Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av familietelt.


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger tips og erfaringer med 4-manns telt. Er på utkikk etter et nytt telt for 2 voksne og 2 barn. Har sett en del på Hilleberg Nallo 4 GT (plass kombinert med lav vekt). Teltet skal brukes på alt fra bilturer til fjellvandring. Vet ikke om det blir aktuelt med vinterturer ennå, men man vet jo aldri. Noen som har noen erfaringer ned dette teltet eller andre telt for slikt bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det teltet, og bruker det til det samme som deg. Ett kjempegodt telt, og ett telt som er ganske lett i forholden til størrelsen. Forteltet er stort og romslig nok til pakninger og matlaging. Jeg angrer ikke ett sekund på det teltet.

Til vinterbruk fungerer det nok helt fint. Men ville kanskje valgt ett annet telt hvis jeg skal benytte det på vidda midtvinters.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har sett på Helsport også, men mange mener Hilleberg går mye raskere å sette opp. Tror ikke det blir aktuelt med midtvinters viddeturer foreløpig, men har en liten drøm om å prøve telting på snø. Men Nallo skal jo være et 4 sesongstelt uten å være et ekstremtelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe nytt telt med plass til alle fire til våren jeg også, men syntes det er plundrete å finne noe som gir god plass til fire skikkelige underlag. I dag kjører vi med to telt, men ser at det blir mer praktisk og sosialt med et telt. Jeg har foreløpig konkludert med Helsport Fjellheimen 6 Camp der jeg tenker å kjøre en Exped Duo-matte i det lille innerteltet til barna. Da blir det god plass til oss voksne, bikkja og baggasje i det store innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdsvis lav vekt er det som lokker meg mot Fjellheimen 6 Camp også. Jeg har ikke hatt det i hånda enda, men antar det er på omtrent samme pakkvolum som tilsvarende telt på 4,5 kg. Sannsynligvis omtrent som mitt Svalbard 3, så det egner seg nok best utenpå sekken, men det gjør alle telt i denne klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Turpappa skrev:

Men 6 camp er et 3 sesongs telt, ikke sant?

De fleste telt egner seg i sesong 4 også, selv om de ikke er spesialtilpasset den bruken.

Jeg var på fjellet i fjor vinter i Finnmark i januar sammen med 2 karer som lå i et Fjellheimen Superlight 2 med hund og det gikk greit det, men vi hadde på forhånd sjekket at det ikke var meldt noe særlig snø eller vind. I tillegg så stjal det litt inneplass at det ikke er stommatter så de spadde snø litt opp på sidene av duken. Men med 2 mann og hund i det teltet så ble det nok enklere å holde varmen, da det ikke er veldig lett å unngå å ligg tett ;-) De hadda da mestparten av bagasjen liggende i pulkene i stedet. 

Men om det blir mye vær enten i form av snø eller vind så så skal man være litt mer forsiktig med teltene som ikke er tilpasset sesong 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Turpappa skrev:

Men 6 camp er et 3 sesongs telt, ikke sant?

Det er vel i utganspunktet det, men ikke noe problem å bruke vinterstid under normale forhold. Skal du ut i høyfjellet midtvinters bør det være et telt som er bedre tilpasset med kraftigere duk, lufting og etter min mening stormmatter. Med stormatter det mye enklere å få et lunt telt og det står bedre med strammere duk, med få plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg kjøpte Helsport Fjellheimen Superlight 4 med de samme betingelsene (men kun for 3 sesongers bruk). Vekt og plass viktig når jeg skal på tur med dem alene, men her spørs det om barna er store nok til å bære f.eks egne soveposer. Skulle gjerne sett at det hadde lik bredde i hele innerteltet, men da jeg fikk det til en veldig hyggelig pris så kjøpte jeg det. Har kun prøvd det i hagen, men ser ut som om det vil fungere veldig bra for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Hilleberg Keron 4 GT, som jeg kan anbefale på det varmeste. Det er i tyngste laget for turer hvor du må bære hele børa selv, dersom det ikke er pulk-føre. Da finnes Kaitum 4 GT som et lettere men tilsvarende alternativ. Disse teltene har stort fortelt, og inngang fra begge sider. Takhøyden er god i hele innerteltet, og skrår ikke ned i ene enden. Det er også lik bredde/lengde i innerteltet hele veien. Dette gjør mye med komfort-nivået, og gjør oppholdet inne i teltet mye enklere. det er rett og slett veldig god plass. Inngang fra begge ender (stort fortelt på ene siden, lite på andre) er også en meget god løsning i mine øyne, både med tanke på enklere inn/utgang om man er flere, ren/skitten side i fortelt (mat og søppel/fuel kan være hver for seg), og mulighet for enormt bra gjennomlufting! Personlig setter jeg veldig stor pris på muligheten til å sitte oppreist og spille kort/spise/slappe selv om man er mange inne i teltet.

Eneste draw-back med dette i Turpappa´s situasjon er vekta som jeg ser det. Keron 4 GT er 5,5kg, Kaitum 4 GT er 4,6kg. Om ungene er små vil jeg tro at 3-manns av disse er stort nok, også om konemor vil være med. De veier hhv. 4,9kg og 4,1kg. De finnes også med mindre fortelt (ikke GT), og da er de også noe lettere. Ikke en god løsning i mine øyne.

Helsport har forøvrig også et telt med en tilsvarende løsning, Svea Camp i x-trem - serien. Det veier 4,5kg, og er tre-manns som trolig er stort nok for to voksne og to barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, @Turpappa!

Jeg har selv et Nallo 4 GT i kledelig Hilleberg-rødt, og er som @fiskekongen helt superfornøyd. Har vært på mange turer med det, både på høyfjell i oktoberstormer og campingplasser med 35 grader i skyggen. Totalt vil jeg gjette jeg har rundt 40-50 døgn i det.

Teltet ble kjøpt etter nøye overveining av bruksområder, og jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kunne gjort et bedre valg -- og etter hva du skriver, virker det som om du har behov som er ganske tilsvarende mine: Romslig plass til en hel familie, kjent tunneldesign med lite plunder og heft, veldig høy vindstabilitet og veldig lav vekt.

Jeg hadde både tarper, tomannstelt og en åttemanns lavvo når jeg gikk til innkjøp av Nallo'en; andre behov var allerede dekket. Allikevel har jeg kompiser som stadig insisterer på at vi heller tar med "det røde" når de blir med på tur, så får vi heller bære det kanskje ene kiloet "ekstra": Komforten er simpelthen overlegen for den vekta på ca 3,15 teltet veier i letteste konfigurasjon.

Teltet tåler lett noen netter med snø, men er selvfølgelig ikke et ekspedisjonstelt. Vindstabiliteten er det ingenting å si på, selv om det har vært noen litt urolige netter i de verste forholdene jeg har hatt det med i -- men det var rent psykologisk stress: teltet holdt, selvfølgelig. Nallo trives best når du er litt kresen på teltplass; Tunneltelt krever generelt veldig flatt underlag får å få det fint og stramt, og liker seg generelt med fotenden mot vinden. Sidevind blir stress og mye lyd, men teltet tåler det óg overraskende godt.

Samtidig er det verdt å tenke over noen momenter med teltet dersom du skal være veldig "tøff" og dra på fjellet vinterstid: Hvorfor lager ikke Hilleberg Nallo... 8 GT? 12 GT? Altså, hvorfor stopper serien på 4? Dette har selvfølgelig noe med at jo større spennet stangbuene skal dekke, jo svakere blir de -- altså sånn lett ren fysikk. Så lenge diameteren på DAC-stengene i aluminium forblir uforandret, finnes det naturligvis en grense for hvor stort teltet kan bygge. Ergo: Nallo 2 GT tåler, rent logisk, mere enn Nallo 4 GT: Mindre flater, mindre vindfang, kortere stenger etc.. Kort sagt, Nallo 4 GT er et STORT telt. Store telt fanger mere vind enn små telt, og kompenserer som regel for det med sterkere materialer. Sterkere materialer veier mer.

Nallo er en super konstruksjon, og løser vektproblematikken med enklere løsninger (les: lufting) og høy kvalitet på den tynne duken og stengene, i stedet for at alt blir større, sterkere, tyngre. Det er et kompromiss, og du skal være klar over det når du kjøper et slikt telt. Men det er et veldig, veldig godt kompromiss.

Skal du til fjells i presumptivt kjipe forhold er det av erfaring lurt å kjøpe med én ekstra teltstang, og legge dobbelt i den korteste buen i fotenden, den er som oftest den mest utsatte for vindkastene, og liker spesielt dårlig kast som plutselig "slår ned" og trykker fra toppen. Men herregud, det teltet tåler det meste, uansett.

Bilder av Nallo på fjellet i drittvind på kjip liten utsatt bakketopp, og Nallo i tung, tung komfort-modus.

Nallo1.jpgNallo2.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ikke helt sikker; innerteltet er romslig, for all del, men det er ikke Keron-romslig. Dessuten er fotenden noe smalere enn hodeenden (mener jeg). Fire store liggeunderlag går nok ikke. Dersom vi er to voksne og to barn har jeg ofte sovet i forteltet, der er det veldig god plass; men det må selvfølgelig tas forbehold mot myggen, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanskelig å velge når man ikke har sett teltene 'live'. Også usikker på om kaitum kan være et bra valg, og om den ekstra romfølelsen er verdt den ekstra vekten. Tross alt ønsker som sagt å bruke teltet til fjellvandring også. Så så lenge jeg ikke går til innkjøp av flere telt, skjønner jeg jo at noen kompromisser må inngås. Men gode råd og erfaringer som dere har nevnt blir definitivt avgjørende for valget etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gått for et tre-sesongers telt, så kan du eventuelt kjøpe et fire-sesongers telt tilpasset det bruket du da ser for deg. Helt unødvendig å bære ekstra vekt. Hilleberg holder seg også bra i pris, er du i tvil prøv å skaff et via finn. Da koster det deg ikke noe særlig om du vil bytte, gjør du en god handel kan du til å med tjene noen hundre kr. Bergans tror jeg at jeg ville stått over pga vekta. Helsport og Hilleberg er topp produkter, begge med bra kundeservice. Med barn og mye bruk er det utrolig lettvint med Helsport sin service, koster normalt ikke mange kr om det er noe som må byttes. Tror at turgleden blir høyere, når en ikke må være livredd for teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ett godt og billig alternativ, med kjempeplass i innerteltet er Marmot Vapor 4p telt til kun 3499 hos magasinet! https://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=30&prodid=25162&isUrlRewritten=true&mobil=ja

Bilder på magasinet er fra 2/3 persons teltet. Her er bildet av 4 persons teltet (det er to slike fortelt): http://www.outnorth.no/marmot/vapor-4p

Jeg mener dette er det samme teltet som Marmot Tungsten 4p, men med hel duk i innerteltet, ikke mesh/netting som de fleste amerikanske telt. Så dette kan faktisk brukes selv om det er litt norsk vær.

Fullgod plass til 4 liggeunderlag, svært god høyde, bratte vegger, to  medium/små fortelt, ventilasjon kan betjenes fra innsiden og to innganger. Kvaliteten virker bra, ikke ripstop i ytterduk. Vekten og pakkvolumet er ikke noe å si på heller :)

Mål: 71eUhTs5BuL._SL1500_.jpg

Jeg har prøvd det i hagen èn gang i storm som kom fra siden. Det overlevde det ihvertfall, ingen vann i teltet heller, null kondens (men det skal vel noe til i så mye vind).

Det som gjorde at jeg valgte det er prisen på magasinet først og fremst. Kostet 7000 på oslo sportslager...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.