Gå til innhold
  • Bli medlem

Sove under åpen himmel, med eller uten fjellduk?


Anbefalte innlegg

Ligger og planlegger noen utenetter under åpen himmel og foran bålet i temperaturer mellom 0 og -15. Siden vinterposen min har forholdsvis tynt trekk så tenkte jeg at det kunne være kjekt med en fjellduk til å ha utenpå så jeg ikke svir hull i sakene. Er imidlertid litt usikker på om det i så fall blir mye kondens inni trekket og på soveposen i løpet av natta om man bruker jervenduken utenpå? Er det best å sove med eller uten ekstra fjellduk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For varme er det jo selvfølgelig bedre med en foret fjellduk, men selv disse tåler ikke for mye glør. Har man et lite luftehull er det ikke noe store problemer med kondens. Bruker selv et soveposetrekk fra magasinet.no som fungerer veldig bra mot glør og fuktighet fra bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for  veldig bra svar @Hege P.og @hhalvor Soveposen er varm nok så det går bra, det er mer å beskytte duken mot kondensen jeg selv produserer i løpet av natta, samt glør fra bålet så jeg slipper å være hysterisk. Disse  soveposetrekkene ser ut til å kunne gjøre jobben veldig bra. Det holder altså med litt lufting i selve trekket så skal det går fint? Hvis man sover helt uten trekk, blir soveposen veldig rimete etter ei natt i mange minus (og dermed fuktig), eller går det greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Ligger og planlegger noen utenetter under åpen himmel og foran bålet i temperaturer mellom 0 og -15. Siden vinterposen min har forholdsvis tynt trekk så tenkte jeg at det kunne være kjekt med en fjellduk til å ha utenpå så jeg ikke svir hull i sakene. Er imidlertid litt usikker på om det i så fall blir mye kondens inni trekket og på soveposen i løpet av natta om man bruker jervenduken utenpå? Er det best å sove med eller uten ekstra fjellduk? 

En natt ved bålet.  Ingen ting slår den opplevelsen.  God tid til refleksjon, Godt tid til å se på stjernene.  Sove litt, fyre litt.  Jeg bruker ikke noe trekk på soveposen.  Men er meget nøye med hvilken ved jeg bruker.  Gran er eksplosiv og spruter fælt, mens bjørk og furu brenner rolig praktisk talt uten på sprute.  Det viktigste, men det vet du sikkert, er å avpasse størrelsen på bålet slik at du kan ligge relativt nært.  Eller for å sitere en klok indianer:  Hvit mann - stort bål - sitte lang i fra.  Indianer - lite bål - sitt nært. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Tom42 said:

En natt ved bålet.  Ingen ting slår den opplevelsen.  God tid til refleksjon, Godt tid til å se på stjernene.  Sove litt, fyre litt.  Jeg bruker ikke noe trekk på soveposen.  Men er meget nøye med hvilken ved jeg bruker.  Gran er eksplosiv og spruter fælt, mens bjørk og furu brenner rolig praktisk talt uten på sprute.  Det viktigste, men det vet du sikkert, er å avpasse størrelsen på bålet slik at du kan ligge relativt nært.  Eller for å sitere en klok indianer:  Hvit mann - stort bål - sitte lang i fra.  Indianer - lite bål - sitt nært. 

Har sett så mye Lars Monsen vettu, det smitter😊. Dessuten lå jeg ved bålet i fire timer sist tur, kunne like gjerne sovet der i stedet for i teltet. Må nok ha en beskyttelse på posen da, mest for egne nerver.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposetrekket jeg lenker til er vanntett på undersiden, men vannavvisende og pustende på oversiden. Det hindrer kondens. Har selv opplevd rim på oversiden av soveposen etter ei kald natt, men det er ikke noe problem så lenge det er på utsiden. Inni er posen like god og varm. En fjellduk er ikke pustende, og kan stenge inne fuktighet fra kroppen. Uansett er et sovepostrekk greit for å spare en dyr sovepose for unødig slitasje.

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det soveposetrekket du kjøpte Hege. Jeg synes det ble mye kondens i det. Men den ene natta jeg brukte det, så blåste det opp veldig ved soloppgang, så da var jeg faktisk glad for det til tross for kondensen. 

Og siden jeg var på tur med en med pyromantendenser, så satte jeg ekstra stor pris på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt er så nytt at jeg ikke har rukket å teste det i felt enda, så det du sier er interessant, Gittiamo. Blir spennende å teste.
For noen år siden lå jeg ute uten tarp, og opplevde å bli fullstendig nedsnødd i løpet av natta. Posen var en Tyin Elite, og bamseunderlag. ikke sovepostrekk. Gikk bra det også. :)

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer unna "pustende" soveposetrekk da min erfaring er kondensdannelse under trekket. Jeg foretrekker heller fukt fra omgivelsene enn min egen, salte svette, liggende oppå soveposen. Som beskyttelse mot glør fra bål skjønner jeg utmerket godt. Jeg har en dunpose som har et vannavvisende og robust ytterstoff til bruk under åpen himmel, eller til fuktige teltturer. Har også brukt en Sea to Summit reactor utenpå soveposen, nær T-limit. Dette for å flytte kuldebroen. Resultatet har vært rimelig tørr sovepose og fuktig lakenpose (Reactor). Etter at jeg kjøpte sovepose med mer robust ytterstoff, bruker jeg ikke denne løsningen lenger, men funket på min ME Xero 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt mitt soveposetrekk de nettene jeg har sovet ute i kuldegrader. Kun sommer med vind. Jeg tror det blir for klamt om det er kuldegrader ute. Da tror jeg det vil bli kaldt. Har bare fiberpose. Men jeg er glad for kjøpet og håper på flere netter under åpen himmel og med den med i sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte dunpose sist jeg var ute. Fungerte glimrende, men jeg merket at jeg ble mer oppmerksom på hvordan jeg behandlet den. Passe på at den ikke ble fuktig fra bakken, og at jeg ikke var uheldig og lage rifter i stoffet. En dunpose som lekker dun er ikke gøy. Og som du nevner så mister den isoleringsevnen om den blir våt. Det er nok riktig at et såkalt pustende soveposetrekk kan hindre at all kondensen kommer ut, så man må selv vurdere hva man vil bruke. Det finnes både fordeler og ulemper med soveposetrekk, som med det meste annet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Ligger og planlegger noen utenetter under åpen himmel og foran bålet i temperaturer mellom 0 og -15. Siden vinterposen min har forholdsvis tynt trekk så tenkte jeg at det kunne være kjekt med en fjellduk til å ha utenpå så jeg ikke svir hull i sakene. Er imidlertid litt usikker på om det i så fall blir mye kondens inni trekket og på soveposen i løpet av natta om man bruker jervenduken utenpå? Er det best å sove med eller uten ekstra fjellduk? 

Köp den billigaste yllefilt du kan hitta och lägg den över din sovsäck. Ylle brinner inte så lätt och skyddar bättre än syntet eller bomull. Är den normalstor så räcker den till för att skydda din sovsäck och du slipper problem med kondens. Samt att den inte väger speciellt mycket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger liggeunderlag og sovepose inne i jervenduken (extreme). Det er hovedsakelig for å holde varmen, og dersom man ikke zipper den helt igjen så blir det ikke noe voldsomt med kondens. Jeg bruker den ikke fordi jeg er redd for glør, men for ekstra varme og regnbeskyttelse. Om du bare er redd for glør kan du ta med et bomullslaken som du legger over. Puster godt og beskytter. 

Fordelen med duken er at en kan bruke samme sovepose litt lengre ut over høsten, og den kan brukes som varme og vindsekk, eller nødbivuakk.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste og beste beskyttelse mot glør er en militær knappeduk. Ca100kr. Kan settes opp som gapahuk med en duk. Med to har du også en kjempeflott gapahuk eller telt. Med tre duker har du tomannstelt....

Riktig brukt er de flotte, men styr unna mange duker varianten, mange har av en eller annen grunn avasjoner mot disse dukene.

IMG_0580.PNG

IMG_0581.PNG

IMG_1211.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja @JanRH når jeg var i garden, så måtte vi bruke knappetelt på vinterøvelsene.  Jeg minnes en gang vi var på Rena under en vinterøvelse.  Dagen startet med yr/regn, også når vi satte opp knappeteltet.  Så ble det klarvær og  (kjæmpe) mange minusgrader. Når vi skulle rive leieren en kveld, satt knappeteltene bom fast. De var fryst til bakken. Flere revnet.

At de revnet gjorde ikke noe, fordi vi måtte gå hele kvelden, natten og til midt til neste dag på natoplankski og pulk til endestasjonen.

Turen/øvelsen var meget minnerik:

1. Real Turmat med Torsk i rømmesaus kan smake himmelsk

2. Skibindingen ble ødelagt/utvidet da en fra laget presset den da han tok feil ski--> sørg for å kunne reparere eller så blir en 20 timers skitur et helvete på jord

3. Ettersom det var så kaldt, holdt det ikke bare med en optimus 111, så vi hadde med vår egen gassbrenner. Jeg ble vekt på natta for å skifte gassbeholder. Gassbeholderen tok fyr i min hånd og heldigvis greide jeg å kaste den ut av teltet før den eksploderte--> Aldri bytte gassboks ved flammer !!

4. Jeg fikk også en forfrysning på ene tåen--> bytt sokker ofte og kjenn etter om du har følelse i lemmer!!!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tur med bare en overnatting så er det ikke så viktig å tenke på kondens. Det skal en del til for at en dunpose kollapser av bare kondens fra kroppsvarme på ei natt. Problemet på lengre vinterturer er at man ikke får luftet ut dette, og at det til slutt blir et stort problem. Da bør man bruke dampsperre inni. 

Et ullteppe er en veldig god ide. Har ikke brukt det selv, men det skal jeg jammen skaffe meg. På vinterovernattinger i marka med bål, pleier jeg å ha med "Grevlingen", et soveposetrekk som puster litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et slags ullteppe for de som virkelig vil beskytte seg mot gnister: Carbon Fiber Welding Blanket, en sveisematte i karbonfilt. Denne er 1,2m bred, 1,8m lang og tykkelse 3mm. Prisen sniker seg under 350-grensa også :thumbsup: Jeg har en mye mindre duk fra samme selger, og ut fra vekten på min vil jeg tro at et pledd med den svære størrelsen vil veie mellom 750 og 800 gram - det er jo litt mye da.

Stoffet er ikke veldig kraftig, et ullpledd av samme tykkelse er nok sterkere. Men det er altså ekstremt resistent mot høye temperaturer og isolerer ypperlig. Ganske mykt og føyelig. Har aldri hørt om noen som bruker det som et ullpledd, så det kan godt være utfordringer ved det som jeg ikke har tenkt på - men en spennende mulighet er det jo ;) ? 

Og skulle det bli total fiasko, kan man jo begynne med katter og starte storproduksjon av selvmekka Fancee Feest spritbrennere - et sånt pledd burde rekke fint til godt over 200 stk :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.