Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny dunpose til kona - 3/4 sesong - Hva velger mann?


Ivers

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg skal kjøpe ny sovepose til kona til jul. Vi er glade i å være på tur, både på hytter og i telt. I dag har kona en tynn sommerpose som brukes innendørs på hytter og en stor og tung, og ikke spesielt varm kunstfiberpose. Vi har nylig fått en liten gutt så det blir ikke kjempemange teltturer i vinterhalvåret fremover, men jeg håper vi får til en god del overnattinger på høsten likevel. Vi har skikkelige liggeunderlag (exped downmat 9) og er på tur ned mot nullpunktet på gradestokken.

Jeg ser først og fremst etter en 3/4-sesongs dunpose med komfort-temp på ca -5 grader. Kona er 170 høy og er slank. Jeg vet ikke om det er fornuftig å gå for en "damevariant" eller å velge en 180cm "vanlig" pose (ikke damevariant). 

Budsjett er ikke fastlåst men helst ikke over 4000. Ser for øvrig at fjellsport har gode tilbud på sovepose i disse dager. 

Jeg er ellers opptatt av god dunspenst og dunkvalitet noe som ofte gir forholdsvis lav vekt. Ønsker under 1,2 - 1,3kg og med lang glidelås, slik at den kan brukes som dyne på hyttetur (med vinduet oppe)

ME helium 800 dame til 3499,- i 175cm kan være aktuell, men for meg virker denne å være i varmeste laget. Også usikker på glidelås. Den kan også bli noe kort for en på 170cm ? Forøvrig bra pris.

Mammut sphere 3 har komfort-temp på -1 noe jeg tror blir litt for lite. Dessuten er den i grunn for dyr. 

RAB sumit 800 formula one passer mange av kriteriene mine, men er denne veldig stor og bred?

 

Jeg heller mest mot helium 800, men ønsker også andre forslag eller kommentarer. Hva velger jeg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du har tenkt veldig mange fornuftige ting her og tror du er på sporet av noen veldig bra poser! I den prisklassen tror jeg du får en veldig turglad og varm kjæreste :D  Jeg har et par ekstra spørsmål og tips: 

Er dama di frossen av seg eller er hun en som er veldig varm og heller fryser litt ekstra? Dersom hun er som tynne damer på 170 som oftest er, nemlig litt frosne av seg, ville jeg heller kjøpt en litt varmere enn en litt kaldere pose. 

Du spurte for eksempel om en pose med temp -12 ble for kald, jeg tror dette vil være midt i blinken. Den vil isolere bedre når det er kaldt og når det er litt varmere er det bare å dra ned glidelåsen eller bruke den som dyne. Min erfaring når jeg blir kald, er at ekstra klær/innerposer/boblejakke over posen osv, ikke fungerer så bra. Derimot er det uproblematisk å lufte når det blir for varmt. Min turglede har økt flere hakk etter at jeg kjøpte min kanonvarme pose, det er verdt de ekstra grammene (som egentlig ikke er så mye, siden den veier like mye som sommerposen min). De fleste av turvenninnene mine har gjort det samme. 

I forlengelse av dette lurer jeg på, siden kona di allerede har en sommerpose, kunne det være en idè å kjøpe en høst, vinter og vår pose? Min erfaring er at man fort får smaken for litt mer kalde turer og at høst og vårturer gjerne går ned til både -5 og -8 grader. Hvis dere i tillegg får lyst til å være ute en og annen vinternatt ville jeg tenkt som så at hun nå får en pose som klarer seg vår, høst og vinter, ta en med damecomfort på -12. Det er bare et forslag. Jeg kjøpte meg en vinterpose (Mont Bell downhugger 800 exp) som går ned til -26 i følge produsent. Den fungerer helt fint opp til 10 varmegrader uten å bli klam og venninna mi har sovet i -25 med den og det funket fint (godt med ekstra klær selvfølgelig). Sånn sett får du bare en pose med litt større bruksområde og en kone som er glad om morgenen siden hun har sovet godt. 

OG noe helt annet: Generelt vil jeg anbefale deg å dobbelt og trippelsjekke det som står oppgitt som comforttemp på soveposene. Det er veldig ofte at butikkene oppgir comf lim som "komforttemp" på alle soveposer, også dameposene. Vær obs på at uansett om det er poser til damer eller menn så er det comf temp du skal se på, ikke comf lim (mange selgere som roter med dette og mener at man skal se på comf lim på dameposer, det stemmer ikke). Personlig er jeg en frossenpinn og anser min komf temp som komf temp + 5grader :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref det jeg skrev om komforttempen, ang rab neutrino 600 er den oppgitt til -2 for kvinner, på denne hjemmesiden:

https://www.sportsnett.no/produkter/neutrino-600-704/fiery-red-standard-lz-3873

Fjellsport har her oppgitt comf lim, som er temperaturen det er komfortabelt for menn å sove i. Det er altså en litt for kald pose. 

 

 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hektapatur.no/vare-merker/mountain-equipment/soveposer/mountain-equipment-helium-800-green-shoot

Me posen har -4 som damekomfort. 

Jeg ville anbefalt denne: http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=3212&p_id=2321160 

Ellers har jeg ei venninne som har to varme western mountaineeringposer og er veldig glad for dem (men de er også svindyre). 

 

 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

ME helium 800 dame til 3499,- i 175cm er meget bra. Den har -4 i T-comfort, dvs. laveste temperatur for kvinner. T-Limit på -11 er laveste temperatur for menn. For kvinner må du gå ut i fra "T-Comfort" da kvinner fryser lettere. 800 gram dun kan da være bra siden du nevner 3/4-sesongs dunpose med komfort-temp på ca -5 grader. Sjekk denne fra importøren http://www.xcsports.com/merkevarer/mountain-equipment/soveposer/helium-range/w-s-helium-800/

Spør deg selv om hvilken årstid soveposen skal brukes mest. Det er stort temperaturspenn mellom sommer og senhøst, så dersom man ikke skal kjøpe to soveposer, må hun regne med at den blir varm på varmere sommerdager i fjellet. Det er lettere å lufte enn å skape varme. Å fryse er for mange noe som ødelegger turgleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for flotte svar og kommentarer. Jeg tviler på at det blir mange netter i flere minusgrader, men madammen er ikke den varmeste av seg så jeg ser bort i fra RAB Neutrino Endurance 600 womens som er til salgs for under 4000,- på komplettfritid. Denne posten er noe smal og også muligens litt kald til tiltenkt bruk.  

Vi har begge lakenposer i silke som kan benyttes innvendig ved kalde netter, noe som vil hjelpe på dersom det skulle bli styggkaldt og vi ligger i telt. Jeg tror derfor at Helium 800 dame vil være et godt valg siden denne nå er på tilbud til en overkommelig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.