Gå til innhold
  • Bli medlem

Seabird kajakk valg på lavbudsjett


jim_smyth

Anbefalte innlegg

Hei.

Innen det neste året kommer jeg til å kjøpe meg en kajakk og tenkte det skulle ligge passe lavt i budsjett i denne omgang. Jeg har padlet litt tidligere og har våttkort i elv og hav, men altså ikke praktisert mye når jeg tok det, eller etterpå, annet enn at jeg føler meg trygg i kajakk på flattvann og i litt sjø. Nå er det altså havkajakk jeg skal ha meg.

Jeg har kikket meg ut følgende Seabird kajakker;

Seabird Expedition HV

Seabird Scott MV HPDE

Seabird Discovery

Jeg ønsker en kajakk som både går passe fort så det ikke føles trått, er stabil nok i litt sjø og kan brukes til surfing. Liker løsningen med dobbel dagsluke for i Expedition og Scott siden det er de jeg kommer til å bruke mest.

Det som overrasker meg (og det er derfor jeg henvender meg til forumet) er at Expedition og Scott er veldig mye dyrere varianter enn Discovery (sett på nyprisen). Dette til tross for at Discovery på papiret har like eller bedre egenskaper enn de to andre annet enn på bagasjevolum. I tillegg har den et større spenn i hvor mye padleren kan veie, noe som i vårt tilfelle kan være bra når flere skal prøve seg. Discovery er også kortere og lettere som jo er praktisk så lenge det ikke går utover andre egenskaper (typisk fart og manøvrerbarhet).

På kajakkoutleten på Vestby går disse for 4900kr (expedition/scott) og 4400kr (Discovery).

Nypris/International pris ligger noe høyere og så langt jeg ser er det rundt 12600kr for Expedition/Scott, men bare 9200kr for Discovery.

Er det manglende oppakningsevne som skiller disse, og antall dagsluker? Siden Discovery på papiret er en bedre kajakk så går da trolig for denne.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Referanse: www.kajakk.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal styre mot den Scott MVen. Du som har padlet elv, vil fort "kjede" deg i en expedition.  Jeg padler "slagskip" i klasse med expedition ( Venture Easky17) og trives med det. Expedition-kajakker er jo ment til å reise langt under forskjellige forhold med mye oppakning.  Skal du leke litt i bølgene er ihvertfall Scotten og Discoveryen gøyere enn Expedition. Scott kommer med skeg og de som har prøvd det skryter mye. Men, det er klart: du er jo vant til korte båter hvis du har padlet elv ;)

Med lengden til Scott, får du jo en greiere gange under transport på hav i bølger. He-he.. ja det er mange meninger om akkurat dette med skeg og ror. Der har jeg ingen kjepphest.  Det viktigste er at du får den opplevelsen du ønsker deg der ute!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er erfaren padler / instruktør grunnkurs hav og har så vidt prøvd både Expedition HV og Scott MV. Ville helt klart foretrukket Scott'en, det er en kajakk som er mye mer retningsstabil (uten ror), bedre initialstabilitet (greit for komforten på tur) og responderer bedre på kanting etter min mening. Gir rett og slett mye mer padleglede selv om den muligens er bittelitt tregere på transportetappene. Mtp prisen imponerte denne meg og vi har kjøpt inn 2 stk til klubb - bruk. En kajakk jeg følte meg til rette i med en gang. Syntes egenskapene minte litt om min egen P&H Scorpio. Dessuten bedre å ta cowboyredning i grunnet lavere bakdekk. Har ikke prøvd den i grov sjø eller på langtur. Expedition var lettpadlet men syntes jeg fikk lite kontakt med kajakken (kan ha sammenheng med at den større cockpiten var litt romslig for meg).

Discovery har jeg ikke prøvd.

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk. Så Scott er mer spennende enn Expedition. Mistenkte det.

Siden Scott er mindre stabil gir det også mer trening/ferdigheter på sikt. 

Da gjenstår det å høre om erfaringer fra Discovery før jeg avstemmer med utsalget og egne følelser☺️ kanskje det går å låne to kajakker en helg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket spesifikasjonene på kajakkene eller padlet dem med last men opplevde ikke Scott som mindre stabil enn Expedition. Kanskje faktisk heller bedre førstestabilitet og fin kantfølelse (du kjenner når du har den på kant). (Nei, jeg selger ikke Scott - kajakkene ;-) selv om jeg nærmest høres ut som markedssjef for dem )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt Scott. 

Jeg har ikke prøvd Discovery, men spesifikasjonene sier meg at den rett og slett er litt "stutt-tjukk". Med bredde på 63 cm er jeg redd du kommer til å oppleve den som treg og kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har selv eid Expedition og Discovery.  

skal du ha en stødig kajakk så velger du discovery, heller ikke så mye og si på farten. føler den er lett og rask. Men pga lengden så er den litt mer ustabil på retningen .  men dette korrigerer du med roret. 

Expedition er en raskere og mer retnings stabil kajakk, og en del raskere i vannet. men igjen man bør ha padlet lit, fordi den er mer ustabil i vannet. 

Jeg følte det at jeg verdsetter stabilitet fremfor fart, og føler ikke det er så mye forskjell  så jeg bruker bare nå discovery. kjøpte på kampanje og ga 3500. ikke noe og si på prisen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.