Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva vi lærte i 2016 som vi ønsker å dele med forumvenner !


Blaser

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Blaser skrev:

Så så mange ovenfor skriver om er det viktig å komme seg opp av sofaen og UT. MEN det gjelder å lytte til kroppen og ikke bli for overivrig. Fikk selv en smell her i sommer med en betennelse som gjorde at det var bom stopp!!

Benyttet tiden til å Google litt og fant denne:

http://www.colorlook.com/trening/soner.asp

Ergo begynte jeg å bruke pulsklokke for å være sikker på at jeg var stort sett i sone 1 og av og til i sone 3.  Man erfarer etterhvert hvilken sone man ligger i og det er svært lett å havne i sone 2 dersom man er litt for ivrig-spesielt dersom man går i følge med noen som er sprekere enn enn selv....

Frem til nå har jeg brukt en utgått Polar pulsklokke med pulsband. Selve bandet er ikke behagelig dersom man bruker det i timer, Så må venter jeg på en Garmin Fenix 3 Sapphire HR for å unngå pulsbåndet.  Så jeg har virkelig lært og erfart at det å ligge i sone 1 gjør underverker. Har ikke merket noe mer til betennelsen og man får virkelig overskudd !! :)

 

Det forklarer hvorfor du ligger i sone 1. På "min" skala er sone 1 total hvilepuls. Ergo når man sover. Så jeg lurte litt på om du gikk i søvne 😂

Man får mer effekt av kardiotrening når man jobber utifra puls. Langkjøring med aktive intervalltrening innimellom, funker som fy. Men jeg tror ikke det hjelper mye på mekaniske plager, som man ofte får pga skeivstillinger og feilbelastninger. Og betennelser og  slitasjer er vel noe vi alle sliter med i større eller mindre grad. Spesielt turtullinger som går på med tunge sekker i ulendt terreng. Men det er jo godt å kjenne at man lever 😂 

Selv har jeg vært feildiagnosert i 20 år og nå får jeg svi for dette. Ingen pulstrening ville ha redda mine føtter. De er og blir skeive. Så her er det da ren styrketrening som må til for å rette opp og styrke alle veier slik at jeg fortsatt kan leke turtulling :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.