Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel i trangia


Otoen

Anbefalte innlegg

Annonse

Bra du har handlet. Et par lure tips er å vaske/skylle drivstoff flaska før første bruk. Det hender det ligger produksjonsrester i utstyret. Fyll opp flaska med bensin, skru ut dysa på brenneren pump opp trykk og flush gjennom ca 0,5 dl. Da får du ut eventuelt partikler.  Du bør bruke den hjemme i hagen minimum en time før du reiser på tur. For min del tar jeg de gjerne i frahverandre til den er små biter for å bli kjent med den under gode forhold. Tester ut ulike forvarming til jeg har full kontroll, og ikke minst at de rundt meg føler det samme. Viktig å åpne krana som sitter i brennerhode rett etter at du har slukket. Hvis ikke setter spindelen seg utrolig hardt fast.

edit: ser ut som det finnes to typer av denne, en med krana ved brenselflaska og en eldre med kran på brenneren. Det beste er to kraner som på Omnifuelen, da unngår du pulsering i brenneren ved å strupe litt på krana ved brenselflaska. Når du bare har kran ved flaska fungerer det dårligere ved lav effekt. Det gjør det vanskeligere å ikke brenne maten. 

IMG_1340.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet brenneren på posten i dag:). Så veldig kjekk ut, så skal få testet en av de nærmeste dagene.. Tenkte å skaffe meg en liten trakt som kan benyttes når bensin helles over fra kanne til flaska... Kjøpte miljøbensin på Felleskjøpet i dag, og den er jo relativt t stor, men ser for meg at den fort blir med på noen turer.. Vanntett pakkpose rundt det hele, samt stående i pulken... Mulig kjøper noen litersflasker istedet da, er jo kjekkere det:). 

Mye drivstoff vil dere tippe at går med for å lage feks to måltider, ett par kaffe samt få brukbar temp i teltet i forkant av legging?  Fyrer dere lenge når dere kommer dere i teltet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en liten trakt med sil, Link til outnorth

Ang bensinforbruk Link til forbruk

Har lest en plass om en som tok en Omnifuel, 1 liter bensin fyrte opp, satte på Max guffe og tok tiden. 3,5 time mener jeg det var. Tipper du kommer langt med en 0,6 flaske.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Takk takk! 

Når man feks er ferdig med å lage middagen, skrur dere av flaska eller lar dere alt stå klart helt frem til nedpakking av utstyr og leir? Og når man skrur av flaska, vil det da komme ut litt bensin?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Otoen skrev:

Supert! Takk takk! 

Når man feks er ferdig med å lage middagen, skrur dere av flaska eller lar dere alt stå klart helt frem til nedpakking av utstyr og leir? Og når man skrur av flaska, vil det da komme ut litt bensin?? 

Skal du ha den i gang igjen kan du stenge ved flaska og la den brenne ut. Steng den ved brenneren når den er kald, da setter ikke spindelen seg fast.

Når du bryter leir og fyrer siste gangen snur du flaska i OFF og lar alt slukke av seg selv. La det hele stå utørt til den er kald, da slippes trykket ut av flaska og det blir mindre søl. Steng ventilene og koble fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den nye modellen av X2 er det bare kran på flaska. Har ikke testet den, men tipper den er vanskeligere å regulere på lav effekt kontra Omnifuel som har to kraner. Vil også tro at det blir mere oselering/ ujevn brenning med bare en kran. Det blir mye roligere på Omnifuelen om jeg struper litt på flaska, etter å ha justert ned ved brenneren. Ellers er systemet det samme. Blir artig å høre om den fungere bra.

IMG_1349.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det @Radiosugge , men kan man ikke justere mutteren som går inn i røret til brenneren ? ( ref. bildet i posten din over)

Dersom det gjør det, så er det bare å lage et nytt hull i Trangian.  Hadde slangen vært snudd 180 grader rundt mutteren, så hadde den allerede passet. Produksjonsfeil ,,,?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrte opp min i går, og prøver en ny runde etterpå.. Enkel og grei å få fyr på, men aldri brukt slik før så tar meg litt ekstra tid for å være sikker samt lære meg gode rutiner før teltbruk. I går snudde jeg flaska når jeg skulle avslutte fyringa, tok litt tid før flammene slukket og det bare suste... Stengte så ventilen. Mulig jeg skulle latt den gå litt til, for når jeg skulle skru av slangen så kom det litt bensin ut.,, ikke noe krise, men skal vel gå uten... 

 

Brenneren varmet godt, og ikke høye flammer ved forvarming... Kjøper to litersflasker (primus sine tror jeg) på xxl på tirsdag, da har jeg kjekke flasker for ekstra drivstoff til mine turer utover vinteren. Tipper 2.6 liter skal holde to, tre netter med poden i telt... Dagtid blir det jo trolig bålkos ute, teltfyring på morran og kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du øve på opptenning er bruk av litt rødsprit utrolig fint. Selv med stillebrenner holder 2,5 ml til perfekt oppstart uten flammer. La forvarmingsspriten brenne helt ut for så å retenne. Da aller fleste er alt for utoldmodige, og da blir det mere sot. Jo mere sot jo mere driftsproblemer. En god Stormlighter fylt med vintergass er hendig. Kan anbefale primus sin adapter og soto sin lighter med utskyvbare tupp. Da slipper du å svi finga. Soto link Fylleadapter for gassbokser

PS @Otoentar gjerne noen likerklikk om du er fornøyd med det jeg legger ut 😇

IMG_1351.PNG

IMG_1352.PNG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hele virker veldig enkelt og greit, så dette er nok bare å ta med når jeg skal på tur:). Stormlighter etc er kanskje noe jeg kjøper, men kullosvarsling skal jeg ha meg.. Ser clas ohlson skal ha en type... Kjekt å ha som backup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Radiosugge skrev:

På den nye modellen av X2 er det bare kran på flaska. Har ikke testet den, men tipper den er vanskeligere å regulere på lav effekt kontra Omnifuel som har to kraner.

Skulle gjerne vite hvorfor de har fjernet den ene ventilen. For å fjerne et mulig lekkasjepunkt? Har denne, men som du sier er den vanskeligere å regulere på grunn av forsinket effekt. Lett å skru ned for mye slik at den slukner.

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir litt mere klundrete å tre med kran ved brenneren. Når den også skal kunne bruke gass må du ha et ekstra hull for å få tredd slangen med kran/gasskobling på.  På den gamle versjonen av x2 kunne du ikke kjøre gass tror jeg, i så fall må det være en overgang som noen fabrikat har. Trangia er kjent for å ha enkle greie løsninger. Jo mere deler, jo høyere pris. Uten å ha målt vil jeg tippe at krana kan kjøpes som reservedel, så fremt lengden på det blanke røret er lik som den gamle eller Omnifuel. Du må da lage et ekstra hull i vindskjermen. Mulig at DSK eller noen av de veldig drevne primusresursspersonene vet om det går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.12.2016 at 9.05, Radiosugge skrev:

Bra du har handlet. Et par lure tips er å vaske/skylle drivstoff flaska før første bruk. Det hender det ligger produksjonsrester i utstyret. Fyll opp flaska med bensin, skru ut dysa på brenneren pump opp trykk og flush gjennom ca 0,5 dl. Da får du ut eventuelt partikler.  Du bør bruke den hjemme i hagen minimum en time før du reiser på tur. For min del tar jeg de gjerne i frahverandre til den er små biter for å bli kjent med den under gode forhold. Tester ut ulike forvarming til jeg har full kontroll, og ikke minst at de rundt meg føler det samme. Viktig å åpne krana som sitter i brennerhode rett etter at du har slukket. Hvis ikke setter spindelen seg utrolig hardt fast.

edit: ser ut som det finnes to typer av denne, en med krana ved brenselflaska og en eldre med kran på brenneren. Det beste er to kraner som på Omnifuelen, da unngår du pulsering i brenneren ved å strupe litt på krana ved brenselflaska. Når du bare har kran ved flaska fungerer det dårligere ved lav effekt. Det gjør det vanskeligere å ikke brenne maten.   IMG_1340.JPG.cb279ab0f3ae6ee5db7dc9a85b5

IMG_1340.JPG

Som du ser virket denne løsningen når Trangia brukte Optimus Nova.IMG_1340.JPG.cb279ab0f3ae6ee5db7dc9a85b5

De sluttet med Nova, antagelig p.g.a. problemer med hurtigkoblingen fra Cejn.

Les også på denne siden:  Gammel dansk test.

 

Endret av dsk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har i mange år brukt ovenstående Nova løsning som Trangia brukte offisielt den gang. Nova brenneren er en meget bra og stabil brenner, som kan simmer koke, hvilket er meget nyttig ved finere matlaging til fjells. Jeg har alltid kjørt den på tennveske o bruker samme tennveske til forvarming - NO problems! Har total rensket den 1 gang i løpet av flere år.

CEJN koblinger fungerer bra som de nå pleier til trykkluft mm. hvis den får et dæsj silikon i blann. Men mange feilbetiener den nok! Koplingen er nemlig stengt, når hylsen er skjøvet INN mot flasken. Jf trykkluft, hvor man bare stikker han-delen inn. 

Men Optimus gik fra svensk produksjon = min til "KIna" produksjon. Da kom det mange feil og dårlig kvalitet. Kjøpte dengang en Nova til Elgkalven, men allerede ved første test fyring sprutet parafinen ut alle feil plasser. Bra det ikke var bensin, selv om jeg satt ute ved hagebordet. jeg skrev et sytende klagebrev, men de byttet glatt på XXL og byttet en gang mer, da den neste også hadde flere funksjons feil.

Trangia har jo holdt bra kvalitet over mange år, så de byttet da til primus multifuel som standard. Den fik så også ved overgang til "kina" produksjon en del feil

Til helårs bruk = mye snøsmelting ville jeg velge parafin/bensin brenner og ikke gass. Dessuten er det vanskelig å vurdere, hvor mye gass som egentlig er tilbake. Med flytende fuel kan en bare se ned i flasken etter bruken.

Trangia holeder nesten evig. Min gamle drillet jeg hul i til hendelen til Nova brenneren uten problemer. Denne Trangia (ca. 35-40 år gammel) har den annen elgkalv. Den har været påkjørt av bil, men etter litt bulk oppretting var den god som ny! OK, den ser da litt herget ut!

Trangia står stabilt (husk vinterunderlag), har perfekt vinnskjerm og er formet sådan at varmen  går opp om gryten = Nansen kjele prinsippet. Jeg har prøvd "åpne" brennere i litt vinn, hvor mye av varmen forsvinner bort. Jeg har 2 gryter og panne/lokk. 2 kjeler er relevant ved snøsmelting, som er et ganske stort prosjekt. Kaffekjelen gidder jeg ikke drasse rundt på! Jeg kan koke kaffe i en av grytene.

Trangia sprit brenneren fungerer OK til sommerbruk, men har alt for lite kapasitet til snøsmelting - har prøvd og det tok hele kvelden! Primus gassbrenneren er bra, men ikke så bra om vinteren. Den bor i bilen med et par gryter.

Hilsen Elgen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innlegget @elgen og @dsk og @Radiosugge.

Prøvde nå med Primus vintergass i 0 grader. Det fungerer bedre enn jeg hadde forventet. Spesielt når man snur gassbeholderen. De 3 "bena" på del 1870 i fig5. ( i innlegget til Radiosugge) blir rødglødende.

Når jeg forvarmer gassboksen i passe varmt vann blir hele delen 1870 rødglødende.

Hadde nok tatt med meg en eller noen bokser gass i pulken ja ( for backup og evt. kaffekoking). Rødspritbrenneren legges igjen hjemme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, elgen skrev:

Hei

Jeg har i mange år brukt ovenstående Nova løsning som Trangia brukte offisielt den gang. Nova brenneren er en meget bra og stabil brenner, som kan simmer koke, hvilket er meget nyttig ved finere matlaging til fjells. Jeg har alltid kjørt den på tennveske o bruker samme tennveske til forvarming - NO problems! Har total rensket den 1 gang i løpet av flere år.

CEJN koblinger fungerer bra som de nå pleier til trykkluft mm. hvis den får et dæsj silikon i blann. Men mange feilbetiener den nok! Koplingen er nemlig stengt, når hylsen er skjøvet INN mot flasken. Jf trykkluft, hvor man bare stikker han-delen inn. 

 

Hilsen Elgen 

Jeg er også veldig glad i Nova'n og problemene med Cejn ventilen var at hvis du ikke sørget for å holde ringen helt tilbake, helt til slangedelen var ordentlig ute, så lukket ikke ventilen og drivstoffet "sprutet" ut.  Det kan nok kalles betjeningsfeil, men du burde nok helst betjene den med bare fingre.

Har forsøkt den nye ventilen også, og mener at det vel så greit med Cejn, hvis man barer bruker den rett.  Akkurat her er nok koblingen til Primus (m. fl.) å foretrekke. Da kan du også kjøre på gass!  (Det går nesten uproblematisk på Nova uten justeringer)  Skal du fyre Nova på gass må du "forvarme" med å kjøre gassboksen med ventilen opp, når den brenner pent  kan du snu boksen.

 

Et ekstra spennenede ekspriment, er faktisk å ta en kald butanboks, stikke et par hull på den og fylle i flaska til Nova eller whisperlite, og kjøre på gass. er det for kaldt til at gassen bygger opp trykk så er det bare å pume litt.   Det spennende oppstår når du skal opne flaska igjen, for det er alltid litt gass der. :-) 
Kanskje dette er en aktivitet som passer i  "Ikke gjør dette hjemme" ??

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 18.12.2016 at 16.42, Radiosugge skrev:

Skal du øve på opptenning er bruk av litt rødsprit utrolig fint. Selv med stillebrenner holder 2,5 ml til perfekt oppstart uten flammer. La forvarmingsspriten brenne helt ut for så å retenne. Da aller fleste er alt for utoldmodige, og da blir det mere sot. Jo mere sot jo mere driftsproblemer. En god Stormlighter fylt med vintergass er hendig. Kan anbefale primus sin adapter og soto sin lighter med utskyvbare tupp. Da slipper du å svi finga. Soto link Fylleadapter for gassbokser

PS @Otoentar gjerne noen likerklikk om du er fornøyd med det jeg legger ut 1f607.png

IMG_1351.PNG

IMG_1352.PNG

Sorry!!! Har ikke tenkt over den likerknappen i det hele tatt:/. Overhode ikke annet enn sløvhet bak dette, ikke ment vondt... har stort sett svart iallfall:/. Men, nå har jeg testet ut likerknappen, så lover å bli flinkere👍🏻. 

Uansett, veldig takknemlig for alle tips, inspirasjoner, diskusjoner m.m som folk her inne bidrar til. Supert forum! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Erfarte på tur i helga at kjelene lett blir sotete ved bruk av primus sin omnifuel i stormkjøkkenet.. Tenker å bøye til de hvilebeina slik at kjeler kommer høyere.. Tester i ettermiddag:). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.