Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen X-trem eller Pantagonia?


H4g3N

Anbefalte innlegg

Hei!
Vi er et par som ser etter et vintertelt til ekspedisjoner. Teltet skal brukes på enkelte turer med sekk, mens andre turer med pulk. Har noen ganger også med oss hund. Det står mellom Helsport Patagonia 3 og Fjellheimen x-trem 3 telt. 
Vi får et Patagoniateltet på outlet for 7000 kroner og Fjellheimen er på tilbud hos XXL til 5000 kroner.
Noen som har erfaringer med disse teltene? Fordeler og ulemper? Hvorfor er det så stor prisforskjell på disse teltene original? (10.000 kr for Patagonia og 7000 kr for Fjelmheimen). 
Ser ut som Fjellheimen har et større og bedre fortelt, men at Patagonia er mer stabilt ved dårlig vær. Står også at det medfølger ekstra stangsett og pulkpose på Patagonia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Patagonia leveres komplett med pulkpose, dobbelt stangsett og snøplugger. 

Fjellheimen har en duk som skrår ganske myr i fotenden, så jeg hadde problemer med at fotenden av soveposen ble fuktig pga rim. Ellers så har patagonia en del bra løsninger som helsydde stormmatter med innesydde pluggfester, mens fjellheimen har ett stort fortelt som gir muligheter for kokkelering og utstyrsoppbevaring. Ta også en titt på svea og spitsbergen (kommer vell til vinteren).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia er av enkelte omtalt som et bomberom. Står støtt selv i orkan når det er riktig satt opp. Det er relativt tungt - over 6 kg. Mange fine løsninger som at stormmattene går i ett rundt hele teltet. Det har også tørkeloft som følger med. Lett å sett opp, bruker ca 2,5 minutt på å sette det opp med tre plugger ved dobbelt stangsett. Veldig gode lufte ventiler. Lite fortelt men tåler nok bedre at vinden snur en de fleste andre telt. Patagonia er et extremt ekstrem telt, men fjellheimen extrem er et vanlig fire sesongers telt. Og sammenligne disse blir litt feil etter min mening. Det ligger også et TNF VE25 på finn til 3000kr det er et meget bra kjøp hvis du trenger et vindstabilt telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt skrår Fjellheimen mye. Har ikke opplevd rim, men lengden er ikke mer enn det må være.

Sjekk innvendig bredde i forhold til underlagene deres også, kun 130 cm. Jeg valgte å gå opp til 4 manns pga dette. 

Tørkehyllen i Fjellheimen er litt stusslig. Ting ramler lett ut. 

Dersom dere har planer om å utvide ekspedisjons horisonten er det kanskje en ide å gå for Patagonia. Kjedelig å måtte kjøpe enda en nytt telt for den store drømmeturen. 

Samtidig tror jeg nok Fjellheimen står av relativt tøffe forhold. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Fjellheimen x -trem og er godt fornøyd med det. Har brukt det i vind over 20 m/s og teltet har stått stabilt, avhenger mye av at man bardunerer godt og plasserer det riktig ift vinden. Veldig fint med stort fortelt, men som nevnt så er tørkehyllen nesten ubrukelig, alt for liten. God takhøyde som er viktig med tanke på bruk av primus i telt. Det er lagt opp til bruk av dobble stenger så er jo evt bare å kjøpe dette ved siden av :) Det veier heller ikke mye med tanke på størrelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sig Man skrev:

Problemet med fjellheimen er ikke lengden, men den spisse vinkelen i fotenden. Det skal vell sies at det ikke akuratt hjelper med downmat og en -30 pose, disse bygger ganske mye i høyden.

Jeg har fjellheimen og jeg kan relatere til det problemet. Jeg har løst det ved å ligge på skrå (siden jeg stortsett er alene i teltet), eller så tar jeg jervenduken rundt bunnen av soveposen. Det som er viktig på dette teltet er å få strammet opp endebardunen godt slik at det er vanskeligere å få kontakt mellom inner og yttertelt.
Egentlig litt rart at de kaller det et tremannstelt når de færreste har liggeunderlag som er 40cm i bredden. Kunne like godt gitt navn til hvor mange klovner som får plass inni (og det er sikkert nærmere 30).

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.12.2016 at 15.29, Radiosugge skrev:

Det er meget bra plass i lengde på Patagonia. Ser du på målene er jo teltene nesten like lange. Hvis du er i nærheten kan vi slå opp mitt i H4g3n så du kan se/prøve det. 

4f5317f052b403fe00ed90ca77d23de4554d97d7.jpg

haha, hvis du har H4g3 i nærheten av Trondheim hadde det vært fint å se det oppslått.

Lurer på om det eksempelvis er plass til matlaging i fortelte på Patagonia når man er to personer med to sekker på vinteren?

Endret av H4g3N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på ekspedisjonstypen deres også. Min bruk er ofte å ligge noen dager pr sted og da synes jeg type med fortelt i begge ender er helt suveren. Derfor har jeg Svea (bytter det navn i år?) Fordelen for meg er at det ikke skrår i fotenden og har aldri oplevd fuktig pose i fotenden fordi det er  et fortelt utenfor den enden. Der er det fin plass til hund/bagasje mens jeg gjerne graver stor kuldegrop i andre enden (største forteltet) for å kunne stå og kokke fullt oppreist. Teltet har fin sittehøyde inni - selv med Expedunderlag med stoltrekk. Litt utsatt for sidevind, men det har vi alltid løst med snøborg om det har blitt kraftig vind. Vi har vel hatt 25+ på det meste med det teltet. Jeg ville nok prioritere snøborg ved 20+ uansett telttype da det gir vesentlig roligere søvnforhold. 

(Når er dette litt på siden av hva dere spør om, men jeg var også oppsatt på et par andre varianter før jeg fikk noen tips som gjorde at jeg i ettertid ser at jeg har gjort det perfekte valget for min bruk. Men som sagt så går jeg ikke så ofte på turer med rent ekspedisjonspreg der man går og setter opp teltet på ny plass hver eneste dag...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, H4g3N skrev:

Lurer på om det eksempelvis er plass til matlaging i fortelte på Patagonia når man er to personer med to sekker på vinteren?

Svaret er ja. 

Selv Mr. Ousland lager mat inne, samtidig har han stålkontroll på alt utstyret sitt på tur. Det frigjør plass. To sekker inne og med alt strødd utover, skaper dårlig plass i alle fortelt. 

Legg merke til at forteltet i Patagonia skrår mer enn Fjellheimen. Kan skape en (feil?) følelse av mindre plass.  

 

 

Endret av Frilufta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.12.2016 at 19.11, Radiosugge skrev:

Jeg på på Sundvollen utenfor Oslo. Det er plass til å lage mat i forteltet. Har du sett videoen om Patagonia og ekspedisjonsskolens hvor de bruker Svalbard med stort fortelt ?

 

Takk, har ikke sett disse videoene. Er litt vanskelig å se hvor stor rommet er i forteltet på Patagonia på filmen, men som folk sier her/sett målene skal det være god plass til matlaging :)

Endret av H4g3N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.12.2016 at 18.02, Espen Ørud skrev:

Det kommer litt an på ekspedisjonstypen deres også. Min bruk er ofte å ligge noen dager pr sted og da synes jeg type med fortelt i begge ender er helt suveren. Derfor har jeg Svea (bytter det navn i år?) Fordelen for meg er at det ikke skrår i fotenden og har aldri oplevd fuktig pose i fotenden fordi det er  et fortelt utenfor den enden. Der er det fin plass til hund/bagasje mens jeg gjerne graver stor kuldegrop i andre enden (største forteltet) for å kunne stå og kokke fullt oppreist. Teltet har fin sittehøyde inni - selv med Expedunderlag med stoltrekk. Litt utsatt for sidevind, men det har vi alltid løst med snøborg om det har blitt kraftig vind. Vi har vel hatt 25+ på det meste med det teltet. Jeg ville nok prioritere snøborg ved 20+ uansett telttype da det gir vesentlig roligere søvnforhold. 

(Når er dette litt på siden av hva dere spør om, men jeg var også oppsatt på et par andre varianter før jeg fikk noen tips som gjorde at jeg i ettertid ser at jeg har gjort det perfekte valget for min bruk. Men som sagt så går jeg ikke så ofte på turer med rent ekspedisjonspreg der man går og setter opp teltet på ny plass hver eneste dag...)

Koselig bilde av matlaging du delte :)

Takk for tips :) vi tenker vel å bruke det ofte på turer hvor man setter opp teltet på en ny plass hver dag. Det som var genialt med Patagonia var at det fulgte med pulkpose, dermed skal det ta meget kort tid å få satt opp teltet.

Endret av H4g3N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.