Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til fjelltur med 1,5 åring.


Hammer

Anbefalte innlegg

Hei,

Tidlig på`n med planlegging av sommertur i -17!

Som overskriften hinter til, så har vi et ønske om å ha med hele familien på fjellet i år. Vi har tenkt å fortsette trenden med å dra sammen en annen familie med barn i alderen til vår eldste (4,5-6 år). Vi ønsker å tilbringe en uke i fjellet og har vurdert forskjellige alternativer. Trolig vil vi gå i en "halvmåne" rundt fra parkeringsplass. Slik at mor eller far man kan stikke ned til bilen å hente/legge fra seg ting man ikke trenger om det skulle bli behov. Det meste har vi egentlig klart, men vi er usikker på et par ting ettersom ingen av oss har hatt med bleiebarn på tur:

1. bleier, det går jo litt bleier på en uke. Bål til å brenne de opp på høyfjellet er en utopi. Tøybleier ble seriøst hardt nedstemt av fruen i huset. Åssen har erfarne 1-2 åringer på tur løst dette?

2. Bære. meis utgår ettersom begge må bære sekker med stæsj. Åssen bæreseler har dere brukt sammen med sekk? Vi har vel noe fra han var spebarn, er disse ok enda?

3. er det noe vi absolutt ikke har tenkt på, som vi burde? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Sporty. Selv har vi holdt oss til telting i tilknytning til bil, da forsvinner bla bleieproblematikken. Her må man vel bare finne seg i å ha det i sekken. Vi har brukt bæremeis og en stor sekk. Da er det enklere å forflytte seg. Ellers kan jeg anbefale lekematte i teltet. Typisk tynt liggeunderlag som dekker teltbunnen. Tror vi kjøpte på eBay. Det er både moro og gjør det mer behagelig å løpe rundt i teltet. Forøvrig er erfaringen at leggingen var det vanskeligste. God tur😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tradisjon. Begynner å bli en god del år siden jeg balte meg slike utfordringer, men den gangen gjaldt følgende:

1. Storsekk! Brukte selv Bergans Alpinist på 130 liter, den veide ikke nødvendigvis så mye mindre på hjemveien nettopp på grunn av fulle bleier. Husk nok plastposer til å pakke inn brukte bleier...

2. Babybjørn, aner ikke modellnavnet, funket bra - bl.a. ved å danne motvekt til storsekken. Men hvorvidt det funker med en 1,5-åring vet jeg ikke...

3. Eurax salve mot myggstikk kom veldig godt med, synes jeg å huske. Ikke ha for store ambisjoner mht avstand. Kos dere på tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Takk for svar. Det å campe i nærheten av bil er noe vi har vurdert, og derfor vi se for oss en vandring som en "halvmåne" rundt parkeringen. Korte dagsetapper og være i ro en dag eller to. Da kan vi enkelt nå bilen å tømme litt sekk, og evt. fylle på. Stor sekk har vi, så den er er i boks. Og altfor god erfaring med tung sekk etter 3 sesonger med telting sammen storesøsteren :) Der har jeg også absolutt fått erfare hvor vanskelig det er å få småttisene til å sove. hehe

Lekematte var ikke dumt. Det må vurderes. blir nok Lavvo på akkurat denne turen, men noe vi må vurdere på helgeturer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dumt at konemor har nedstemt tøybleier, for bruker dere dette, kan det enkelt skylles i iskaldt bekkevann, det er nok for en uke. Man bruker rispapir i bleiene til bæsjen, slik at den bare løftes ut og kan legges der dere andre velger å gå på do. 

En annen løsning er å ta barnet på potte. Før var det vanlig å sette barna på potte fra de kunne sitte (og før det også, man holdt de over, mødrene lærte seg signalene på at barna skulle tisse...dette var før vi skulle gjøre så mye anent enn å ta vare på barna våre..), så hvorfor ikke prøve det. Da vil mye havne i potta.

2. Stemmer med Elisabethsk med bæresjal eller meitai. Du kan bruke bæresjal, meitai, eller formsydd bæresele, som feks Beco eller Ergo.De blir gjerne beskrevet som pappavennlig bæretøy. Det er en bæresele utformet som en meitai, men uten de lange stroppene, så det er bare spenner å klipse fast. Jeg fant aldri ut av denne (men prøvde bare en gang), så jeg har mest erfaring med meitai og bæresjal. Jeg har brukt begge deler fra spedbarnsalder til 3-4 år, og bæresjal blir nok mer balete på fjellet, med tanke på dårlig vær, dårlig plass osv. Meitai kan du spenne på barnet sittende, både rygg og mage. Legg meitaien ned på soveposen, legg barnet oppå. Sett deg foran meitaien med ryggen til barnet. Knytt på livet. Ta forsiktig tak i skulderstroppene, stram og dra barnet rolig opp mot ryggen din mens du lener deg litt bakover. Knyt! Ligger mange fine instruksjonsvideoer på nett. :) Kan kjøpe brukt og. Låne og. Hinthint ;)

Plusset med sjal er at det kan også brukes som teppe, hengekøye, huske... :)

Roper på virrma, hun var på tur med jenta si fra hun var veldig liten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for manduca bæresele, er veldig fornøyd med den og kan brukes frem til barnet er ca. 4 år. Har dog aldri prøvd den sammen med sekk.

Mener å ha registrert en plass her inne at du har Fjällräven Kajka 100, noe jeg selv også har. På bærestroppene på denne er det klips på fremsiden for å kunne klipse på lokket for å bære dette på brystet. Jeg har anskaffet meg et par ekstra klipser som passer i disse, som jeg har planer om å feste i en annen sekk som jeg da kan bære på brystet - for å kunne få med litt mer utstyr på den typen tur som du her beskriver. De tåler sikkert ikke all verdens til vekt, men noe monner det. Bare som et tips om dere likevel skulle gå for meis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Eingangsbleier, brenner ikkje uansett, og er full av ulike kjemiske forbindelser som skal absorbera h2o + urea. Finnes mange ulike tøybleietyper, enkelt å skylle og i kombo med rispapir er det ganske reint. Minuset er at du må ha noko ok ver for tørking. Vi bruker tøybleier til vanleg men vi har gått for eingongs på tur, det er  fordi vi er i nærleiken av bil. Personleg hadde eg gått for "nært-bilen-konseptet".

2. manduca eller ein av dei andre gode bæresler er veldig bra, bruker kun manduca og har droppa sjal fordi eg aldri fann ut av god knyting her. Raskare med manduca og heilt supert. MEN har gått med manduca på magen og tung sekk på ryggen. Dette har eg aldri gjort siden fordi det var ein så ubehageleg belastning på korsryggen min, må vera noko med vekt framme og bak og balansepunkt .... Så etter dette er konseptet ein veldig stor sekk og ein som har liten sekk og unge på skulder evt manduca. 

3. Camp med morgonsol, kjekt dersom minsten vil opp i 6 tida :-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg var på tur med stor sekk, telt og 1,5-åring. Satset på tøybleier (brettebleier + rispapir + ullbuks,e lett å vaske i en bekk og tørker fort). Holder du deg i nærheten av bilen er det jo ikke noe problem å gå ut med brukte engangsbleier, men for meg var vasking betraktelig enklere.

Jeg spekulerte mye på beste bæremetode. Utgangspunktet for meg var at jeg skulle kunne bære alle tingene vi trengte til en flerdagerstur i telt + ungen. Det betød at jeg måtte ha stor sekk på ryggen og ungen på magen. For å unngå kluss med tykke skulderremmer oppå hverandre i flere lag, viste det seg at bæresjal var klart det mest behagelige, da dette jo fordeler vekten ved at et (relativt) tynt stoff fordeles utover skuldre og rygg, i stedet for at man har vatterte stropper som særlig bæreseler som manduca og ergo og en del mei taier har. Ekstremt behagelig ble det selvsagt ikke uansett, men det fungerte. Skal likevel innrømme at jeg var ekstremt entusiastisk da hun begynte å gå litt selv sommeren etter. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 2016-12-27 at 23.35, Hammer skrev:

Hei,

Tidlig på`n med planlegging av sommertur i -17!

Som overskriften hinter til, så har vi et ønske om å ha med hele familien på fjellet i år. Vi har tenkt å fortsette trenden med å dra sammen en annen familie med barn i alderen til vår eldste (4,5-6 år). Vi ønsker å tilbringe en uke i fjellet og har vurdert forskjellige alternativer. Trolig vil vi gå i en "halvmåne" rundt fra parkeringsplass. Slik at mor eller far man kan stikke ned til bilen å hente/legge fra seg ting man ikke trenger om det skulle bli behov. Det meste har vi egentlig klart, men vi er usikker på et par ting ettersom ingen av oss har hatt med bleiebarn på tur:

1. bleier, det går jo litt bleier på en uke. Bål til å brenne de opp på høyfjellet er en utopi. Tøybleier ble seriøst hardt nedstemt av fruen i huset. Åssen har erfarne 1-2 åringer på tur løst dette?

2. Bære. meis utgår ettersom begge må bære sekker med stæsj. Åssen bæreseler har dere brukt sammen med sekk? Vi har vel noe fra han var spebarn, er disse ok enda?

3. er det noe vi absolutt ikke har tenkt på, som vi burde? 

 

Har gjort begge deler og alt, med ett og to barn og med og uten barnefar.

Tøybleier bruker vi fra før av, så det valget er enkelt. Det er mye mindre gris enn engangs, for de lekker ikke og det tyter ikke ut, og du kan med stooor fordel velge bleier hvor du skifter innlegg. Ergo trenger du færre.

Bæring er et must for meg og mange jeg kjenner. Da lillesøster var liten bar jeg henne på magen med sekk. Til sommeren skal femåringen, treåringen og jeg opp Gaustatoppen - da tar jeg to hoftesekker og bærer lillesøster på tre på ryggen. Velg for ALL del IKKE babybjørn, men en ergonomisk sele (eller sjal). Sjekk Kjøp og salg av bæretøy på fb, evnt meld deg inn i en gruppe. Bæretøyet har vært så gull på ALLE turer! Jeg har hatt to hoftesekker og et barn foran og et på ryggen.

 

Det jeg alltid har i bakhodet ellers er lengde storesøster skal gå, og hvor lenge lillesøster skal gidde å sitte i sele. Derfor er alle turer lagt opp til barnetempo - altså en km på to timer... Har aldri hatt behov for å være nær en bil eller lignende - har pakket med alt vi har trengt. På lengre turer valgt veier hvor man kan ha sykkelvogn - da har jeg den, 100L sekk, bæretøy og to hoftesekker. Da kan du være borte lenge, men ikke nødvendigvis langt!

 

Personlig hadde jeg driti i hva dama hadde sagt om tøybleier - bare ordne det selv, det er enklere og bedre for alle og miljøet, og hun slipper å tenke på det om du tar det. Husk at om ikke barnet bruker tb bør dere tilvenne noen uker før - noen barn reagerer. Kan hende dere trenger engangs på natt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det er vel mye her som er en smakssak, ikke minst bleier. Vi har vært så heldige og iherdige at ungene har slutta tidlig med bleier, det betaler seg på tur. Så mine bleieturer begrenser seg stort sett til bleie for sikkerhets skyld om natta. 

Jeg har nevnt det et annet sted på forumet, men når det kommer til bæring har jeg forsøkt litt forskjellig. Konklusjonen for mitt vedkommende, er at skuldrene er gode nok. De representerer verken utgift, utstyr eller ekstravekt og de er svært fleksible i kombinasjon med storsekk (powerframe ,130l). Det kommer sjølsagt an på ungen og deg sjøl om det funker, men for meg var det en befrielse å legge fra meg alskens reimer,  band og dilldall. 

Endret av Ulv!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Da er turen gjennomført. Og vi endte med å bruke tøybleier på minstemann på dagtid, og engangsbleier på nettene. Han reagerte ikke noe på tøybleier kontra engangsbleier, så det var bare greit.

Når sekkene var som tyngst delte jeg og en kompis på å bære han på skuldrene. Når vi fikk spist opp litt vekt så fikk han henge i bæresele på mor som da hadde en ganske lett sekk, så det ikke skulle bli for tungt. Var en fin løsning. Ellers så fikk vi alle 4 sesongene med vær. Men alle var stort sett tørre, og varme. Avsluttet 6 dager med 3 knallfine varme sommerdager med bading i iskalde fjellvann og annet kos. Minstemann startet stort sett dagen med å si "ut!". Så dette livet falt i smak.

Og far sin sekk var noe så meningsløs tung, egentlig hele turen. pussig nok! (Takk til sterke kompiser som hjelper til å får løftet den å ryggen). Men veldig fin "første langtur" for familien. Dattera i huset var furten for at far og en annen kar på forumet stakk på topptur i Sunndal en dag etter vi kom hjem fra turen. Hun mente det var urettferdig at far dro på tur uten henne. Det tyder vel på at det å være på tur er kjempe stas :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.