Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er dette? Funnet i øde 900 moh


Tubb

Anbefalte innlegg

Annonse
7 timer siden, Omnilite skrev:

Interessant, vet vi hvor stor utstrekning de benyttes (antall pr år)?

Bra det ikke var noen der når den falt ned, hadde ikke vært bra å få den i hodet :-) 

På Sola sender de opp to i døgnet i hvert fall. Met på Blindern sjekker med tårnet på flyplassen før de sender avgårde sonden. Frekvensen er nok lik andre steder også. De veier ikke så mye, og du hadde nok ikke blitt særlig skadet av å bli truffet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 For mange år siden (1983) var jeg studentermedhjælper på radiosondestationen ved Danmarks meteorologiske institut. To gange i døgnet (middag og midnat) blev der opsendt en ballon med en radiosonde. Det var de fastansatte fuldtidsmedarbejdere, der gjorde det. To gange i døgnet (morgen og aften) blev der opsendt en ballon med en radarreflektor af pap beklædt med metalfolie. Det var studentermedhjælperne, der klarede det. Den gang i 1983 fulgte vi radarreflektoren med en gammel manuelt styret radar fra 1950-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg svar ja :) Jeg grublet mye på turen hva det kunne være for noe..

Virker som noen 1000 av disse radiosondene blir sluppet ut hvert år.. Så kanskje en finnerlønn for å få dette søppelet vekk fra naturen hadde gjort seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/6/2017 at 17.16, Tubb skrev:

Her fikk jeg svar ja :) Jeg grublet mye på turen hva det kunne være for noe..

Virker som noen 1000 av disse radiosondene blir sluppet ut hvert år.. Så kanskje en finnerlønn for å få dette søppelet vekk fra naturen hadde gjort seg :)

Tror de var ivrigere på å få dem tilbake før da det var dyrere. Uansett har du stor nytte av at disse sendes opp, indirekte. De gir viktige opplysninger for værtjenesten som datamodellene tar med i grunnlaget når de skal spå været. I tillegg får en nyttig informasjon om høydevinder som blant annet brukes av både lufttrafikktjenesten og fly.

Forsøplingen er kanskje et nødvendig onde for den tjenesten de fleste forventer å få av meteorologisk institutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.