Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuglehunder og kulde


RDJ

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har erfaringer med fuglehunder i forhold til overnatting i litt kaldere vintertemperaturer? Blir endel turer med pulk og ski utenom jakta, og iblant havner man jo oppi ganske mange kuldegrader. Når gradestokken viser 15-20 minus, kan man fortsatt ha god samvittighet i forhold til hunden? Jeg har en fuglehund (ES) på vei, og tenker litt fremover. Pelsen er jo ikke akkurat veldig funksjonell i forhold til passivitet ved vintertemperaturer. Jeg legger naturligvis til rette for hunden med skikkelig underlag og ull/fleece/dunpledd (ikke tenkt på konkrete løsninger enda), men spørsmålet er rett og slett om hunden vil ha det greit i disse temperaturene forutsatt at den blir "pakket godt nok inn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på tur i fjor vinter i 15 minus med hunden min (en Kleiner Munsterlander). Hun sov i sekken med liggeunderlag og sommerposen min. Hadde det helt topp der. Kunne nok nøyd meg med et kvart liggeunderlag og kun toppen av posen, men bruker den av og til selv på sommern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en pointer, ho får på seg ulldekken, evt non stop dekken, og dyttes i posen min, evt har ho enten jervenhiet med fyll eller jervenduken :) Ho har det helt greit, har ikke sett atter ho savner den gode varme senga når a er på tur hvertfall :P 

Her med jervenduk og non stop dekken på :)
img_20161206_122928-2017829-11-148129221

Her har ho delt soveposen min, og er ganske morgentrøtt i -15 :)
img_20161207_093706-2017829-11-148129422B

Endret av Vimsehue
Bildet ble for stort, og fant et til :p
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

21 minusgrader, godt varmedekken som er stort, bamse liggeunderlag og en Jervenduk Thermo extreme. Mer enn varmt nok og ila natta lå bikkja bare i varmedekkenet. Er jo ikke 21 minus inne i innerteltet, men kanskje 10-15 eller no slikt. ES jeg har er vel av det veltrente slaget og har ca 0 gram fett ekstra på kroppen. Har ca 35-40 rene jaktturer i fjellet i jaktåret etter rype. I tillegg kommer vanlig trening, så jeg tror nok din ES vil tåle 20 minus greit. Viktigere å passe på at hunden ikke kjøres for hardt når det er 15-20 minusgrader ute. Jeg bruker ikke være ute i mer enn 3-4 timer med aktiv jakt da fordi bikkja bruker mer energi enn normalt i slik kulde. Jakter selvsagt med en kondomdress og så lenge bikkja løper så holder den varmen godt. 

Har også brukt en sovepose med comfort -10 til han, men den ble for varm i 15 minusgrader sammen med varmedekkenet i telt om natta. Jeg ser han foretrekker mer å ligge oppå soveposen i kun varmedekkenet enn inni.

Dividalen mars 17 - 23.jpg

Dividalen mars 17 - 1.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det jeg har gjort med min ES er at jeg bruker en sovepose med komf. temp på ca -8 og tynn jervenduk, så ligger han i jervenduken ilag med meg. dette funket flott i vinter og skulle nesten ikke få han ut derfra fordi han lå så godt. brukte kun kondomdress på han, da det ble temmelig varmt inni der både for han og meg. Å ellers på året så har jeg alltid med meg jervenduken, så er egentlig blitt hannes soveplass i teltet. 

For selve turene så holdt det med kondomdress for vår del, da han holder ganske høyt tempo å regulerer varmen selv ganske godt, stoppet ofte opp å sjekket at han ikke frøs, men han var som regel varmere enn meg. 

DSC_0338.thumb.JPG.77c9a5038dc1473bc0723290b72dbc4f.JPG59afd0914e0e2_2016-09-3019_14_38.thumb.jpg.b3704383bf8d522122e4ab0bdfcf0726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har fuglehundene mine med på teltturer på vinteren, det blir kaldt i Finnmark noen ganger. Har med meg varmedekken, thermarest z-lite og en gammal barnesovepose. I tillegg til jerven extremduk som jeg kan bre over oss begge hvis det er jævli kaldt. Har exped til meg selv, aldri vært noe problem. Selv med 3 hunder og valp i telt har verken poser eller liggeunderlag blitt ødelagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.