Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sovepose vinter


Garrian

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter en sovepose som kan brukes når det blir blåe tall på gradestokken, gjerne 10-20 blå. Nå skal det sies at jeg aldri har vært på telttur under 0 grader, men har planer om å prøve meg på teltturer i minusgrader nå utover vinteren.

Under juletreet fant jeg ett therm-a-rest xtherm liggeunderlag, dette vil jeg anta at er mer enn godt nok for mitt bruk, så da står det egentlig på soveposen.

Jeg ønsker en sovepose som er beregenet for mest mulig minusgrader, men ønsker naturligvis også en lettest mulig pose.

Så jeg hadde håpet at dere som har hatt noen netter ute i kuldegrader kan komme med anbefaling av ulike soveposemodeller. Jeg har ikke sett meg ut hvor mye jeg tenker å bruke, da jeg ikke vet hvor jeg bør legge meg. Så jeg vil gjerne se modeller som koster alt ifra 1000-10.000kr, men håper ikke det blir nødvendig å bruke mer enn 6-7000.

 

Hva tenker dere om f.eks denne her?

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mammut-sphere-down-winter-dark-indigo.html

 

Takker for alle råd og anbefalinger :)

 

 

Endret av Garrian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Warmpeace Viking 1200. Kanskje ikke den letteste soveposen på markedet, men den leverer varene. Har riktignok ikke sovet i den i 20 minus enda, men skal prøve den i høyfjellet om et par uker. Prisen er snill, dunet kommer, i følge dem selv, fra en kilde med etiske sertifikater, og den er testet og funnet i orden av andre enn meg: 

Det er dog mange poser på markedet, og mange sverger til kunstfiberposer på lengre turer pga fare oppbygging av kondens og dunkollaps som følge av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Den der virket å være et veldig bra alternativ.

 

Det du sier med dunkollaps høres ut som noe man burde ha i bakhodet. Har alltid tenkt jeg skal ha en dunpose til vintersbruk, men har ikke tenkt så mye på dette her da... Vet du om dette er noe som er ett vanlig problem?

Hva med denne her da? Den var noe tung, og av syntfiber, men utrolig billig?

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-blaze

Endret av Garrian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar penger og kjøp en skikkelig fiberpose, som f. Eks Mammut Tyin expedition / Denali eller f. Eks MH posen du har sett på. På pulkturer spiller ikke et par kilo noen stor rolle og du får en varm pose til 2000-3000 istedet for det dobbelt og værre enn det ;-) I tillegg slipper du bekymre deg for dunkollaps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å sjekke ut isbjørn.no. Der kan du få spesialtilpassa soveposen til nettopp DEG. Og prisen er meeeeeget overkommelig. Fikk min Jan Mayen sovepose spesialtilpassa i form av litt breiare oppe ved skuldrane osv. Kanongod sovepose, dog er den ikkje nåke eg pakker i sekken (pga volum og vekt), men eg bruker pulk på vinteren, så det er ikkje nåke problem! 

Check it out! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå dunkollaps brukes dampsperrepose inni posen, jeg har en fra Westen Mountaineering. Er ikke så ukomfortabelt som det høres ut.

Poser fra Western Mountaineering er veldig bra poser, koster riktignok en arm og en legg, men kvalitet koster. De har også enkelte modeller med ekstra bredde. Posene med GWS ytterstoff er vannavvisende, fuktighet er bare å børste av. WM er verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode tips. Jeg kommer nok til å gå med ryggsekk i første omgang, så får vi se om jeg kjøper pulk og fjellski ved en senere anledning. Så i utgangspunket så ønsker jeg en lett pose. 3-sesongposen min har t-comf -5 grader, så blir dumt kanskje dumt å kjøpe den jeg først nevne med -11? Ser for meg jeg bør finne en som er god for -18 eller kaldere, for de dagene der 3-sesongeren ikke strekker til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne her? -16 grader og 1735gram

https://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-glacier-1000-dunsovepose-33467.aspx?nosto=custom-productpage-nosto-1

For meg høres -16 grader bra ut, men kunne tenkt meg at den var ett par hundre gram lettere? Hva tenker dere?

 

Eller denne?

-29 grader og 1502 gram

https://www.trekkinn.com/utendørs-fjell/the-north-face-inferno--20f--29c/1113334/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=1203139&country=no&gclid=CM2FrezCkNECFekGcwodZAwI-g&gclsrc=aw.ds

Hvordan tror dere det er å sove i en -29 grader pose når det kanskje er rundt 0 grader?

 

En fiberpose med -16 grader og under 1600gram, og 2400kr. Denne føler jeg kan være ett bra kjøp :) Hva tenker dere om denne? Om dere tror denne vil duge, så tror jeg nok jeg går for denne? Er det noen ulemper med denne? Forstår ikke helt hvorfor den er så billig sammenlignet med andre?

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardwear-hyper-lamina-torch

Endret av Garrian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den MH laminaen så spennende ut. Er masse flotte poser der ute!

Ser selv etter pose til vinterbruk, men jeg får sponk i soveposer som er for smale, så har sett litt på helsport alta xtreme med elstra utvidelseskile :) ikke noe lettvekter men en god pose uansett tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Garrian skrev:

En fiberpose med -16 grader og under 1600gram, og 2400kr. Denne føler jeg kan være ett bra kjøp :) Hva tenker dere om denne? Om dere tror denne vil duge, så tror jeg nok jeg går for denne? Er det noen ulemper med denne? Forstår ikke helt hvorfor den er så billig sammenlignet med andre?

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardwear-hyper-lamina-torch

Kort glidelås er etter min mening best egnet om vinteren, men jeg personlig ville valgt denne med lang glidelås http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-torch Det er greit å kunne lufte hvis det blir varmt. Posen jeg linker til er den nyeste i Lamina-serien. Har T-Limit på -15 og ikke kjempesvær sammenrullet. Siden du bruker ryggsekk er volum noe du må ta hensyn til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ekstremt viktig er at du velger en sovepose som passer deg. Jeg kjøpte en sovepose som skulle ha komfort -18, men når jeg prøvde den i -2 fant jeg fort ut at det ble kaldt diverse steder. Den var dessverre for stor, noe som gjør at jeg må ta med en sommersovepose å legge inni, evt. finne en overquilt. 

Det betyr at du bør prøve posen dersom mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Friluftsnoob skrev:

Jeg kjøpte en sovepose som skulle ha komfort -18, men når jeg prøvde den i -2 fant jeg fort ut at det ble kaldt diverse steder. Den var dessverre for stor, noe som gjør at jeg må ta med en sommersovepose å legge inni, evt. finne en overquilt. 

Hvilken pose var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den temperaturen virker oppblåst. Har vanskelig for å tro at en dunpose med 615 gram dun skal holde -19, selv om det er 95/5/850.

Her er noen eksempler fra Rab og WM

- Rab Neutrino 600 holder -8 (T-Limit etter EN), og den har 600 gram 800 cuin gåsedun

- WM Antelope MF er satt til -15 (WM selv sin anbefaling), og den har 735 gram 850+ cuin gådedun

Warmpeace Viking 1200 er satt til -18. Denne er ikke sammenliknbar med sine 1200 gram dun (600 cuin), dvs. nær dobbelt dunmengde. Det er bare en tankevekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, JanRH skrev:

Kort glidelås er etter min mening best egnet om vinteren, men jeg personlig ville valgt denne med lang glidelås http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-torch Det er greit å kunne lufte hvis det blir varmt. Posen jeg linker til er den nyeste i Lamina-serien. Har T-Limit på -15 og ikke kjempesvær sammenrullet. Siden du bruker ryggsekk er volum noe du må ta hensyn til..

Er nok ett bra valg det ja, også ett valg lommeboka er fornøyd med :)

Men jeg lurer på hva som gjør denne til et bedre valg enn den jeg fant, som er noe lettere og har -16 istedenfor -15?

Og hva er erfaringene deres med slik merking? Om der står f.eks -15 på en pose, sover dere da komfortabelt i 15-16 kalde da? Og hva har dere på dere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Garrian skrev:

Er nok ett bra valg det ja, også ett valg lommeboka er fornøyd med :)

Men jeg lurer på hva som gjør denne til et bedre valg enn den jeg fant, som er noe lettere og har -16 istedenfor -15?

Og hva er erfaringene deres med slik merking? Om der står f.eks -15 på en pose, sover dere da komfortabelt i 15-16 kalde da? Og hva har dere på dere? 

 

Jeg har ikke sagt at Lamina Z Torch er bedre enn Hyper Lamina Torch, men at lang glidelås er en fordel. Begge posene er meget bra! 

Ned mot T-Limit - 15/16 i dette tilfellet, er det viktig med et godt underlag. Jeg bruker silkliner, ullundertøy, ullsokker og lue, i tillegg til Exped Downmat 7 LW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg synes den temperaturen virker oppblåst. Har vanskelig for å tro at en dunpose med 615 gram dun skal holde -19, selv om det er 95/5/850.

Her er noen eksempler fra Rab og WM

- Rab Neutrino 600 holder -8 (T-Limit etter EN), og den har 600 gram 800 cuin gåsedun

- WM Antelope MF er satt til -15 (WM selv sin anbefaling), og den har 735 gram 850+ cuin 

Warmpeace Viking 1200 er satt til -18. Denne er ikke sammenliknbar med sine 1200 gram dun (600 cuin), dvs. nær dobbelt dunmengde. Det er bare en tankevekker.

Ja, det kan godt hende de har løyet litt om temperaturer. Og det er jo synd. Men siden min er for stor for meg kan jeg heller ikke vite med sikkerhet hvor bra den kunne vært. 

Uansett, med en sovepose til inni så vil den duge, selv om den blir tyngre. 

 

Uansett, til TS: Pass på at soveposen passer, på samme måte som når du kjøper sko eller klær!

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er en kald person om vinteren, men selv opplever jeg at T-comfort (iht EN-standarden) er det som er mest riktig. Det som dog er viktig å ta med i regningen er at kroppstemperaturen endrer seg i løpet av natten. Jeg er ofte veldig varm når jeg legger meg, og må lufte godt da, mens kl 5 så fryser jeg selv om jeg er langt unna temperaturgrensen.

Om vinteren sover jeg alltid i tørre ullklær og har sokker på. Nytt for sesongen er noen tøfler med noe fiberisolasjon i, men de er nok ikke dårligere enn sokkene.

En skal heller ikke kimse av hodet og ansiktet. Er det mange minus er jeg nødt til å dekke til ansiktet, og spesielt nesen. Da synes jeg det fungerer godt med en litt løs "buff", eller en neopren ansiktsmaske. Det er viktig med pustehull slik at du ikke våkner med en isklump på ansiktet. Øynene kan også beskyttes ved å trekke ned luen, eller ved å bruke en slik sovemaske en bruker på fly/tog/etc, bare unngå agurker på øynene. De blir til stålis i løpet av natten (men du slipper poser under øynene visstnok).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Friluftsnoob said:

Ja, det kan godt hende de har løyet litt om temperaturer. Og det er jo synd. Men siden min er for stor for meg kan jeg heller ikke vite med sikkerhet hvor bra den kunne vært. 

Uansett, med en sovepose til inni så vil den duge, selv om den blir tyngre. 

 

Uansett, til TS: Pass på at soveposen passer, på samme måte som når du kjøper sko eller klær!

Hvilken Roberts-pose er det du har? Vi har 4 (!) Roberts-poser i hus og kjøpte de nettopp på grunn av problemet du beskriver. Jeg er slank og høy og trengte en "trang" pose. Siden Roberts skreddersyr størrelsen så var jeg sikret å unngå "cold spots". Til vinter kjøpte vi to av disse:

Screen Shot 2016-12-26 at 11.36.27.png

Dette er Explorer-modellen, og jeg kan gå god for temp-ratingen.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode råd.

Men jeg sliter fortsatt med å velge ut en sovepose. Disse laminaposene virker jo som et bra valg

Men så kommer spørsmålet om jeg burde velge dun eller fiber. Her kunne jeg trengt litt innspill.

Hvor mye bør det koste for en tilsvarende lamina i dun?

Tar fiberposene mye mer plass en dun?

Og dette med dunkollaps, er det ett problem kun når det er regn/ikke frost? Eller kan det bli problem når det er minusgrader også? 

Endret av Garrian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt og grubla, og jeg tror kanskje jeg holder en knapp med denne:

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/mountain-hardware-lamina-z-blaze

 

Det er kanskje litt ekstremt med en som går ned til -26. Men jeg aner ikke hvor kaldt det kommer til å bli på de verste dagene. Men de fleste turene kommer til å være i 0 til -10 grader. Er det da super dumt å kjøpe denne som er -26 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.