Gå til innhold
  • Bli medlem

Lekkasje Exped UL 7


steingrd

Anbefalte innlegg

Jeg har en Exped UL 7 som er noen år gammel, det har blitt pent brukt og ikke utsatt for noe annet enn bunnduken i innerteltet.

Forrige tur våknet jeg hver morgen av at den var flat og i går kveld pumpet jeg den opp i stua og lot den stå til i kveld og nå er den altså flat igjen, uten at jeg har ligget på det :(  

Ergo, jeg har en lekkasje, om enn en ganske liten en, men stor nok til at det er ubrukelig for en natt.

Jeg har saumfart hele underlaget og kan ikke finne noe hull med øynene. Har også studert områdene rundt ventilene godt uten å kunne se noe spesielt der.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan finne lekkasjen? UL7 er vel ikke særlig glad i vann, så å dytte det i badekaret som om det var en sykkelslange er kanskje ikke så god ide, eller tar jeg feil, blir det like fint når det får tørke opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme liggeunderlag som deg. I mitt har jeg tettet 7 hull 😁

Jeg måtte legge det under vann for å finne mine minste hull. Etterpå la jeg liggeunderlaget flatt på gulv med varmekabler samtidig som det var litt luft i det. Faktisk står det i manualen at liggunderlaget skal helst ligge flatt på gulv når det ikke er i bruk. Kanskje ikke så rart siden det blir en del kondens og fukt på innsiden.

Om du absolutt ikke vil ha det i vann vet jeg å ha sett noen finne hull i vadebukser ved å spraye sprit på dem. Aldri forsøkt dette selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Tubb skrev:

Jeg måtte legge det under vann for å finne mine minste hull. Etterpå la jeg liggeunderlaget flatt på gulv med varmekabler samtidig som det var litt luft i det.

Hvordan syns du det gikk med matta etter at den hadde vært i badekaret? Ingen forskjell? 

Ser for meg at det kan bli en artig kamp mellom meg og matta, der jeg prøver å dytte den ned under vann :D

44 minutter siden, Tubb skrev:

Faktisk står det i manualen at liggunderlaget skal helst ligge flatt på gulv når det ikke er i bruk.

Hadde man hatt et slott med hundre rom så kunne nok alt friluftsutstyr blitt oppbevart på "anbefalt" måte, men man må ta til takke med det man har og gjøre det beste ut av det :) Jeg henger den alltid til tørk i noen dager etter tur før jeg ruller den sammen igjen, det hjelper vel litt håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, elgen skrev:

Du kan ta en kost med litt Zalo oppløsning og smøre på her og der og over hele oveflaten til du finner lekkasjen.

Har hørt dette tipset før også ja, hva slags blandingsforhold snakker vi om da? 

Har du prøvd dette @elgen ? Ser for meg litt kliss med å bli kvitt det, ender vel fort opp i badekaret for å få vekk såpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en bolle med to dråper zalo og lunkent vann, burde holde lenge med en liter. Pisk litt så du får skum. Pump opp underlaget og stryk litt såpevann over underlaget mens du legger press på det. Gå over underlaget slik bit for bit. Der såpehinnen bobler er det lekkasje, veldig lett å se. Marker området med en tusj el lign og fortsett letingen. Når du er ferdig, la skiten tørke. Deretter lapper du områdene du har markert. ...fant over tyve bittesmå hull på mitt gamle Neoair, innimellom pølsene. Fikk ny etter reklamasjon! Lykke til.

Endret av TR
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør opp ventilen(e) med litt av silikontuben (som følger med?) (Det er mulig jeg har silikontubene mine fra andre ting med pakninger og glidelåser som trenger smøring)


Jeg har 2 ganger hatt lekkasje ifm ventilen fordi den er plassert slik at den ligger i en bue når det er oppblåst. Smøring med silikonsmøring har fikset det...


Ellers har jeg tett en større lekkasje etter å ha ligget en ødelagt glidelås ned i underlaget. Tettet i felt med medfølgende sett og det har ikke lekket siden)


Trikset med å spraye alkohol på vadere (nevnt lenger opp) kan du ikke bruke her. Trikset brukes på pustende vadere og gjøres ved å spraye på innsiden. De puster da alkoholen gjennom membranen og så fukter alkoholen belegget utenpå membranen slik at du ser små mørke flekker der lekkasjen er. Her har du ikke pustende membran og du kommer ikke til på innsiden ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Espen Ørud skrev:

Smør opp ventilen(e) med litt av silikontuben (som følger med?) (Det er mulig jeg har silikontubene mine fra andre ting med pakninger og glidelåser som trenger smøring)

Det fulgte vel ikke med noe silikon, kun lim og lappesaker som fulgte med såvidt jeg kan se. Merkelig nok fulgte det bare med på det ene UL7en jeg har, har også en kort variant som 5-åringen bruker, der fulgte det ikke med lappesaker.

Hvor på ventilene smurte du silikon?

Tenker jeg starter med zalo-trikset nå, så får vi se om UL7 og jeg skal ha en wrestling-match i badekaret i kveld hvis jeg ikke finner noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, steingrd skrev:

 

Hvor på ventilene smurte du silikon?

 

Det er vel en liten gummiring som fungerer som pakning der om jeg ikke husker feil. Uansett ikke feil å gni ut litt  på begge de delene som ligger mot hverandre. Både "korken" og hullet. Det er nok ikke umulig at den silikonsmøringen egentlig hører til noe annet. Jeg har flere sånne små tuner. De fleste av dem har kommet sammen med utstyr med sånne kraftige vanntette glidelåser. De trenger smøring jevnlig...


Zalovanntrikset fungerer normalt helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, jeg har brukt litt kraftig Zalo oppløsning til lekkasje søk på tørr-dykkerdrakt, gummibåt, trykkluft anlegg, gassanlegg mm. Det er standard blant mange rørleggere. Det er best å bruke en litt myk malepensel og stryke forsiktig på så du ikke får bobler ved påstrykingen - de skal komme fra lekkasjen. Og merke som TR sir. Du kan skylle i dusj, hvis du syns nødvendig, men det blir ikke kliss - bare en rene madrass.

Lappe pent vil på mange materiale si å pusse lit med sand papir/smergel, "tynner" kan også brukes, hvis meget omhyggelig, lime 1. gang, la tørre og så lime 2. gang og så sette lappen på og gjerne presse den pent inn, så alle luftbobler fjernes. Press gjerne grundig med en hard, rund gjenstand fx. det runde på skaftet av lommekniv, rund skrujern skaft eller lignende. jeg har faktisk et kurs i lapping!

Jeg hadde en gang en ganske stor gummibåt, som jeg ofte lappet med annen farge en den marine-grå. Det holdt jo like fint, men få ble med som passasjerer, da den så ut som den var skoten på med hagle!

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Glemte å si at silikone spray jokan være enklere å bruke på ventilene enn silikone fett.

Les veiledning på lappesett vedr. liming! På tur kan noe så enkelt som Tesa lerretstape holde lenge! Husk å runde hjørner på tape lapper. Spisse hjørner løsner lett. Jeg har dykket med samme Tesa-tape lapp på låret på tørrdrakt i ca. 2 år! Tesa kleber bedre enn mange andre gaffataper, gorilla taper etter min erfaring.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt zalo og vann på sprayflaske. Men jeg antok sånn ca hvilken ende hullet var i, da jeg greide å lage masse småhull i underlaget på første tur... uansett, det boblet godt der hullet var, og nå er det endelig helt tett igjen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et underlag som er lufttett, er jo også vanntett. Jeg ville heller hatt vann på underlaget enn Zalo. Hvordan skal du få av zaloen igjen? Med vann..? :) Poenget er at man ikke skal få vann inni, og det gjør man jo ikke om underlaget er pumpet opp. Pump opp godt, og putt del for del nedi vannet, så ser du hvor det bobler. Merk med penn/tusj rundt hullet Ta det opp og tørk mens det er oppblåst. da er det trykk innenfra, og vann kommer derfor ikke inn.

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lompa skrev:

Et underlag som er lufttett, er jo også vanntett. Jeg ville heller hatt vann på underlaget enn Zalo. Hvordan skal du få av zaloen igjen? Med vann..? :) Poenget er at man ikke skal få vann inni, og det gjør man jo ikke om underlaget er pumpet opp. Pump opp godt, og putt del for del nedi vannet, så ser du hvor det bobler. Merk med penn/tusj rundt hullet Ta det opp og tørk mens det er oppblåst. da er det trykk innenfra, og vann kommer derfor ikke inn.

Enig med deg. Det kommer ikke vann inn i underlaget av at du forsiktig tar en og en del ned i vann, det popler bra og du finner hullet fort, markerer og lapper. Har gjort det med downmaten min uten problem. Forestiller meg at det er mer mas å få av zaloen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Glemte å si at silikone spray jokan være enklere å bruke på ventilene enn silikone fett.

Les veiledning på lappesett vedr. liming! På tur kan noe så enkelt som Tesa lerretstape holde lenge! Husk å runde hjørner på tape lapper. Spisse hjørner løsner lett. Jeg har dykket med samme Tesa-tape lapp på låret på tørrdrakt i ca. 2 år! Tesa kleber bedre enn mange andre gaffataper, gorilla taper etter min erfaring.

Elgen

 

Det er jo sterkt fortynnet Zalo, like tynn som oppvask vann- uten på et opppumpet underlag, så jeg skjønner ikke helt maset med mye avskylling, som da lett kan gjøres i dusjen.

Jeg har badekar eller beholder til å stappe underlag i.

Poenget med Zalo er at det bobler tydeligere enn rent vann!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, elgen skrev:

Poenget med Zalo er at det bobler tydeligere enn rent vann!

Påført utenpå, ja. Men det var her snakk om å dyppe underlaget nedi vann. Bobler det tydeligere med Zalo i vannet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lompa skrev:

Påført utenpå, ja. Men det var her snakk om å dyppe underlaget nedi vann. Bobler det tydeligere med Zalo i vannet da?

Slik jeg forstod det var det ikke meningen å ta zalo i vannet man dypper underlaget nedi, men påføre zalo-vann med en fin malepensel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til at jeg gikk for badekaret, ettersom jeg ikke fant noen malepensel (boden er full av sykler og pulker og akebrett osv, så jeg kom ikke inn til malingshylla...).

Det aner meg at vi har litt lite badekar. Det var jo ikke akkurat god plass til matta, men jeg tok bit for bit og presset det ned under vann og det tok ikke mange minuttene før jeg fant en syltynn stråle med luft som gikk til topps. Det var et utrolig lite hull, ikke rart jeg ikke fant det ved å forsøke meg på visuell inspeksjon uten vann.

Neste problem ble å få merket hullet. Dum som jeg er hadde jeg funnet frem en sprittusj. Sprittusj på våt Exped-matte var ikke noen god kombinasjon, dvs det fungerte ikke i det hele tatt. Men noen dopapir-tørk senere så fikk jeg laget en liten sirkel. 

Status nå er at det ligger til tørk på varmekablene, så får vi se om det blir lapping i morgen kveld :) 

Takk for hjelpen folkens!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.