Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller og bindinger til Rossignol BC 68


djing0

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har benyttet meg av ukens tilbud hos fjellsport og bestilt et par Rossignol BC68 til min bedre halvdel. Lurer i den forbindelse på hvilke(n) feller og bindinger jeg bør bestille til disse? Har sett litt på Rottefella BC Manual. 

Tar gjerne i mot erfaring på skiene og. Til under halvparten av prisen av et par Åsane Cecilie følte jeg at de var et godt kjøp. Men kanskje ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare du styrer unna BC Auto så er de andre greie. Forskjellen på Manual og Magnum er at bredden på plata skoen ligger mot er totalt 11mm breiere på Magnum. Det er noen som mener at bredden på Magnum gjør at plata streker i oppkjørte spor, men støvlen er alltid breiere enn plata så det er den som eventuelt burde streke imo.. Elles er de to bindingene klin lik, Magnum ser kraftigere ut, men det er bare plasten. Alt av metall inni er det samme. Breiere plate gir bedre trykk på kanten i enkelte sammenhenger.

BC 68 har ikke kortfell feste så vidt jeg kan se. Det betyr at du enten bør smøre så godt du kan, eller prøve Madshus Inteligrip. Det blir i prinsippet kortfell, limet på de er ikke så alt for bra på den fremre delen dessverre. Åsnes (Colltex) har lim på tube som kan brukes til å freshe opp limet. Rund av bakenden på fellen litt (buet) da løsner den feller ikke så lett.

Langfell er kun til bruk der det er veldig bratt, selv om du velger en med høy andel av mohair så vil det kun veksle mellom å gli dårlig og veldig dårlig. Langfell er alt for tungt og uegnet å gå med i allt annet terreng enn veldig bratt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madshus sine er vel 37mm brede, de festes på tuppen som en langfell, men det er 'glidsone' først slik at det bare blir fell midt under skien. Pass på å kjøpe de i noenlunde samme lengde som skiene, da kommer selve fellen på rett sted. Er de for lange blir selve fellen for langt bak.

Jeg har f.eks brukt disse fellene på rando skiene når det har vært lang flat anmarsj. Det er nok feste til litt oppoverbakke og mye lettere å gå med enn langfell. Men de løsner om jeg prøver å svinge i nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellene fungerer de, selv om et kortfellesystem som Åsnes eller Fisher har er noe enklere. Du kan også bruke Madshus fellene på vanlige langrennsski.

Er det -2 og kaldere med tørt føre er det enkelt å smøre, og det gir det beste resultatet og da bør du i alle fall gjøre det (blå extra)
Tror det vil gå greit, jeg har gått på tur over Hallingskarvet sammen med en på denne type feller, så helt håpløst er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Madshus Voss og bruker Madshus Intelligrip på dem. Flere kortere turer (dagstur) og en langtur fra Ringebufjellet til Sjusjøen. På den turen satt de på hele veien og de løsnet ikke. Faktisk veldig  fornøyd med dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har samme skiene, med BC manuell, kjøpte et par langfeller fra Åsnes. Langfellene brukes bare nå og da, men jeg bruker "avkappet" fra de som kortfeller.

Vet det høres merkelig ut, men med en lengde på 30-40 cm og litt spenn i skia fungerer det utmerket. Ingen festeanordning foran, de henger bare på limet, men har aldri løsnet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.