Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell SL (6700kr) vs Kelty 2TN (1500kr)


Forsakencowboy

Anbefalte innlegg

Hva gjør Reinsfjell SL til et bedre telt? Det koster fire ganger mer, så det burde jo være en del bedre.
Skal til USA på Søndag, lurer på om jeg skulle byttet ut mitt Reinsfjell SL med et Kelty 2TN eller Kelty 3TN.

Helsport Reinsfjell Superlight:
Pris: 6700kr (Finnes tidvis til 6000kr)
Vekt: 1.9 kg - 2.17 kg
Mål innertelt: Høyde 105cm x lengde 230cm x bredde 120cm.
Innertelt: 15D Polyamide WR
Yttertelt: 15D, 2000mm (Helsport Superlight 3000)
Bunn: 40D, 3000mm (Helsport Superlight 1000)
Stenger: DAC Featherlight NSL (36cm segmenter)

Helsport nettside: http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight
Test Reinsfjell SL i Fjell og Vidde: http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight-2-suveren-testvinner-i-fjell-og-vidde-2016
Test Reinsfjell SL i Outdoor Magazine: http://www.helsport.no/reinsfjell-superlight-2-testvinner-i-outdoor-magazine

VS.

Kelty TN2: 
Pris: 165$ på amazon.com, ca. 1500kr
Vekt: 1.93 kg - 2.18 kg
Mål innertelt: Høyde 107cm x lengde 211cm x bredde 117cm-127cm.
Innertelt: No See-Um Mesh
Yttertelt: 40D Sil Nylon, 1800mm
Bunn: 70D Nylon, 3000mm
Stenger: DAC Pressfit

Kelty nettside: https://kelty.com/tn2/
Test i Gearinstitute: http://www.gearinstitute.com/hiking/tents/item/kelty-tn2-tent
Test i Backpacker: http://www.backpacker.com/gear/tents/2-person/editors-choice-2014-kelty-tn-2/
Test i Feedthehabit: http://www.feedthehabit.com/outdoors/kelty-trailogic-tn2-backpacking-tent-review/
Amazon.com: https://www.amazon.com/Kelty-TN-2-Person-Tent/dp/B00J4032PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg har noen av dem:

En vesentlig forskjell er hvordan de settes opp. Reinsfjell har stangkanaler i ytterteltet, TN2 har stangfeste i innerteltet. Dette gir at om oppsettet skjer i regn vil innerteltet på Reinsfjell forbli tørt, mens for TN2 må innerteltet opp først og ytterteltet slenges over etterpå (hvilket ikke behøver å være helt enkelt hvis det blåser i tillegg). Et innertelt i ren mesh (netting) vil også medføre mer utlufting av oppspart varme i innerteltet.

En annen sak er hvor du skal bruke det. Skal du bare holde deg til skogsområder holder TN2 i massevis. Der kan du greie deg med en presenning om du må. Skal du derimot på høyfjellet, også i perioder der det er vått og mye vind må du undersøke TN2 sine vindbestandige sider også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen av teltene du spør om, ei heller telt med "amerikansk" oppsett. Så hva som gjør Reinsfjell til et bedre telt enn Kelty kan jeg ikke svare på.

Nå sier du ikke noe om bruksområde, så det ene kan sikkert egne seg like godt som det andre til din bruk.

Men min personlige mening er at stor glippe mellom bakke og ytterteltets kant i kombinasjon med kald vind og innertelt av mesh ikke er drømmeløsningen i den norske fjellheimen. Selv ikke på sommeren. Jeg har et telt av Akto / Ringstind type, men med stor glippe og mesh innertelt. Siden jeg i og for seg liker teltet har jeg modifisert pluggfester for å tvinge duken tettere mot bakken. Dette hjelper så klart litt på trekken, men da dette er en del av luftesystemet gjør det også noe med inneklima for øvrig. Mer kondens er det mest fremtredende. Siden teltet ikke lenger produseres gjenstår å sy innertelt i tett duk selv for å få det lunt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Reinsfjell SL og Trolltinden SL. Reinsfjell har tre teltstenger, betydelig lenger liggelengde 230 vs 211 cm. Trolltiden har samme kryssene stenger, og er 210 cm lengde. Det er mulig å slå opp Trolltinden inne i Reinsfjell, så stor er forskjellen i plass. Er du lang har dette mye og si, er du kort DVS mindre enn185 cm har det mindre betydning. Reinsfjell blir også mere selvstående med tre teltstenger. Så i tillegg til de som er nevnt over er det ganske stor forskjell mellom teltene. Bruken og kroppslengden avgjør. Dessverre er det ikke helt samsvar mellom pris og hva du får. Dobbelt så dyrt er ikke dobbelt så bra. Var jeg deg hadde jeg kjøpt det og testet ut. Passer det til ditt bruk, kan du selge Reinsfjell og sitte igjen med bra med penger. Funker det ikke, kan du sikkert selge det for samme sum som du kjøpte det, da du slipper inntolling og mva. 

Om du kjøper hadde det vært fint med en liten rapport her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra bildene på de sitene du har linket til, minner denne konstruksjonen om Hilleberg sin yellow label konstruksjon. Om denne serien sier Hilleberg;  Yellow Label-tält är bästa valet för dig som har låg vikt som högsta prioritet och som färdas i skyddad terräng, under den snöfria delen av året eller i varmare klimat. Er denne sammenligningen relevant er Kelty teltet ikke noe fjelltelt. Med mesh paneler i innerteltet kan det også bli skikkelig villa gjennomtrekk, fint på sommeren, men ellers tvilsomt.. Du må også sette dette teltet opp med innerteltet først ser det ut som, tror dette er en dårlig løsning når regnet pøser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Droppet Kelty teltet, takk for innspill.

Men jeg handlet inn et Big Agnes Copper Spur UL3 for venninna mi. Sykt fresht telt med mange smarte løsninger og god høyde i hele teltet med rette vegger. Teltstengene er litt lengre nedpakket enn Reinsfjell, øvre halvdel av innerteltet er netting og det er ikke laget for å settes opp i pøsregn, ellers lite å utsette. Satte det opp i stua nå, rett og slett misunnelig! 

Endret av Forsakencowboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Forsakencowboy said:

Droppet Kelty teltet, takk for innspill.

Men jeg handlet inn et Big Agnes Copper Spur UL3 for venninna mi. Sykt fresht telt med mange smarte løsninger og god høyde i hele teltet med rette vegger. Teltstengene er litt lengre nedpakket enn Reinsfjell, øvre halvdel av innerteltet er netting og det er ikke laget for å settes opp i pøsregn, ellers lite å utsette. Satte det opp i stua nå, rett og slett misunnelig! 

Interessant. Jeg så på det samme før jeg endte opp på Fjellheimen 3 camp superlight. Har nettopp opplevd hvor magre luftemulighetene er i disse superlightteltene når det er vindstille. Det er fordeler og ulemper med duk som går helt ned til bakken, ja. Mulighet for å dra den opp litt langs stengene hadde vært fint.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BA Copper Spur UL2 selv. Et telt jeg er veldig fornøyd med og det jeg bruker klart mest. Stemmer det du sier med god høyde i mye av teltet. Jeg har ekstra bunnduk så jeg kan sette opp yttertelt først i regn. Men som regel spenner jeg opp tarp først med gåstaver så setter jeg opp teltet under der. Veldig god lufting i det så det blir lite kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Hello, absolutely I appreciate your post regarding this individual tent. Reinsfjell is a tent version just on the edge between a 3-4 season one. It's a tent we needed something lighter, particularly since we were going to outside camping, without making concessions a lot on sturdiness and solace. We needed precisely the equivalent for our outing over the Nepal Himalaya in winter. We were not going to spend the majority of our evenings in a tent, so weight was first needed. All things considered, it must be sufficiently strong to endure outdoors at extraordinary height in uncovered conditions. Reinsfjell is a detached vault that is fast and simple to set up with two passages, two baggage compartments, and a broad utilization range that just prohibits the harshest of winter excursions or mountaineering undertakings.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎12‎.‎2016 den 16.29, rayun skrev:

Men min personlige mening er at stor glippe mellom bakke og ytterteltets kant i kombinasjon med kald vind og innertelt av mesh ikke er drømmeløsningen i den norske fjellheimen. Selv ikke på sommeren. Jeg har et telt av Akto / Ringstind type, men med stor glippe og mesh innertelt. Siden jeg i og for seg liker teltet har jeg modifisert pluggfester for å tvinge duken tettere mot bakken. Dette hjelper så klart litt på trekken, men da dette er en del av luftesystemet gjør det også noe med inneklima for øvrig. Mer kondens er det mest fremtredende. Siden teltet ikke lenger produseres gjenstår å sy innertelt i tett duk selv for å få det lunt og godt.

Ikke vanskelig å kappe stengene litt, så man får ytterduken lenger ned mot bakken. Det hjelper ofte å senke et par cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.