Gå til innhold
  • Bli medlem

Sylan 2017


TomasOH

Anbefalte innlegg

2017 er et faktum enten vi liker det eller ikke, for meg er det utelukkende forbundet med glede. Dette er året det virkelig skal bli turmenneske av denne brøddeigen av en mann. 

Drømmen er å gå Sylan iløpet av sommeren, for de som ikke vet hva det er så starter denne turen på Stjørdal i Midt Norge og strekker seg 120km østover mot sverige. 

Det jeg ønsker er rett og slett tips til ruter som er bedre enn andre, ting å se underveis (Dere skjønner hva jeg sikter til, ikke ikoniske restauranter etc ;) ).

DNT legger opp til at denne turen skal ta 7dager men skriver også at den er krevende, bør jeg da som ikke er vant med lange distanser og stortsett bare har hatt 1 eller 2 netter ute om gangen legge opp til å bruke 8-9dager? Mat på turen, turen sies å være en hytte til hytte tur hvor det er både ubetjente men også betjente hytter. Hvor mye mat ville dere regnet utenom det man spiser på hyttene? 


Som dere sikkert skjønner så er jeg HELT fersk på dette området og søker egentlig da hjelp til det meste, alt fra antall t skjorter som bør være med til om det er Melkesjokolade eller Stratos som er best motivasjon når du er sliten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult mål! 

Jeg er ikke kjent i Sylan overhodet, så der kan jeg ikke bidra med noe spesifikt, men litt generelle innspill kan jeg komme med. Er det Norge på tvers-turen du planlegger å gå? https://www.norgepatvers.no/ I så fall: Allle hyttene er betjente eller selvbetjente. Det er ingen ubetjente hytter (dvs hytter uten matlager) på denne turen. Det betyr at du blir servert eller kan kjøpe mat. Du kan også kjøpe niste. Her ser du en liste over typisk tilbud på selvbetjente hytter: http://www2.turistforeningen.no/files/DNT-Oslo/Drift/Priser/Proviantpriser_15.pdf Med andre ord er det begrenset behov for å bære med seg noen mer en det du skal spise den dagen. Tyngden på sekken kommer til å bety veldig mye for hvor tungt det blir å gå, så jeg ville forsøke å unngå alt unødig bæring. 

Når det gjelder dager på turen, så er det få muligheter til å dele opp etappene, ettersom hyttene ligger der de ligger. Muligheten din er å legge inn en hviledag, evt en dag du bruker til å gå på tur i området uten tung sekk. Det kan gjøre godt. Kanskje kan du også holde det åpent, og ta en hviledag/ekstratur hvis du har lyst eller føler behov?

Når det gjelder pakking, så er det veldig lurt å fokusere på det. Det er mye turglede å hente i en lettere sekk, og mye unødvendig slit i å dra med seg for mye. Jeg går lite hytte til hytte, så her er det sikkert flere som har bedre råd enn meg. Jeg ville i alle fall ikke hatt med for mange skift. Du kan skylle ut av tøy underveis. I utgangspunktet må du ha et fullt sett med tøy til å gå i og et sett til å ha på hyttene, en lakenpose, førstehjelpsutstyr en liten brenner eller en termos hvis du vil ha varm mat/drikke underveis og ikke så mye mer. Her er DNTs pakkliste sommer. Den er et greit utgangspunkt. https://www.dnt.no/artikler/turtips/7080-pakkeliste-sommer/

Lykke til!

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom turen verkar gå i låglandet så rekomnderar jag att ta med ett "pocket stove". Väger något hekto, eldas med små kvistar och sådant. Fördel: Du kan spara in på bränsle. Du får dessutom lite annat att syssla med om kvällarna (dvs samla pinnar). Eftersom tillgången på bränsle är god när det inte regnar, så kan du tillåta dig mat som tar med tid än att bara värma vatten. Beställ ett redan i dag, små kvistbrännare är kul att ha även på enkla dags- och kvällsturer.

Går jag hytte-hytte så har jag bara 2 set kläder: Ett som jag går i, ett på hytterna (extra strumpor och underkläder förståss).

Regnkläder: Det viktigaste är att regnkläderna torkar fort. Expeditionsjackor i Gore-Tex blir stort och tungt och torkar mycket långsammare än en ren regnjacka som kan köpa för sen spottstyver på G-sport eller liknande, och som får plats i locket på ryggsäcken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.