Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av nye fjellski? HJELP!!


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Søker tips om nye fjellski.

Mine gamle fischer e99 skal byttes ut da de har gjort sitt..

Jeg er 186 høy og 85kg...

Fikk nye aasnes kongsold jakt i julegave til fruen men siden disse er uten stålkanter skal jeg bytte de i ski med stålkant.

skiene skal brukes til fjellturer, jakt, turer med pulk, overnattingsturer og noe toppturer..

Skiene jeg vurederer er Fischer sin e109 med easy skin (halvfeller) og aasnes Ingstad, Falketind 62 og Falketind 68.

Lurer på om det er noe bakdel med Falketind som er 105 på det bredeste??? har ingen erfaring med de nye easy skin fellene til fischer men regner virkelig med de gjør jobben.

aasnes sine halvfeller vet jeg er suverene..

skal ha Crispi Svartisen sko(på grunn av ankelstøtten), men er litt usikker på om jeg skal kjøpe med 75 eller BC? Blir det 75 blir jeg nok å gå for  Voile 3-pin bindinger.

Har mest lyst å gå for Falketind 68 med 75 bindinger men er usikker på om dette blir for tungt / grovt ? for mye nedoverrettet ?

 

Håper noen kan gi meg en åpenbaring 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fischers feller er bedre enn Åsnes', mener jeg. Jeg liker ikke Ingstad, så vil nok heller anbefale E109, selv om jeg ikke har prøvd denne (har prøvd E99). 

Hvis du bruker søkefunksjonen så finner du mange tråder om akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med Fisher e109 med voile 3 bindinger og Crispi Svartisen sko :)

Ble e109 framfor Ingstad fordi de har hatt flere 100 reklamasjoner på åsnes de siste  årene. Også mener de sålen er bedre på fisher + at fellene til fischer bremser mindre enn  åsnes sine feller i innfestingspartiet iogmed at man slipper metallbiter på undersiden:) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye ski!

Svartisen har myk såle men er super-komfortable i 75mm. Gir fin bøy i såle under gange med 1ste trinn nede på tåklemma. Vær obs på at 3Pin kan gnage litt på gummikalosjeringen på Svartisen, jeg filte litt av klemjernet på mine 3pin for å unngå dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Omnilite skrev:

Gratulerer med nye ski!

Svartisen har myk såle men er super-komfortable i 75mm. Gir fin bøy i såle under gange med 1ste trinn nede på tåklemma. Vær obs på at 3Pin kan gnage litt på gummikalosjeringen på Svartisen, jeg filte litt av klemjernet på mine 3pin for å unngå dette.

Det har jeg ikke lagt merke til, men skal skjekke det asap :)

Men noe jeg har lagt merke til er at hælen på skoen ikke treffer midt på / senter av hælkoss. Er det meningen at skoene skal være vridd slik at hæl kommer litt på innsiden av ski ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.