Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt! HJELP!


TomasOH

Anbefalte innlegg

Januar er rett rundt hjørnet og jeg har bestemt meg for at det blir måneden jeg skal blåse uante mengder penger på et flyttbart hus, altså et telt. 2017 skal bli mitt friluftsår så da trenger jeg tak over hodet.

Hittil har jeg sett på følgende:
 

Hilleberg Nallo 3 GT

Helsport Fjellheimen 3 Superlight

 

Tiltenkt bruk er alt fra skogen med sin skjerming til høyfjellet med sine åpne områder. 

 

Som dere kanskje da skjønner er vekt og størrelse et større tema enn akkurat prisen. Jeg ønsker 3personstelt, fint å kunne invitere noen inn i teltet uten at man må ligge oppå hverandre men fremdeles ha et telt som ikke veier like mye som resten av sekken. 

Ønsker gjerne erfaringer og tips til evt andre telt som treffer kravene mine :)

Krav:
3kg +-500gram ish komplett
3personstelt
Kan gjerne være en superflashy farge - Synlighet og sikkerhet og alt det der
Må tåle vær og vind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke noe om vinterbruk. Om du tenker 3-sesongsbruk ville jeg kikket nærmere på:

- Helsport Fjellheimen Superlight Camp
- Helsport Reinsfjell 2 Superlight

Begge veier cirka 2 kilo. Reinsfjell er et ypperlig alternativ som gir deg et hav av plass på solotur, men samtidig er stort nok til to. På de fleste modeller må man som regel opp på 3-personsutgave for å få fornuftig plass til to. Det gjelder ikke Reinsfjell, her har du god plass til to og to fortelt. Til tresongsbruk trenger du ikke bekymre deg for at superlightutgavene ikke holder mål. Jeg har etterhvert opparbeidet meg solid erfaring med Reinsfjell SL i all slags vær, også på høyfjellet med mye nedbør og vind. Dette teltet holder virkelig mål!

Om du skal bruke teltet hele året og kun skal ha ett telt får du begge ovennevnte i X-trem utgave, men til vinterbruk liker jeg ikke Reinsfjell-konseptet like godt. Av erfaring trenger man da større fortelt til å smelte snø og grave grop. da vil Fjellheimen X-trem være mer egnet etter mitt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg mene at reinsfjell superlight ikke er et tomannstelt med mindre man er kjærester, det er 130 i bredden, har vært på utallige turer med venninna mi og vi hadde ikke orket å ligge to der inne. Hun anser det som en enmannstelt eller kjærestetelt. På bakgrunn av setningen "vil kunne invitere noen inn i teltet uten å måtte ligge ovenpå hverandre" så hadde jeg gått for nallo 3gt eller det andre teltet.

Nallo ser supernice ut, har plass til tre, gode løsninger, god lufting og funker også vinterstid. Alle jeg kjenenr som har nallo er helt ekstremt fornøyd med det. Har ikke sett så mye på fjellheimen superlight, det funker garantert fint som tresesongerstelt og kan klare et par netter med snø også. Tror jeg ville tatt nallo hvis jeg ville hatt et telt jeg er sikker på at funker i fire sesonger. 

@timmey78 har vel nallo 3 og kan si noe om det? 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kommentarer og tips. Reinsfjellfasongen har jeg testet før og ikke blitt helt kompis med. 

 

Ser at det bare er 135cm ja på Fjellheimen, jeg trodde det var 160 (uten at jeg vet hvor jeg fikk det tallet fra) så da er det Nallo 3GT som leder ettersom at mitt underlag er 80bredt. Har sendt melding om et Nallo 3GT her på forumet som jeg tror jeg tar om det ikke er solgt men er enda åpen for forslag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

135cm i fotenden vil gjøre at liggeunderlagene ligger oppå hverandre og jeg kjenner meg selv såppas godt at det vil skape en stor mengde irritasjon i lengden :P 

 

Så må jeg bare nevne at det er nokså spesielt å få varsel om at "@Sovjetunionen har likt innlegget ditt" som popupvarsel fra pc'en, det går noen sekund før hjernen kobler 😂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Havørn skrev:

Fjellheimen 3 er 165 cm bredt i hodeenden i innerteltet, og 135 cm i fotenden. Plenty bredt nok for to etter min smak i hvert fall, også til vinterbruk :-)

For to, absolutt, men Helsport markedsfører det som et tremannstelt. Og det er det, etter min mening, ikke.

Jeg sikler fremdeles på Reinsfjell 2 SL fordi jeg har et ønske om et selvstående telt til bruk om vår/sommer/høst, men jeg har ikke kjøpt noe enda.

 

4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

@ThomasOH Sovjetunionen liker det meste om dagen, vi har blitt mye hyggeligere etter vi gikk på pensjon i 1991 :D

Men dere fronter vel fremdeles at det kun burde være ett tilgjengelig telt, som skal deles broderlig mellom alle. Utenom toppen da. De får sitt eget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Katium 3 er bra. 2 innganger gir større fleksibilitet og bedre gjennomlufting https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-kaitum-3-telt-rod.html Dersom vinden snur i løpet av natta, er det fint å kunne velge en annen utgang. Ikke alle Hilleberg telt har myggnetting i ventilene, noe som kan være greit å vite før kjøp. Hilleberg er meget gode telt - uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, TomasOH said:

Høres veldig bra ut @Sovjetunionen :D Hva kan du si om Kaitum? Ser at Kaitum 3GT ikke er nevneverdig tyngre enn Nallo 3GT. Og etter å ha fulgt deg på instaglam ( ;) ) en stund så er jo du lett et forbilde av hva min turhverdag skulle sett ut som. 

HAhaha, hvem er du på insta?? Jeg elsker det teltet, det er helt fantastisk. Sykt god plass, god romfølelse, Innerteltet er stramt og fint, god lufting selv i mange minus og stillestående vær (forutsetter at man åpner så det bare er myggnett i innerteltet da), tre innganger hvilket gjør at man alltid har en inngang i le selv om man skulle ha hatt hodet under armen da man satte opp teltet. Begge innerteltene er ganske store, god plass til både bikkje og venninner i innerteltet. Har ikke noe negativt å si egentlig. Tar jo litt plass da, men det er ikke noe stress. Er nok ikke helt ideelt å ta med i skogen sommerstid siden det er 5 meter langt. 2gt er 140 bredt, så det kan nok bli litt trangt hvis liggeunderlaget er 80cm (kudos for riktig bredde på liggeunderlaget forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selveste meg selv på instagram! Ingen ringere enn tomasoh der også, bare å følge :P

 

5meter langt er da ikke et hinder, har da øks til trærne?? :D (Jeg bare tuller! Må sikre meg før jeg blir jagd ned av en treklemmer..) Men sånn seriøst, ser at Nallo 3GT er 420cm langt, Kaitum 3GT er 430cm (Ifølge fjellsport) så lengden er jo ganske mye den samme. Jeg ofrer heller den perfekte leirplassen til en LITT mindre egnet enn hvis det betyr at det megabra teltet mitt får plass. 

 

Jeg må også krype til korset, liggeunderlaget mitt er 65cm.. Trodde Downmat 9LW var 80cm og standaren 65cm, men jeg har enda ikke rullet av det! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Prebb said:

For to, absolutt, men Helsport markedsfører det som et tremannstelt. Og det er det, etter min mening, ikke.

Jeg sikler fremdeles på Reinsfjell 2 SL fordi jeg har et ønske om et selvstående telt til bruk om vår/sommer/høst, men jeg har ikke kjøpt noe enda.

 

Men dere fronter vel fremdeles at det kun burde være ett tilgjengelig telt, som skal deles broderlig mellom alle. Utenom toppen da. De får sitt eget.

Faktisk synes vi at alle skal få sitt eget telt. Vi tenkte noe kommunefarget, masseprodusert, lett å reparere, blytungt og upraktisk som deles ut til alle som vil ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Faktisk synes vi at alle skal få sitt eget telt. Vi tenkte noe kommunefarget, masseprodusert, lett å reparere, blytungt og upraktisk som deles ut til alle som vil ha. 

Såeh.... Forsvarets lagstelt mao? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Svandal skrev:

Nigor Wicki-up 3! 

http://www.tgomagazine.co.uk/gear-editors-column/chriss-column-nigor-wickiup-3-sul-pyramid-tent/

Kjøper du med ekstra innertelt har du ett fantastisk modulært telt

http://www.tgomagazine.co.uk/gear-editors-column/nigor-half-size-innertent-wickiup-3/

 

(PS har dette selv så kanskje ikke helt objetktiv)

Hvordan takler dette vind som man kan finne i høyfjellet hvor det er lite å skjerme seg med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, TomasOH skrev:

Hvordan takler dette vind som man kan finne i høyfjellet hvor det er lite å skjerme seg med? 

Husker jeg ikke feil var det en av medlemmene her som kjøpte dette eller tilsvarende telt etter anbefaling fra noen her på forumet. Mener å huske at teltet revnet i hagen i ganske bra vind, og at butikken gikk konkurs i mellomtiden......he-he...... Mener teltet het Shangri-La. Mulig jeg tar feil, men verdt å sjekke opp dersom du i det hele tatt vurderer kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.