på ski i mars. Mange korte og smålange fotturer, feks vandre omkring på platået mellom Lora og Lesjaskog, se Dordiholet, ukestur i Reinheimen bare for å se meg omkring, fisketur til Aursjøen og Vangsflyi. 

Drømmer er fint å ha for det jeg ikke får til i år, gleder jeg meg til til neste år. Ifjor klaffet hverken vær eller helse, så jeg har mye å se fram til i år! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Den 3.1.2017 at 8.24, Gittiamo skrev:

Så nå er det hardtrening som står på dagsplanen, så jeg slipper å halte rundt hele året. 

Samme her. Endelig kommet i gang med treningen. Jogging, spinning og styrke. Pr nå skotter det på alt☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, JanRH skrev:

Samme her. Endelig kommet i gang med treningen. Jogging, spinning og styrke. Pr nå skotter det på alt263a.png

Så bra. Keep it up! Du får mye igjen for å henge på et klamt treningssenter. Jeg trener variert og jevnt over hele året, da jeg har føtter som lager store problemer for meg. Skal egentlig opereres men håper enda mer trening gjør at jeg slipper. Nå er det bare masse tull og teite leger og fandens oldemor her, men ikke f... om det skal stoppe meg. Ergo veldig viktig å ha en sterk og mobil kropp, slik at man er i fysisk stand til å gjøre det man liker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2017 har jeg som mål og få flere dagsturer enn det jeg fikk i 2016.

Og så planlegger jeg en "ego-tur" alene i Femunden i en ukes tid.
Det blir vel også en telttur sammen med hele klassen til jentungen i begynnelsen av juni.
Så blir det den vanlige ukesturen i fjellet sammen med svigerfamilien. På disse turene har vi vært 10 voksne og 8 barn. Mye hyttekos og noe fisking og noen barnevennlige turer.
2014-07-22 21.34.49.jpg2014-07-21 15.52.34.jpg2014-07-24 11.35.34.jpg2014-07-25 11.49.10.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
33 minutter siden, Gittiamo skrev:

Så bra. Keep it up! Du får mye igjen for å henge på et klamt treningssenter. Jeg trener variert og jevnt over hele året, da jeg har føtter som lager store problemer for meg. Skal egentlig opereres men håper enda mer trening gjør at jeg slipper. Nå er det bare masse tull og teite leger og fandens oldemor her, men ikke f... om det skal stoppe meg. Ergo veldig viktig å ha en sterk og mobil kropp, slik at man er i fysisk stand til å gjøre det man liker. 

Takker! Ser at du har en ståpåvilje, tiltross for helseutfordringer. Det er bra☺ Jeg ble satt langt tilbake på grunn av en meget nødvendig akutt ryggoperasjon. Mistet piff etter det, men back on track.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken skal forhåpentligvis brukes til røyejakt.

1 uke sommer tur med pappa, brødre og kanskje nevø.

I tillegg 2 uker i Finnmark med en av brødrene.  

Flere helgeturer i Oslomarka. 

Også noen isfiskeplaner på Østlandet. 

Samt mulig langhelg på isen med kompis etter røye og ørret.

Det er planene, men mange forbehold. Så er spent på hva som blir realiteten.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JanRH skrev:

Takker! Ser at du har en ståpåvilje, tiltross for helseutfordringer. Det er bra263a.png Jeg ble satt langt tilbake på grunn av en meget nødvendig akutt ryggoperasjon. Mistet piff etter det, men back on track.

Lykke til. Men om legen sier "pytt pytt og lykke til med sofalivet" så nekter du på det. Ikke godta legenes enkle løsninger. Du har rett på å få skikkelig hjelp. (Tabben jeg har gjort frem til nå var å ikke kreve noe) 

 

Sorry for takeover av tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starten på 2017 blir begredelig. Med ny flott vinterdunpose i skapet blir jeg nødt til å bruke feriedager og penger på å pusse opp ny leilighet. 

Kanskje jeg rekker en natt ute i mars hvis jeg er heldig. 

Jeg er glad jeg fikk gått Josten på langs i fjor, det kan jeg leve lenge på!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.1.2017 at 19.44, snurrehaler skrev:

Jeg skal lage mer bål. 

Og våge meg på mer enn enkeltnetter ute. Babysteps ;)

"Det har ikke vert en bra tur hvis det ikke lukter røyk av klærne". "En gang speider, alltid pyroman". fireman1.gif

Etter mer enn to år uten jobb så skulle man tro at jeg hadde fått brukt mye tid ute, men det har faktisk blitt alt for lite, både i fjellet og på sykkelen. Det tar faktisk ganske mye tid å sitte, helst hver dag hvis mulig, og lete etter ledige jobber, skrive søknader, ja jeg har til og med søkt på ganske mange jobber som ikke finnes ? ? ?.  Det er bare å finne et firma eller en virksomhet som ser interessant ut, skrive en god søknad og så oppsøke "sjefen" for å slå av en prat. "Du får ikke napp hvis du ikke har en krok i vannet."

Jeg har også litt rusk i maskineriet og det setter litt begrensninger på aktiviteten. Det lokale sykehuset har gitt meg opp og har sendt meg videre til Rikshospitalet, så får vi se om de klarer å få "justert tenning, skiftet olje", eller hva det nå er som må gjøres, men så lenge jeg er oppegående og holder maten så får jeg vel være fornøyd.

Men i år har jeg faktisk planer om å få litt mer friluft i lungene. (Skal faktisk på jobb intervju i neste uke. 😀) Hvis jeg ender opp med jobb så kan det tenkes at det blir lettere å planlegge mer turer, både på grunn av pengene og på grunn av at fritiden vil være fritid. Nå, det er vel ikke helt riktig å skylde på pengene etter et langt yrkesaktivt liv i oljebransjen, men jeg ville helst slippe å "knuse sparegrisen enda".

 businessman-repairing-cracked-piggy-bank-cartoon-upset-pink-sticky-tape-trying-to-protect-savings-financial-loss-theme-62020334.jpg

Etter en til dels mislykket sommerferie i fjord, den gikk til et fint, men kjedelig hotell på vestkysten av Kroatia, så må det bli noe bedre i år. Det var alle enige om. (Kanskje kona ikke var helt like enig som oss andre.) Mitt håp er å komme tilbake å ta en tur i Øvre Pasvik nasjonalpark. Det hadde vert litt kjekt å se igjen stedet hvor jeg voktet grensa mot Russland en gang midt i den kalde krigen. Dette var et fantastisk fint område.

Ellers så har jeg et par turer som jeg absolutt skulle ha gjennomført. Den ene turen er en ukestur og den andre er en 3 - 4 dagers tur. Og så var jeg en gang og besøkte en arbeidskollega, Svein, på hytta hans og der var det et fantastisk ørretfiske. Dette er ikke så langt fra der min søster har hytte så planen er å starte ved min søsters hytte og gå over i terrenget innenfor hytta til Svein. Dette vil antagelig ta et par dager, men så kan jeg kanskje få med meg noen fine fisker hjem pluss at det hadde vert hyggelig å treffe igjen Svein. 

Jeg blir faktisk i litt godt humør når jeg sitter og planlegger slike turer. Jeg burde kanskje gjøre dette litt oftere.  FreeVector-Happy-Cartoon-Boy.jpg

 

Endret av REs
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Planen min er å returnere til Norge etter hvert, så må jeg skaffe jobb der for å overleve norske priser! Noe mer utover det vet jeg ikke enda.

Men akkurat nå er jeg i Canada, bor i en van og jobber litt som når det passer meg og når det er jobb å få. De siste 14 dagene tok jeg 4 forskjellige jobber i to forskjellige byer, synes dette er utrolig spennende så nå blir det å jobbe slik en måneds tid for å fylle opp kontoen igjen. Mot slutten av februar og utover til mai blir det nok å satse på mange toppturer, helst i forskjellige deler av Alberta og BC, kanskje helt nord til Yukon? 

Er utrolig mye terreng som frister og listen over steder jeg har lyst til å dra til er lang. Derrimot er det langt vanskeligere å komme seg ut dit man vil her i forhold til Norge, iallefall om man har planer om en dagstur. Heldigvis ble det mye billigere å dra ut i nasjonalparker her, Canada fyller 150år og dermed er alle nasjonalparker gratis å gå inn i ut året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det overnattingsturer i marka med fiske og kos imellom operasjoner av begge hendene samt nakke :)
Så mye tyder på mange 1 natts/helgturer med høy rødvinsfaktor istedenfor lengre og mer fysisk krevende turer.
Bedre å komme seg ut på kortere turer enn ikke å komme seg ut i det hele tatt 😁

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.