Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med original norsk, militær feltbukse?


Rino Holt Larsen

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Kan slutte meg til siste mann angående Haglöfs. Buksene som er verd å sjeke ut er: Rabot, Nansen fjell- og Nansen Mountain pants. Meget gode! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei!

NB NB Friluftsmagasinet selger ikke original feltbukse. Den er for tynn i forhold til original. Sjekk www.miltrad.no for å kjøpe bukse i originalstoff.

Jeg har brukt feltbuksa til forsvaret i 15 år som hovedplagg og synes den er utmerket. Den første buksa var en del mobiliseringsutsyret mitt og den brukte jeg i 12 år før jeg kjøpte ny via Miltrad.no.

I stedet fo å ha en stiv og kald gore-tex bukse er det bedre med forsvarets feltbukse og en lett regnbuske i sekken. Som lett regnbukse anbefales Bergans lett Dermizax bukse til 800,- (OBS Sport)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takker for svaret og tipset, Frank :) Jeg har fullstendig lagt planene om kjøp av denne militærbuksa på hyllene.

Har sjekket tipsene jeg har fått i diverse kataloger og selv prøvd ut noen i diverse butikker, og har bestemt meg for å kjøpe Fjällrävens Vidda G-1000-bukse.

Vurderte faktisk en stund den buksa til Bergans, men jeg har allerede en dermizax-bukse fra Bergans (Skogshorn-bukse) Hmmm, hva skal gutten med alle disse plaggene ..... :P:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg traska rundt med både m98 og feltbukse når jeg var i oppklaringen i militæret i fjor. M98 er faktisk en veldig behagelig sommerbukse, feltbuksa kan absolutt ikke anbefales, verken til vinter eller sommerbruk, du blir ekkelt klam i den, jeg er sikker på at du kan få mye bedre bukser enn dette til 800 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nihedal: hehe, er helt enig med deg vedr. hull, smekker og valgmuligheter :twisted:

Gjest: Jeg har faktisk kjøpt meg den "sivile" feltbuksa til Forsvaret; det vil si den mørkeblå. Den er utrolig behagelig å ha på, men brukes kun til arbeid på tomta (som mestedels er en skogkledd "knatter og knøs-tomt").

Ellers har jeg Fjällrävens Greenland G-1000-bukse på innkjøpslista med hensyn til turbruk.

Takker for tips og info :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var nettopp i forcen oppi Trøndelag og det vi fikk av feltbukser der holdt absolutt ikke mål. Så snart det begynte å dryppe fra himmelen så var buksa, (og jakka) søkk våte. Holdt overhode ikke ute vann eller fuktighet. Eneste positivt var at buksa tørket kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare fyi - jeg bruker Norrøna Recon dressen. Har brukt den i vinter med supertøy og nå i "sommervarmen". Kan ikke å få fullrost den jakka og buksa. Ok - dyrt sett, men man merker med en gang at dette er tøy skapt for folk i naturen.

4093_stor.jpg

4083_stor.jpg

www.norrona.no / militær delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Bare fyi - jeg bruker Norrøna Recon dressen. Har brukt den i vinter med supertøy og nå i "sommervarmen". Kan ikke å få fullrost den jakka og buksa. Ok - dyrt sett, men man merker med en gang at dette er tøy skapt for folk i naturen.

Var i butikken idag og prøvde denne Recon-buksen. Syntes det var som å gå med regntøy og fant det stivt og ubehagelig. Testet en Iceland G-1000 fra Fjellreven og fant den langt mer behagelig å ha på. Da må jeg riktignok ha med meg regnbukse også. Den G-1000 buksa er jo 65% polyseter og 35% bomull. Det er samme blanding man har i mye yrkesklær på f.eks www.pelly.no. De buksene koster jo 1/3 av Fjellreven sine. Kanskje det er en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Erlend, Peder og Spec! :)

Har nå gått helt bort i fra å bruke militær feltbukse som fjellvandringsbukse.

Jeg har kjøpt meg en Bergans Skogshorn-bukse til bruk vinter, vår, høst og på ruskete sommerdager.

I tillegg har jeg en Fjällräven Greenland-bukse G-1000, og ved regnvær trekker jeg en Marmot PreCip-bukse over det hele. Funker fint.

Sikkert helt greit å bruke yrkesklær på fjellet, men jeg "kjører safe" - og benytter utstyr som er utviklet for og basert på villmarksliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Jeg tenkte bare jeg skulle dele mine erfaringer med feltbuksen. Jeg har hatt en feltbukse siden omtrent 1997, og holder nå på å lete på nettet etter en ny.

Hvorfor?

Den er veldig slitesterk, vindtett, og tørker veldig fort. Den har også snøring ved anklene, noe som kommer godt med ved evt. klatring. Den har dessuten beltehemper (heter det det?) som gir plass til bandolær, og som er svært slitesterke.

Hva min bukse har vært gjennom:

Jeg har brukt buksen min til alt mulig som ikke var så lurt å bruke mine vanlige dongeribukser på (med unntak av trening), og da kun den ene feltbuksen siden 1997. Den har fungert som:


  • Vanlig turbukse i sommerhalvåret.
    En noe klumpete men nedbrettbar kortebukse i sommerhalvåret.
    Skibukse til fjellturer på ski.
    Skibukse til alpinkjøring (både telemark og slalåm)
    (Den går akkurat utenpå slalåmstøvlene mine)
    Vindbukse.
    Arbeidsbukse.
    Klatrebukse.
    Lommearkiv.
    Vernebukse ved røft skogarbeid.
    (Den ville nok ikke holdt tilbake en motorsag, men har nok fått hard behandling av diverse skarpe greiner etc.)
    Seilebukse.
    Malebukse.
    Hodeputeinnhold.

Den har forøvrig tålt 7 år med lårgnikking, noe de fleste dongeribukser må gi etter for etter kun et år med omtrent like hyppig bruk.

Når jeg nå skal ha meg ny bukse er det fordi den har blitt slitt på alle de stedene som den bøyes frem og tilbake hver eneste gang jeg har den på.

Når det gjelder pris, så ville jeg gladelig gitt det dobbelte av den prisen du hadde fått (800) for å kjøpe en slik bukse igjen hvis ikke jeg visste at den er lett å få til en mye billigere penge.

Søk på feltbukse på internett, så finner du "Forsvarets avhendingsprosjekt" og Army Store. Sistnevnte selger feltbukser for kr. 500,- og de tror jeg er nye, mens dersom du tar til takke med pent brukte, så får du dem til kr. 100,- per stykk (!!!) på Forsvarets Avhendings Prosjekt. (Da kan man jo kjøpe 5 pent brukte til samme pris som en ny!)

På begge sidene finner du også mye annet av forsvarets glimrende materiell.

F.eks. den glimrende tjukke feltgenseren som har så lange ermer at de også dekker håndleddet. og holdes på plass av et hull til tommelen. Et annet eksempel er forsvarets marsjstøvler. Glimrende med en ileggssåle med litt god støtdemping.

BF'en er også glimrende hvis man vil ha en varm lue som ikke klør noe infernalsk i pannen når man blir litt svett.

Jeg er ingen militærfreak, men jeg har gjennomført verneplikten, og erfart at er det noe utstyr som er spesialdesignet til vilmarksliv, så er det forsvarets utstyr. Noe av det er relativt utdatert, men det som ikke er det, er rett og slett glimrende til villmarksliv. Det siste innbefatter alle de produktene som jeg har nevnt her og mange flere.

Med vennlig hilsen

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Sverre, for imponerende svar! :D

Jeg har faktisk kjøpt meg en norsk feltbukse i tillegg til de klærne jeg nevnte i forkant av ditt innlegg.

Dette er en mørkeblå feltbukse, kjøpt gjennom www.miltrad.no , og er en bukse som jeg er utrolig fornøyd med. Siden innkjøpet i juni d.å. har den vært med på mye forskjellig - ikke like mye som du ramset opp her over, men nok til at jeg kan si at buksa er en kjempeinvestering.

Har allerede printet ut svaret ditt, Sverre, for du hadde mange gode tips som jeg tar med meg videre :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Sverre og Rino HL !

Som tidligere intendanturoffiser varmer det mitt hjerte å lese hva dere skriver om den militære feltbuksa, men er dere klar over at modellene har forandret seg opp gjennom årene ? Snakker dere om den samme buksa ?

Ulempen ved mye militært utstyr som brukes til sivilt fritidsbruk er at det ofte vil være tyngre enn tilsvarende sivilt utstyr. Mine gamle feltbukser er tunge som bly sammenlignet med de buksene jeg bruker mest nå til dags. Det er en amerikansk "jungelbukse" utviklet under Vietnamkrigen av et stoff som kalles "ripstop" (rivesikkert") (Kjøpt brukt hos Magasinet i Oslo for en billig penge) og en "Stormberg" kjøpt hos "Prima Villmarksliv", også relativt billig.

Hvis jeg skulle kjøpe en helt ny bukse i dag ville jeg kjøpe en Fjellreven G1000 som jeg tror ville passe meg best for "hytte til hytte" turer om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi snakker om den samme feltbuksa, vet jeg ikke. Jeg har M-99, mørk blå feltbukse bestilt gjennom www.miltrad.no for drøyt 900 kroner. Knallbukse, som sagt.

Joda, jeg har en av Fjällrävens G-1000-bukser; det vil si modell "Greenland". Meget fornøyd også med den.

Når det gjelder Magasinets feltbukse hørte jeg et og annet negativt om den, mener det hadde med litt slapp kvalitet og dårlig impregnering å gjøre - skal ikke si akkurat hva det var helt sikkert. I alle fall var det nok til at jeg valgte akkurat den buksevarianten bort i sin tid. Bare så det er sagt: Jeg handler en god del varer fra Magasinet, og har så langt vært fornøyd med det jeg har kjøpt.

Dessuten var prisforskjellen på en original feltbukse kjøpt gjennom Miltrad kontra Magasinets feltbukse bare cirka 150 kroner (der M-99 kostet mest).

Når det er sagt, var den mørkeblå fargen også noe utslagsgivende. Blå er en mer anvendelig farge i det daglige. Kan fort bli for mye "armyman" med militærgrønne bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:? Et lite tips: Friluftsmagasinet selger en tysk GORE-TEX bukse for bare 300 kroner :o !! Eller i hvert fall er den produsert for det tyske forsvaret

Denne er riktignok ikke formsydd så den egner seg best til overtreksbukse!

Videre så er den produsert i 1989 :o:o Men kvaliteten virker helt ok! Å i hvert fall i forhold til prisen! Kan jo nesten kjøpe ny en gang i månen i stede for å kjøpe de store dyre merkene!!

Jeg har brukt den ene min som arbeidsbukse i høst i skikkelig drittvær! Jeg var like tørr hver dag etter job Mens han jeg jobba sammen med brukte oljebukse og slet ut to stykker på samme tid i tilegg var han våt/fuktig av kondens hver dag. Det var ikke jeg :D

Denne buksen i kombinasjon med en rimelig mikrofiber bukse funker helt greit for den som ikke har råd eller lyst til å bruke mange mange tusenlapper på dyre merkeklær. etter min mening!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei!

Jeg er på jakt etter den gode romslige feltbuksa til forsvaret. Mener det er M98, men jeg finner bare M98 i camo? Har sett den i ensfarget grønn flere ganger før?

Mener den også har sidelommer på begge sider.

Skulle gjerne hatt tak i denne buksa...... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Den norske feltbuksa er perfekt for oss som er litt lange i beina :cry:

Dette er den eneste buksa hvor man får en benlengde som er tilpasset livvidden. Mens andre bukser enten blir som en sekk rundt livet, eller alt for korte i beina, sitter den gamle feltbuksa i bomull perfekt på kroppen. Dessuten koster de bare 300 kroner der jeg kjøpte en slik sist. Har impregnert fronten og baken Fjällrevens voks og det funker rimelig greit. Tåler gnister fra bålet og brukes som serviett når man er ute på tur.

Nei, jeg sverger altså til feltbuksa. Har prøvd andre bukser fra Fjällreven og Haglövs, men alltid vendt tilbake til den gode gamle..

Skjønner ikke hvorfor produsenter som Norrøna, Bergans eller Fjällreven IKKE kan produsere lange og korte versoner av buksene sine. Hvorfor MÅ livvidden øke proposjonalt med benlengden? Er jeg vannskapt som er 190 høy uten å være 100 kilo? :D

Nå har for øvrig også forvaret gått over til standard størrelser på de nye buksene sine. Lange og korte modeller er på vei ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor produsenter som Norrøna, Bergans eller Fjällreven IKKE kan produsere lange og korte versoner av buksene sine. Hvorfor MÅ livvidden øke proposjonalt med benlengden?

Bergans gjør faktisk dette, med de fleste modellene sine. I tillegg til å produsere i normal, kort, og lang versjon (ca +-5cm, som alle koster det samme), kan du også bestille opp i egenspesifiserte lengder, skjønt det siste kan koste noe ekstra, og ta lenger tid.

Er jeg vannskapt som er 190 høy uten å være 100 kilo? :roll:

Antageligvis. Selv har jeg det motsatte problemet, lang rygg, korte ben, brede skuldre og hofter. Har hittill i livet funnet to bukser som passet perfekt. Begge er selvsagt utslitt for lengst. Frustrasjonen er stor når fabrikanter som tar flerfoldige tusen kroner for ei bukse, ikke er villig til å endre litt på benlengden. På en vanlig jeans går jo dette greit selv, men med glidelåser og annet dill, betaler jeg heller litt ekstra for dette. Men svært få fabrikanter ser ut til å ønske seg pengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Hei!

Jeg er på jakt etter den gode romslige feltbuksa til forsvaret. Mener det er M98, men jeg finner bare M98 i camo? Har sett den i ensfarget grønn flere ganger før?

Mener den også har sidelommer på begge sider.

Skulle gjerne hatt tak i denne buksa...... :)

M-98 er som nevnt tidligere Forsvarets arbeidsbukse.

Den brukes mest når man er i leir og driver på med "vanlig" tjeneste. Denne uniformen

finnes bare, såvidt jeg vet, med norsk kamo mønster. Veldig luftig og komfortabel.

Kan kjøpes for kr 250 på www.forsvarsbrukt.no

Når det gjelder feltbuksa du refererer til, M-75, så er den laget i 100% bomull og

finnes bare i olivengrønn. Komfortabel å ha på seg, men kan bli klam dersom den

brukes under skallbekledning. Kan bestilles på enten

http://www.army123.no/ (290,- pent brukt. Mulig du må søke på "M-75" i google for å finne webshopen)

eller

www.forsvarsbrukt (590,- NY)

M-99 som selges på Miltrad er en nyere versjon av M-75.

Miltrads versjon er laget i en 50/50-blanding av bomull og polyester.

Dette gjør den meget slitesterk. Koster ca. 1000 kr.

mvh

kauring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I denne tråden så anbefales det både "grønlandsvoks" og "bi-voks" for å imprignere feltbuksa. Har lyst til å prøve dette på feltbuksa mi, men hvor får man kjøpt disse voksene?

Har googlet litt, men uten noe særlig hell...

Edit- var visst bare å søke på Greenland Wax... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.