Gå til innhold
  • Bli medlem

Januartur Troms 7 dager


may89

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker meg en alenetur i starten av januar på en ukes varighet i Troms. Jeg er ikke så kjent i Troms enda på vinterstid spesielt da jeg flyttet til Harstad i sommeren. Er kjent med nord-norsk vintervær og har boet en del år i Finnmark. Så har stor respekt for sikkerhet og skiftende vær.

Noen som kan anbefale noen plasser som kan være fine å gå med telt, pulk og hund på denne tid? Råd om hvor jeg eventuelt må være forsiktig eller kan stole på frosne vann m.m. 

Eventuelt hvor en kan parkere og starte turen og ikke risikere å være snøet fast en plass etter en uke:-)!

Bor i Harstad men åpen for områder i hele Troms.

Jeg ønsker å gå i terreng med mulighet for å fyre meg bål, ikke for kupert med bratte fjell / fare for snøskred da jeg som sakt ikke er kjent hvor jeg må være forsiktig og hvor jeg kan gå. Forbindelse på telefon kan være greit om noen kjenner området og vet om det er aktuelt.

Er vant med å være ute året rundt, både alene. Overnatte og på ski, og føler meg sikker på de grunnleggende kunnskaper. Nå har jeg lyst å prøve meg på alenetur over litt flere dager på vinterstid.

Håper på noen gode anbefalinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dividalen er et veldig godt utgangspunkt. Her er du skog hele tiden og skulle dragningen mot snaufjellet bli for stor så er det muligheter for det også. Du kan gå sørover til Altevatnet og Leinavatnet, eller inn over svenskegrensen.

Et annet alternativ er å starte fra demninga på Altevatnet. Her må man imidlertid betale for parkering og jeg er usikker på når plassen brøytes. En runde rundt fjelltoppen Rohkunborri er på ca 10 mil målt på kartet. Skog hele veien. Kan være en litt scootertrafikk på selve Altevatnet.

Isforholdene er normalt veldig bra på denne tiden av året, men du bør likevel ta en sjekk like i forkant av turen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe særlig å gå på ski langs sjølve Altevatnet. Akkurat det er veldig kjedelig når den ene skuteren etter den andre kommer susende forbi og det er uendelig langt og lite variasjon i terrenget. Altevatnet i seg sjøl er en transportetappe og hvis du skal innover vatnet anbefaler jeg skuterskyss, for så å gå på tur i områdene rundt Vatnet, enten nordover mot Dividalen, sørover mot Haukvuoma - Gebna - Ærtebel eller østover i området Gamas eller Leina. Fantastiske villmarksområder alle sammen!

Endret av Hardy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Altevatnet på sommeren for et par år siden i kajakk. Det var en og annen båt på vannet, men jeg ble ikke veldig forstyrret. Kanskje vinterstid med scooterkjøring er  verre. Jeg synes i allefall at området rundt Altevatnet er ypperlig turterreng, og har planer om nye turer dit.

Hvis may89 starter i Dividalen så unngår hun forhåpentligvis all motordur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Joker skrev:

Var på Altevatnet på sommeren for et par år siden i kajakk. Det var en og annen båt på vannet, men jeg ble ikke veldig forstyrret. Kanskje vinterstid med scooterkjøring er  verre. Jeg synes i allefall at området rundt Altevatnet er ypperlig turterreng, og har planer om nye turer dit.

Hvis may89 starter i Dividalen så unngår hun forhåpentligvis all motordur.

 

Betydelig mer skuterkjøring enn båtkjøring ja.... Jeg har hytte (og skuter) der så jeg vet hvordan det er. Alle områdene rundt vatnet er fantastiske, men å gå på ski langs vatnet er dødskjedelig og ikke å anbefale. Da får man en bedre opplevelse av å skaffe seg skuterskyss et stykke eller hele veien innover vatnet og så gå inn i de omkringliggende områdene på ski fra der man blir satt av. 

Endret av Hardy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Les disse, her er det info å hente. En fjellforumtråd fra 2014, laget av forfatteren av blogginnlegget jeg har linka til lengre ned. 

 

 

 

 

http://reven-villmannsliv.blogspot.no/2014/03/vintertur-til-vre-dividal-nasjonalpark.html

 

 

Endret av Nordhauk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.