Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekke pulk og spare krefter? Prøv polering...


Espen Ørud

Anbefalte innlegg

Annonse
20 timer siden, Prebb skrev:

Funker dette på Paris mon tro? 

Det vil jeg tro - og det finner jeg ut om ikke lenge da det kom 2 Paris i posten her om dagen. Så om jeg klarer å overtale kompis til ikke å polere sin på første turen så skal vi komme tilbake med testresultater så fort snøen er tilbake.....

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Båtpolish er som regle litt grovere enn bilpolish. Båt har gelcoat mens bil har lakk.

Nå er den det er bilde av i første innlegg en forsegling og ikke en polish. Polish bruker for å rense og fjerne små riper etc mens forsegling brukes etterpå for beskyttelse. Den har lite eller ingen slip avhengig av produkt. Det beste på en pulk med gelcoat vil nok være en runde polish og så en forsegler, polish vil da gi litt bedre heft til forsegler. Men er usikker på hvordan det er å bruke polish på Paris pulk som er plast. 

En forsegling jeg har brukt på div ting utenom bilen er Collinite 845. Den koster en del mindre enn Autoglym EGP. 

Men litt usikker på om det hjelper på gliden i seg selv eller at det er det at pulken blir renere. Autoglym EGP er petroleumsbasert så vidt jeg husker og fjerner da litt smuss. Mulig en god vask av pulken hjelper bra. Har ikke testet slikt selv, har man god råd kan man teste flytende fluorglider for ski å se om det glir bedre.

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
7 timer siden, TEEDJAY skrev:

Hvordan går du frem for best mulig resultat med autoglymen @Espen Ørud ? :-)

Drar forsiktig ut med en egnet klut. Venter en time og gjentar. Gnir godt over når jeg er ferdig. Kan godt legge på 5-6 lag. Jeg pleier ha pulken liggende på et bord og tar en runde i ny og ne en uværsdag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.12.2016 den 21.36, Espen Ørud skrev:

Etter å ha solgt et par pulker og også lånt bort min egen ved noen anledninger så får jeg alltid tilbakmeldinger om at pulken min "trekker seg selv" i forhold til det de har brukt før. 
 

Det er ikke utenkelig at dette trikset er det som utgjør forskjellen. Legger på 5-6-7 lag eller noe i løpet av høsten en dag jeg likevel skal surre rundt i heimen. 

Ut fra hvor overrasket folk blir hver gang dette kommer opp så slår det meg at det kanskje er flere som ikke har hørt om/bruker dette. Bare TROEN på at jeg har en pulk som glir bedre gjør turen til en lek for min del ;-) 

 

2016-10-09 10.22.40.jpg

Slites ikke dette fort bort? Eller holder det noen mil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2017 den 21.54, borgern skrev:

 

En forsegling jeg har brukt på div ting utenom bilen er Collinite 845. Den koster en del mindre enn Autoglym EGP. 

 

Collonite 845 må du gjerne bruke på bilen også, fin i bruk og holder svært godt. God pris også, en slik flaske har man mange herrens år. 

På 5.2.2018 den 19.16, pejourdan skrev:

Alternativt så kan du bruke poleringsmaskin om du har dette.

Kjøpte brukt pulk i går. Vindskjermen var meget slitt og dro over med roterende og grovt:

 

IMG_2364.thumb.jpg.b768973988bd323c237b9774c29962b4.jpg  IMG_2368.thumb.jpg.8b542f3819cc6ebcc23e23ae29055d64.jpg  IMG_2384.thumb.jpg.10a1770ab0bcd9fe1351487d4344dd17.jpg

 

Skroget skal også få seg en polering og voksing før vinterferien!

Takk for tips! :D

 

Utrolig mye man kan gjenopprette med en maskin og litt forskjellige komboer, kjekt å se det er flere som benytter seg av dette. Når jeg tenker meg om så har jeg vel muligens sett brukernavnet ditt på et annet forum også, så da forstår jeg :-D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2018 den 8.09, Helge G skrev:

Slites ikke dette fort bort? Eller holder det noen mil?

Det holder overraskende godt. 

Å polere pulken har en tilleggseffekt. Du blir mer oppmerksom på hvordan den ser ut under. Og du blir allergisk mot å trekke den over ting som kan gi riper. Vinn-vinn ;-) 

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Johanks said:

Collonite 845 må du gjerne bruke på bilen også, fin i bruk og holder svært godt. God pris også, en slik flaske har man mange herrens år. 

Utrolig mye man kan gjenopprette med en maskin og litt forskjellige komboer, kjekt å se det er flere som benytter seg av dette. Når jeg tenker meg om så har jeg vel muligens sett brukernavnet ditt på et annet forum også, så da forstår jeg :-D

 

Det stemmer nok at jeg er på DCN også ;)

I tillegg til at pulken ser ren og pen ut så var gliden overraskende bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
7 timer siden, Memento mori skrev:

108FF67B-7D10-41FB-AD98-6080320C2E26.thumb.jpeg.e5281017aec1dee03d3938fce62fef7d.jpeg

Prøver meg med litt polering. 

C1599E2D-EF3E-4162-8928-F472A40CA08C.thumb.jpeg.67e38f8f408501bde9c766ebcc1a2305.jpeg

Ser lampa i taket i gjenskinnet. 

295C8434-430B-4357-88A1-788BB0B9C4D5.thumb.jpeg.3a9ff7775832cf0f213ca168158470dd.jpeg

Kjøpte inn litt keramisk ultimate coating fra Bilpleiekongen. En flaske holder til 2 biler. Det blir mange pulker og motorsykler. 

Her holder det ikke med noen "tommel-opp-like" altså...:

heart-animation3.gif

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man kommer så langt at man kan polere så må man nesten rette opp litt skader på skroget. 

Noen som har anbefaling til coating som kan brukes for dekke til reparerte områder.

Sendte en mail til Fjellpulken og spurte hvilken coating som var på pulken, men fikk aldri noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.