Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye er topp!! Hvorfor det??


Tom42

Anbefalte innlegg

I forbindelse med "Monsen på villspor" registrert jeg følgende uttalelse

 

Hengekøye på topp! 

 

 

Skrevet 11 timer siden · Rapporter innlegg

  12 timer siden, Hege P. skrev:

Flott episode denne gangen også! Jeg likte ekstra godt at han brukte tarp og hengekøye på turen.

Enig! Hengekøye er helt topp  Klarte du å se hva slags hengekøye det var?

Bjørja liker dette 1 Liker

 

Om du som leser tror at jeg er kritisk og stiller sarkastiske spørsmål, så ER jeg ikke det, for da hadde jeg spurt hvordan det er i 1400 meter på Hardangervidda.

 

Men jeg lurer så på hva som er så mye bedre å ligge med rumpen som det laveste punkt en halv meter over over fedrelandet, enn å ligge på det under en presenning, gapahuk eller telt?

 

Det jeg altså lurer på er hva som er så mye bedre enn å ligge i telt, eller under en presenning for den del.

Hvordan er det å tilbringe en «natt ved bålet» i hengekøye?

Og når bålet trenger påfyll, blir det ikke mye mas?

Og hvor ligger hunden, om du ikke har en utehund da.

Og hva skjer når du våkner kl 3 om morgenen og fryser.  Må du da ut av posen, for å koke en kopp kaffe?

 

Og så tenker jeg på hvor godt det er å ligge i Aktoen når vinden uler, og jeg trekker ned glidelåsen til innerteltet, og kjenner hvor godt det da blir.

da er det godt å ha et skikkelig innertelt.

5 - 12 TR 05 Geitvassdalen (640x480).jpg

 

Og så lurer jeg på en ting til, i disse lettveksttider.  Hvor mye veier en slik doning?

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inspirerende bilde – liker det godt. Har aldri ligget i hengekøye til nå, men i skogsterreng etter bugsa er borte ser hengekøye veldig fristende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, JanRH said:

 i skogsterreng etter bugsa er borte ser hengekøye veldig fristende ut. 

Ikke undervurder følelsen av å ligge i en hengekøye med myggnetting, og sovne inn til synet og lyden av X antall mygg som stanger i nettingen for å komme inn.

Nå foretrekker jeg hengekøye når jeg slipper å ha tarp over. Synes hengekøya former seg mer etter kroppen enn bakken og underlag gjør, og den kan gynge i vinden. Men hvis det er kaldt når vinden uler, så foretrekker jeg telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Miamaria skrev:

Ikke undervurder følelsen av å ligge i en hengekøye med myggnetting, og sovne inn til synet og lyden av X antall mygg som stanger i nettingen for å komme inn.

Nå foretrekker jeg hengekøye når jeg slipper å ha tarp over. Synes hengekøya former seg mer etter kroppen enn bakken og underlag gjør, og den kan gynge i vinden. Men hvis det er kaldt når vinden uler, så foretrekker jeg telt.

Prøver nok det også :) Jeg fikk med hengekøye når jeg kjøpte sovepose, så nå mangler jeg myggnetting og ev. tarp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom42 skrev:

Men jeg lurer så på hva som er så mye bedre å ligge med rumpen som det laveste punkt en halv meter over over fedrelandet, enn å ligge på det under en presenning, gapahuk eller telt?

 

Det jeg altså lurer på er hva som er så mye bedre enn å ligge i telt, eller under en presenning for den del.

Hvordan er det å tilbringe en «natt ved bålet» i hengekøye?

Og når bålet trenger påfyll, blir det ikke mye mas?

Og hvor ligger hunden, om du ikke har en utehund da.

Og hva skjer når du våkner kl 3 om morgenen og fryser.  Må du da ut av posen, for å koke en kopp kaffe?

1. Frenetisk leting etter en ok plass til teltet er en saga blott. Unntatt på høyfjellet.

2. Bål først. Sove etterpå.

3. Har to hunder. En buhund og en am.akita. Sover på bamseunderlag under køya. Om vinteren henger jeg opp den store jervenduken på samme måten som et myggnett. Lukker i fotenden, åpen i hodeenden. Langsgående glidelås opp, for enkel tilgang til køya. På denne måten blir det lunt for alle, med lufting nok til å unngå kondens. Liggeunderlag til hundene inni "hula" under hengekøya. Buhunden elsker det. Akitaen gir beng.
 

4. Fryse? Skjedd en gang. Feil liggeunderlag og feil pose. Tente bål. Og tok til meg litt lærdom rundt temaet hengekøyetur. ;)

Endret av Hege P.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hege P. skrev:

1. Frenetisk leting etter en ok plass til teltet er en saga blott. Unntatt på høyfjellet.

2. Bål først. Sove etterpå.

3. Har to hunder. En buhund og en am.akita. Sover på bamseunderlag under køya. Om vinteren henger jeg opp den store jervenduken på samme måten som et myggnett. Lukker i fotenden, åpen i hodeenden. Langsgående glidelås opp, for enkel tilgang til køya. På denne måten blir det lunt for alle, med lufting nok til å unngå kondens. Liggeunderlag til hundene inni "hula" under hengekøya. Buhunden elsker det. Akitaen gir beng.
 

4. Fryse? Skjedd en gang. Feil liggeunderlag og feil pose. Tente bål. Og tok til meg litt lærdom rundt temaet hengekøyetur. ;)

Takk for godt svar.  Da vet jeg det.  I tillegg er det sikkert moro å prøve ut noe nytt, noe jeg nok er for gammel til nå.  I stedet får jeg glede meg over dere unge.  Og tenke litt tilbake da jeg synes det var topp først å trekke søppelsekk 1 opp så langt den gikk, for deretter å trekke søppelsekk nr 2.  med avklippet bunn opp til haka.  Over hodet hadde jeg spent opp søppelsekk nr 3 som var sprettet opp og fungerte som tarp.  Og under der sov jeg som et barn, mens regne høljet ned.  Akk ja

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

I tillegg er det sikkert moro å prøve ut noe nytt, noe jeg nok er for gammel til nå.  I stedet får jeg glede meg over dere unge.

Jeg fylte 61 for noen dager siden og tester stadig ut nye saker jeg kommer på. Slik testing på "turmetoder" gjør det enda morsommere. Men er det noe jeg er usikker på fungerer tester jeg allid i nærheten av hjemmet først, gjerne i hagen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en overnattingstur nylig lot jeg hengekøya ligge igjen hjemme. Veldig uvant å sove på bakken, kjenner jeg. Det er dette med kongler man ikke finner før man har sovet litt..

Fint vær, men en del vind. Og vinden kjenner man når det eneste ly man har er ei presenning som tak. Koselig med bålvarme på kvelden. Kranglet med Nero Buhund om liggeunderlaget om natta. Taran Akita fant seg klokelig ei einerbuske helt for seg selv.

Noen få kuldegrader om natta, men soveposen av type dun fungerer som den skal.

Bilde? Nei. Både teleføn og kameradilldall lå igjen hjemme.

Ny tur snart. Da med ekstra liggeunderlag. Og jeg husker nå hvorfor jeg foretrekker hengegøye. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Amok Draumr 3 selv.

Liggekomfort er uten tvil den største fordelen. i denne kan man ligge like flatt som i ett telt. sove på hagen hvis man vil. Men man kan slå den opp uten å tenke på underlaget og helt nede ved vannkanten hvor det vanligvis er steinete. 

Kan vel kanskje sammenlignespesielt litt sånn som å kjøre bil kontra sykkel. værmessig er nok bil mer å foretrekke.  men man får mer luftig opplevelse på sykkelen. i køya ligger man og ser utover vannet under myggnetting mens man blir vuggen i søvn :)

Vinteren blir det fortsatt telt på meg, men er veldig behagelig å legge seg i køya med en god bok :) alt til sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg relativt ung selv, men å utvide horisontene og prøve nye ting håper jeg alltid jeg vil fortsette med :)

 

Selv sover jeg nok mest i telt, men har en køye også. De største misforståelsene jeg har opplevd handler nok om 1. liggestilling, 2. vind/vær-beskyttelse og 3. hvor vanskelig det er å finne camp.

1. Man ligger ikke i bananstillingen, men delvis på tvers av køya. Det finnes også ulike typer køyer som gjør at man ligger enda flatere. Jeg sover faktisk generelt bedre i køya enn i teltet.

2. Tarp som er lagd til køyer kan justeres mye. Jeg har sovet i køye i steerk vind. Man opplever mer trekk enn med telt, men man kan pakke seg ganske godt inn.

3. Når jeg skal på tur alene under tregrensa foretrekker jeg faktisk køye fremfor telt. Utvalget av campsteder blir så mye større. Trenger ikke tenke på vann på bakken eller helning. Alt jeg trenger er to trær.

 

Ulempene har du dekket godt. Spesielt vinden er ekstra sur. Ellers er ofte kona med på tur og da er telt å foretrekke. Den sittestillingen i køya med morgenkaffen klarer jeg ikke å la være å anbefale, da.

Når det kommer til vekten, så skal du nok ikke ha noe problem å finne køyer som er både lettere og litt tyngre enn Aktoen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ei singel hengekøye fra Ticket to the Moon og en 3.5x3.5 tarp fra Magasinet. Køya er såpass dyp at jeg ikke merker stort til vind når jeg ligger der. Regner jeg med at det blir kald til natta henger jeg opp den store jerveduken i tillegg, som nevnt i et tidligere innlegg. Da unngår jeg kald trekk under køya også. Teltet blir oftere og oftere liggende igjen hjemme. Sist jeg var over tregrensa (sommer) brukte jeg bare tarpen satt opp i pyramide ved hjelp av vandrestaven. Jervenduken brukte jeg som bunn, og som ekstra sikkerhet i tilfelle ufyselig vær.

027b.JPG

Endret av Hege P.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev noen bevingede ord om dette på http://www.hengut.no/2016/12/11/grunnkurs-i-koye/ i går. Det skal sies at jeg er flinkere til å ligge i hengekøyer enn til å skrive om dem, men det kommer seg :D

Når det gjelder innertelt, så fins det en løsning for køyer som kalles en "sokk" og har samme funksjon. Noen liker dem, andre ikke :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ok løsninger for oss som er lange og dermed veier litt? Sitter med inntrykket at det passer for de som er Max 175 og 75 kg, og det er mange år siden for min del. Er 194 cm kraftig med breie skuldere og med klær veier jeg 103 kg. Hva blir vekta på et sånt opplegg? Noen tips om typer hadde vært fint. De jeg har prøvd føler jeg meg veldig sammenklemt over skulder og litt banan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Jeg skrev noen bevingede ord om dette på http://www.hengut.no/2016/12/11/grunnkurs-i-koye/ i går. :)

Glimrende ord! :)

@Radiosugge Det skulle undre meg om du ikke får plass i Ticket to the Moon

De hadde dobbel også tidligere, men denne er singel. Myggnett kjøpes separat, men da kan man legge myggnettet igjen hjemme utenfor myggsesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Radiosugge skrev:

Finnes det ok løsninger for oss som er lange og dermed veier litt? Sitter med inntrykket at det passer for de som er Max 175 og 75 kg, og det er mange år siden for min del. Er 194 cm kraftig med breie skuldere og med klær veier jeg 103 kg. Hva blir vekta på et sånt opplegg? Noen tips om typer hadde vært fint. De jeg har prøvd føler jeg meg veldig sammenklemt over skulder og litt banan...

Den siste køya jeg lagde er 11 fot lang, 5.5 fot bred 415g tung og den rommer fint en på din størrelse. Tilsvarende 11-fots køyer kan man kjøpe på www.dutchwaregear.com, f.eks.

Ticket to the moon har jeg ikke prøvd, men så lenge lengde og bredde er i omtrent samme leia så har du god plass i en sånn.

Edit: Holdt på å glemme noe... Å føle seg sammenklemt over skuldrene i hengekøye er ganske vanlig, og det er i mange tilfeller forårsaket av at stoffet i køya strekker seg så man liksom havner i et søkk. Et stoff med mindre strekk og evt litt bredere køye kan gjøre susen. Den eneste måten å egentlig finne ut av hva man ligger best i er å prøve :)

Endret av Humbug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 199 og sliter også med å finne køye som passer.. Kjøpte den fra Magasinet for å teste køyelivet for en billig penge og det funker sånn tålig, men den er for kort. Det med skuldrene løser jeg med å ha min DownMat oppi køya. Da blir det bredt nok. Jeg ligger diagonalt for å unngå bananfasong, og det er overraskende behagelig.

Den største ulempen med hengekøye er at det er vanskelig å koke seg en kaffekopp der inne..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i min køye i alle fall. Mulig det kan funke med kortere personer, men når man er to meter så får man ikke så mye avstand fra lina over køya og ned til soveposen, at det er plass til en sånn... Jeg ser for meg panikken når man skal buksere seg ut av en brennende sovepose med lukket myggnetting..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.12.2016 at 17.40, Hege P. skrev:

3. Har to hunder. En buhund og en am.akita. Sover på bamseunderlag under køya. Om vinteren henger jeg opp den store jervenduken på samme måten som et myggnett. Lukker i fotenden, åpen i hodeenden. Langsgående glidelås opp, for enkel tilgang til køya. På denne måten blir det lunt for alle, med lufting nok til å unngå kondens. Liggeunderlag til hundene inni "hula" under hengekøya. Buhunden elsker det. Akitaen gir beng.

Her har vi ei som bruker det oppsettet jeg snakker om. Det hun har på seg i camp er Fjellreven Luhkka Cape. Har den. Glimrende ved kveldsbålet, men på grunn av vekt og pakkvolum er det sjelden jeg har den med på ryggsekkturer.
 

 

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er 2 x ryggoperert og trodde teltlivet mitt var over, men etter å ha oppdaget hengekøye har jeg hatt flere døgn i felt det siste året enn de forrige 10 til sammen. Jeg våkner helt smertefri etter en natt i hengekøye, det skjer ikke hjemme i tempurmadrassen...

Selv sverger jeg til en såkalt bridge hammock fra Warbonnet. Den kan kjøpes fra USA eller fra buschcraftbutikken.dk i Danmark. Videoen nedenfor er fra et par turer siden i Østmarka. Her ser du bl.a. "sokken" noen nevner ovenfor. Den blokkerer elegant vinden. Søk gjerne etter "Vi som trives i hengekøye" på facebook. I februar arrangerer vi Frozen Butt Hang 2017 i Finnemarka. Alle er velkommen! :-) ser du bl.a.

 

Endret av Hangman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både telt, tarp og hengekøye(amok). 

Alle har sine fordeler og ulemper. 

Jeg tror den største fordelen jeg har med hengekøye er at jeg føler jeg er ute i det fri, akkurat som med kun tarp, men at jeg samtidig har mulighet til å komme unna mygg og knott. Lage mat/kaffe fra hengekøye går helt fint. I skogen har du mange flere muligheter til å sette opp hengekøye enn telt. 

Om sommeren bruker jeg derfor mest hengekøye. Fullt utsyn mot den vakre naturen uten å tenke på myggen. 

Om vinteren i skogen bruker jeg kun tarp. Lett vekt, mulighet for bålkos og fullt utsyn er det jeg trekker frem som positivt. 

Teltet brukes på fjellet, gjerne med min poncho/tarp utenfor. Behagelig og trygt.

 

Så jeg tenker at alle tre har sine positive og negative sider. Jeg vil anbefale å prøve alle måter å friluftsiere på :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.