Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunking i navet


Harhaus

Anbefalte innlegg

Hei. Når jeg sykler så dunker det i kjedet. Dette skjer når jeg fører pedalen på høyre side ned. Det smeller nesten hele tiden. Det kan være et par tråkk hvor det ikke smeller. Dette er veldig irriterende og ødeleger en god sykkelopplevelse. Er det noen som vet hva dette kan være og hva jeg kan gjøre med det :D Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde et tilsvarende problem med min sykkel. Et napp/knirkelyd i pedalen for hver omdreining. Da var det riktignok ikke kjedet det dunket i, men kranklageret (i rammehullet midt mellom pedalene). Jeg ble kvitt problemet da jeg skrudde ut sylinderen og smurte den inn med fett utvendig.

Dette er naturligvis ikke til mye hjelp hvis du vet at det er kjedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeller det eller dunker det i kjedet? Smell kan være pedaler

(lager) eller krank, dunking kan like gjerne være knekte

tenner på kranktannhjul - eller kjedet (lite trolig om det

ikke skjer på samme sted). Blir det værre ved hard belastning?

Første tanke er kranklageret da, men du bør oxo sjekke pedalene.

Krank; ta ut, rens godt, ikke smør (dette er et evig stridstema, noen sier

smør, andre sier ikke...) og sett det pent tilbake. Smeller det fortsatt er

trolig lageret ferdig - koster ikke all verden.

Og, står du helt fast; terrengsykkel.no, søk etter tidligere posts, finner

du ikke noe - post selv...

Håvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan vere at krankarmane er litt lause, spesielt om du har firkantaksel. Skru til og prøv igjen. Viss ikkje kan det vere kranklageret, forholdsvis greitt å bytte. Dersom du skrur av krankarmane og det er ujamn friksjon når du vrir rundt akslingen er sjansen stor for at lageret er gåent.

Skru ut lageret og ta det med til sportsbutikken, evt bestill nytt på nettet.(viktig å ta mål, for det finst MANGE forskjellige variantar.)

lukke til

bertil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også tikkelyder i kranken! Hver gang høyre pedal er oppe og føres nedover. Likt uansett hvordan gir den står i.

Skal prøve tipsene her. Håper jeg kan løse dette selv, har utrolig liten lyst til å levere den inn til reparasjon midt i sykkelsesongen og få den igjen, kanskje, om noen uker. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.