Gå til innhold
  • Bli medlem

Miljøbensin: Mer helseskadelig en parafin?


Villminken

Anbefalte innlegg

Lurer på om avgassene fra 4 takts miljøbensin(uten benzen) er mer helseskadelig en parafin når man fyrer i telt/lavo (primus)

Vet at det er større brann/eksplosjonsfare med bensin en parafin! Vennligst ingen moralpreken nå ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går ut fra at det er fyring i telt du skal bruke miljøbensinen til.

Miljøbensin (4takt) er noe av det bedre du kan fyre med.

I utgangspunktet kan du si at lukt og avgass har en sammenheng.

Jeg foretrekker miljøbensin, fordi det som regel brenner renere enn parafin, og at en del brennere er laga kun for dette.

I telt er det et mye større problem at avstanden fra kokekar til flammen er for liten.

Dette gir mye Co pluss endel andre interessante gasser.

T.eks er optimus 111 i alle varianter, med for korte bøyler. Dermed øker Co utrolig mye med kokekar oppå.

Svea 123 er en av de bedre her.

Håper du finner nytte i svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen praktisk forskjell på Miljøbensin (4takt) og 'Renset Bensin'?

Har brukt Novaen med 'renset bensin', fungerer helt perfekt, men de får jeg bare i 1L flaske og er selvsagt utsolgt annenhver gang jeg kommer på sportsbutikken. Miljøbensin kan jeg evt kjøpe mye billigere på Esso'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar runegutt123! Det var det jeg ville høre.

Gutt på tur: Jeg bruker 4 takt miljøbensin, det er billig (4ltr kanne) og funker utmerket på Novaen min, men grunnen til at jeg spurte var at jeg leste noe en plass om at man "måtte" ha renset bensin. (husker ikke hvor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme jeg har lest i bruksanvisningen til Novaen min :)

Kanskje det er samme firma som leverer 'renset bensin' som vil sikre seg litt mere omsetning :D

Uansett, takk så mye for svaret. Jeg har også hørt det samme fra en kammerat som brukte Miljøbensin (4takt). Da satser jeg på det fremover.

Novaen fungerer meget bra så lenge jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, men har som regel fungert dårlig når jeg har forøkt noe annet. Jeg kvier meg derfor for å finne på noe nytt som feks. miljøbensin (4takt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus anbefalte 4 takt miljøbensin til sine produkter som gikk på bensin.

De har omformulert teksten noe, men se på

http://optimus.se/faq4.asp#3

så får du orginalteksten.

Rune skriver mye fornuftig lenger opp her, selv bruker jeg mest billig lampeparafin fra pumpe på bensinstasjonen.

Forøvrig er det bare å understreke det Andy skriver om å følge bruksanvisningen på Nova'n. Spesielt gjelder dette hurtigkoblingen og slukkeprosedyre.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.