Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur og ryggsekk


Utendørs

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte i helga å virkelig vurdere å ta min første vinterovernattingstur, kanskje på selveste nyttårsaften, men jeg er usikker enda, og vet ikke om jeg har nok utstyr. Har en 85L sekk som pleier å være passe full på helgeturer på sommeren, og på vinteren har man vel enda mere utstyr så jeg vet ikke helt hvordan det skal gå.

Jeg vil ta turen på ski, men jeg har ikke fjellski idag, så dette må isåfall kjøpes, eller kan jeg bruke klassiske langrennski til nød? (Vil ikke svi av tusenvis på fjellski hvis det blir lite brukt)

Har et Helsport Reinsfjell 2 som burde duge til en natt i skogen, og en mammut pump mat plus, denne er jeg usikker på, må kanskje ha et ekstra underlag under? Sovepose må jeg nok kjøpe, har kun 3sesongposer fra før.

 

Men, hovedpoenget var egentlig dette med ryggsekk. Er det i det hele tatt mulig å drasse rundt i løssnø med stor ryggsekk uten fjellski, eller må jeg bare investere i et par? Og har dere andre tips og triks? Dagslyset her oppe er veldig begrenset nå, kanskje lyst i 3-4 timer bare, blir det et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sekk og vanlige ski var nok sånn de fleste prøvde vintertelting første gangen! Skulle jeg tatt min første teltnatt på nytt i dag, hadde jeg nok svelget kameler på tvers, og tatt en natt i nærmiljøet. Ligge i telt i "hagen" er ikke noe man skryter av, men en trygg måte å bygge erfaring på. Alternativet er å finne en som har gjort dette før, og vips er mye lært på kort tid på tur sammen. 

Det er mange ting man skal lære seg å like for første gang med telt på vinteren....kanskje? Navigere i mørket, sette opp telt i mørket, lufte i telt, skifte fra bløtt til tørt tøy i kulde, fyre i telt, våkne kald, gå på do midt på natten........og sist men ikke minst, spørsmålet ditt; sekk på 85l! Dersom du ikke liker å telte på vinteren, føles sekken som 30l når du skal pakke sammen utstyret..Den blir fort full hvis du blir dritlei ;-) Jeg hadde forsøkt å låne meg en pulk. Da ungår du pakkeproblemer, kan stappe hvis du ikke trives og drar hjem, samt at du bare trenger bare å bære din egen kroppsvekt på ski. Bra eller dobbel sovepose og ekstra liggeunderlag er et must.

Når det kommer til tema trivsel antar jeg at det er mørkt ca. kl. 13 hos deg? Det er mange timer i telt! Du MÅ ha stålkontroll på fyring! Har du det, sier resten seg selv; en god bok, radio, middag osv osv osv..Da får du en god opplevelse!

Budskapet er: Du trenger ikke gå langt første gangen, så turski og sekk er helt ok!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med @LEO her. Ikke gjør første turen veldig avansert. Finn et sted hvor det er oppkjørte skiløyper så bruker du disse til hovedtransport så kan du jo brekke av skiløypa et fornuftig sted og finne en rolig plass et lite stykke utenfor løypa. Ikke beveg deg lenger en at du enkelt kan "rømme" tilbake til bilen/sivilisasjonen om det skulle bli krise, maks 2-3km kanskje... da har du litt margin om noe går galt. Det var sånn jeg startet min første vintertur, med sekk, langrennski osv :) 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første vintertur var i hagen, måtte rømme inn da kulda slo igjennom underlaget. Lå rett på is. Nyttig erfaring. Vintertur nr 2  var i marka, gikk en normal tur, men en sirkel slik at jeg var ca 200 meter unna nærmeste vei og ca en km fra bilen (skiløypa går rett ved veien). Hadde trent mye på bruk av bensinprimusen. En flott tur. Start med det du har, eventuellt kan låne. To tresesongers soveposer i hverandre blir en vinterpose. To bamse underlag isolerer bra nok. Tipper du har det som trengs, en barnepulk ved siden av sekk går også bra. Når det er oppkjørte løyper er det upraktisk å ha breie ski, mye bedre med de som går i sporet. Når du telter holder det ofte med 15-20 meter unna løypa. Ikke mye trafikk når mørket faller på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig med Tor-Erik-L-77

Jeg tok forrige helg med dattera mi (7 år) på hennes første vintertur. Vi gikk 30 min innover i skauen fra bilen. 20-30 cm snø og -5 grader. satte opp teltet (Helsport Fjellheimen Trek 3 Camp) en time før mørkets frembrudd, før vi stekte oss pannekaker på brenneren i det fri. Deretter var det bålfyring, et stykke unna teltet et par timers tid, spikking og div.  for å få tiden til å gå. Trakk inn i teltet i sekstiden og fyrte opp Whisperliten så det ble trivelig husvarmt. Holdt å fyre i forteltet for å få passe lunk også i innerteltet, men trakk den helt inn i innerteltet i blandt. Så var det middagstid da med steking av kjøtt og koking av ris mm. Dette var også planlagt å ta litt tid, siden vi jo kom til å ha mye tid. Resten av kvelden gikk med til kortspill og lesing, samt å fortelle historier. Dattera sov i sin juniorpose med en Alta Long utenpå  -  jeg har egen vinterpose (som ble for varm). Vi sov begge som steiner. Neste morgen gikk vi tilbake til bilen før det var lyst, med hodelykter.  Alt dette kan man jo gjøre selv også, uten sjuåring som turfølge.  

Bildet viser havregrøtfrokosten bakgrunnen mens dattera slapper av litt til. Fyring om morgenen er fint pga lite vind i skauen den natten, desto mer kondens som skulle tørkes ut...

 

Hun og jeg skal få til en tur til etter samme modell før nyttår, men da i høyfjellet og med ski.  

 

2016-12-04 06.15.10.jpg

Endret av SnorreL
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal i områder med skog, så trenger det virkelig ikke gjøres avansert! Ta med en tarp, ei sag og en litt stor kniv. Har du sovepose og underlag som duger så har du det du trenger :)  Det er ikke all verdens man trenger på en kortere vintertur. Bare pass på å ha med tørre sokker og undertøy til du kommer frem!

Ett tips første gangen er å reise en plass hvor det er oppkjørte løyper som går litt vekk fra sivilisasjonen, for så å slå opp teltet et stykke fra løypene. Man får gått ett stykke hvis man vil bli sliten, og enkelt å komme seg hjem hvis en føler for det. 

I skogsterreng med mye snø er ett kav om du har pulk eller sekk. Hvis det er endel skog så syns jeg selv det kan være lettere med sekk.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for alle innspill, mye nyttig info :)

Blir mørkt tidlig her, ja, rundt 13. Så det blir meget lite tid til å nyte dagslyset, men om været tillater det var planen å sitte ute rundt bålet. Kom jo på nå at jeg ikke har bensin-brenner, kun gassbrenner, så det kan kanskje by på utfordringer om det blir vel mange minusgrader? Har en Jetboil flash zip.

Tror jeg dropper å kjøpe fjellski med det første, å gå opp opptråkkede løyper å så litt ut hørtes ut som en fin plan. Antyder at kullos ikke er så stort problem som jeg trodde på forhånd, bare man passer på luftinga?

Endret av Baguett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass fungerer ganske dårlig om det blir noen minus, spesielt om du ikke kan få montert gassboksen opp/ned, det hjelper litt pluss primus sin vintergass... Skal du være sikker er nok fuel brenner eneste riktige. Når det gjelder kullos/CO2 så pass på luftinga ja, men skal ikke undervurderes. Om man etterhvert tilbringer mange netter med fyring i telt så kan en slik være en fornutig investering:
http://www.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/36-5861

Har en slik selv, peace of mind :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.primusshop.no/primus-winter-gas-450g-gassboks

https://www.xxl.no/coleman-c300-xtreme-winter-gas/p/1125339_1_style

Disse to gassboks-typene er de eneste som det kan være håp for at fungerer noe særlig med en Jetboil under 0 grader. Men det er ingen garanti for at du får full fres på brenneren eller greier å tømme boksen helt. Det er rett og slett noen fysiske begrensninger med brenneren og gassboksene i forhold til temperatur som gjør det.

Er effekten redusert må du rett og slett varme opp boksen, det du kan gjøre, dog på eget ansvar, er å ha to bokser. Når du bruker den ene, lar du den andre stå oppå lokket på gryta så du varmer den opp litt, men forsiktig så den ikke blir for varm. Så bytter du rundt på boksene. 

Grunnen er som følger: Jetboil har brenneren på toppen av gassboksen, det betyr at det som er flytende inni boksen må fordampe og bli til gass. Ikke alt som er inni gassboksen er i stand til å fordampe når temperaturen er under 0. Derfor fungerer brennere som er toppmonterte dårlig i kulde, men de to nevnte boksene gjør at gassen fordamper lettere under 0, men uansett ikke optimalt.

Mange gassbrennere med slange har et rør som går over flammen, det betyr at brenneren varmer opp det som kommer inn og dermed fordamper det bedre. Det betyr også at det kan være flytende det som kommer inn, altså gassboksen kan være snudd opp ned. En sånn gassbrenner vil fungere vesentlig bedre i kulde, men det er ingen garanti for at det ikke blir for kaldt for den også, og dermed den også slutter å virke.

Det du da sitter igjen med som er garantert å virke uansett temperatur (med mindre der er feil på den) er en bensin/multifuel brenner som du bruker flytende drivstoff på med flaske og pumpe. Skal du altså være helt sikkert er det denne type brenner du må ha.

Siden økonomi er en faktor, kanskje du kjenner noen som du kan låne en brenner av? Får du det må du både lære deg hvordan den virker, og prøve å bruke den før du drar.

En annen ting som er VIKTIG, det er at dersom du går for Jetboil løsningen ( på eget ansvar) så har Jetboil kjøleribber under gryta (varmeveksler) det betyr også at den vil produsere vesentlig mer CO enn en en gryte med flat bunn. Derfor må du også være mer påpasselig inne i teltet når gryta er på brenneren slik at du passer på å lufte.

Du kan jo teste følgende: Har du en gassboks liggende uansett type, legg den i fryseren i et døgn, prøv den deretter på Jetboil'en, så vil du se at den fungerer dårligere enn den ville ha gjort ellers.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jetboilen henger i en tynn tråd tror jeg, men skal vurdere en av vintergassene. Har hørt det tidligere, at kjøleribbene lager ekstra mye CO, men ved oppvarming så bruker man vel ikke ha på kjelen uansett(?)

Men skal sjekke litt rundt, hvis jeg kommer over en billig multifuelbrenner skal jeg få kjøpt det :)

Nå håper jeg på minusgrader og bra vær i romjula, og ikke regn og drittvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelting av snø samtidig som man varmer litt i teltet er både nyttig og viktig del av en vintertur. Det fleste steder finnes ikke åpent vann. Uten drikke blir det en kort tur, så lån eller kjøp en brenner du vet at du kan få til å virke. Selges brukt på finn ned i 300kr pluss eventuelt frakt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! Turen er enda under planlegging pga manglende utstyr, men har fått lånt et par gamle E99 fjellski, nå mangler bare fjellskisko og sovepose så er jeg klar. Da har jeg et spørsmål (ville ikke lage ny tråd), duger denne posen?

https://www.hektapatur.no/vare-merker/mountain-hardwear/soveposer/mountain-hardware-lamina-z-torch

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Soveposen duger ned til -15 (EN-standard). Visst nok meget god. Forventer du kaldere temperatur bør du vurdere litt varmere pose, ev. fleece innerpose. Jeg bruker alltid lakenpose, silke eller reactor.

Jeg har et par Asolo Alaska som ingen vil ha, men det er vanlig rottefella 75mm og 42 str (små). Har skiene du har lånt BC går det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-15 holder, blir ikke dra på tur når det er kaldere, ikke i år iallefall. Har BC binding på skiene :)

 

Hei @martin.m, tenkte Kvaløya, litt nedenfor skogsgrensen. Mye skog så skal være god vedtilgang, og godt skjermet for vind. Tror dere vinterplugger er et must på så kort tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @JanRH sier, så skal det være en god pose du linker til. Men har ikke prøvd den selv. 

Vinterplugger er ikke noe must. Du kan bruke pinner, ski og staver, hvis snøen er dyp.  

- Ellers er ett godt tips til snøplugger, sånn oransje veistikker, kuttet i 2 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veistikker blir bra plugger. De sorte er sterkere enn de orange/røde da de sorte er rillet innvendig. (Og dermed også tyngre). Vanlige greiner fungerer også utmerket. Stikk en T med spaden i snøen (med ryggen mot teltet), tre en pinne gjennom bardunløkken og tråkk den ned i øverste strek på T-en. "foten" til T-en er der bardunen kommer opp...



 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.