Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen lærer aldri


Anbefalte innlegg

Annonse

He he :-)

Ta en bit fiberlene under smørejernet og dra det sakte over, så skraper du av med en klisterskrape etterpå.

Kjør deretter smørejernet med ny fiberlene enda mer sakte over en gang til. Så kan du gå på med skirensen.

Ikke ha for høy varme på jernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tok kona sine ski først, følger stort sett den oppskriften. Mine var hakket verre, worries for another day😉

De får holde denne sesongen og, før de blir degradert til vår-ski. Rustne bindinger og sliten såle. Har et par timer med kosearbeid foran meg før jeg er klar for skitur🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torky tørkepapir, som de blant annet har på Rema, funker like bra som fiberlene. Legg dobbelt lag Torky over klisteret, kjør over smørejernet et par ganger slik at smøringen trekkes inn i papiret, og skrap av både papir og smøring med plastskrape.  Evt gjenta.  Blir da lite smøring igjen du må bruke skirens for å fjerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges klisterfjerner på sprayboks, men den koster mer enn papir og smørejern. Ellers så kan du bruke whitespirit, men den legger igjen et fettlag på solen som gjør at du ikke får lagt på ny smøring, spesielt voks. Dette fettlaget fjernes lett med rødsprit eller renset bensin (Heptan). I nøden så kan du bruke nesten hva som helst av fettløselige stoffer fra f.eks. Biltema. Kaldavfetting, tjære og asfaltfjerner, motorvask, felgrens, bremserengjøring, Tec7 cleaner etc. etc. Noen av disse stoffene er whitespirit basert og legger igjen et fettbelegg som må fjernes med f.eks. rødsprit eller Heptan. Ikke bruk tynnere som Lynol, Tricloretan etc. Disse stoffene løser opp plastbelegget på skiene også. (Ttrikloretan ble forbudt i 1996, men det står kanskje fremdeles noen skvetter igjen et eller annet sted i vårt langstrakte land.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/3/2017 at 21.08, incognito skrev:

Da var det gjort.

Kledd i en jakke med ein eim av bål, og kaffekoppen klar. Bare kos!

IMG_1521.JPG

Dette smørebordet så jo helt koselig ut; fersk kaffe, fint oppsett, ryddig utstyr, er du sikker på at du ikke har et ubevisst ønske om å kose deg litt her og at det er derfor du stadig gjentar feilen?😃😃 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mange artige tilbakemeldinger😄

Den 3.1.2017 at 22.01, nesning skrev:

interessant smørebord! 

Man tager hva man haver, og leter gjerne ikke så veldig lenge før en løsning blir funnet og akseptert. Trenger ikke være så nøye alltid🙂

4 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Dette smørebordet så jo helt koselig ut; fersk kaffe, fint oppsett, ryddig utstyr, er du sikker på at du ikke har et ubevisst ønske om å kose deg litt her og at det er derfor du stadig gjentar feilen?1f603.png1f603.png 

Feilen var vel bare at jeg ikke hadde gjort dette før jeg satte vekk skia. Trenger ikke skape ekstraarbeid i garasjen, der er det alltids noe! Rydder og rydder, men det blir aldri ryddigt. Men, får stort sett plass til bilen, så det er jo en seier. Kanoen har fast plass under taket. Skia har et stativ på veggen. Resten er det ikke så nøye med😉

Hvordan fjerne klister (trente øyne så vel at dette var VR75 og ikke klister) var ikke et tema. Lo litt av meg selv da jeg fant skiene fulle av smøring fra forrige sesong, nok en gang. Antar det er flere enn meg som avlsutter skisesongen godt utpå våren, blir gjerne rett i plenklipp eller grilling i stedet for stell av ski da:)

4 timer siden, tubbs skrev:

Ja, litt på slutten av sesongen så kan jo trådstarter sikkert tjene noen slanter på å ta andres ski også 1f602.png

Ja du mener gjerne jeg kunne gjort karriere som skismører? På høyeste nivå? Har jo ikke noen formell utdannelse, men noen knep har jeg lært meg, som sikkert kunne komme godt med i Val De Fiemme.

"hei Martin, bare trø litt oppi lyngen der før bakken, bler kjempefeste! Bare te å hyla på! Bare skrabe det av på toppen vettu!"

Jeg har  troen på det😂

 

 

Endret av incognito
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.