Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ turvask


uppis

Anbefalte innlegg

Av og til blir man vàr sin egen kroppslukt når man har gått en stund uten vask. Jeg fikk plutselig et ubehagelig møte med sterk svettelukt, og det var ikke praktisk med bad eller vask (det var dritkaldt ute). Som et eksperiment gned jeg en dæsj Antibac i armhulene og det gjorde susen, men det er neppe anbefalt av hudleger. Det var som å starte på nytt etter en dusj, helt luktfritt. Regner med at alle bakterier som forårsaket lukt ble drept.

Om dette er lurt vet jeg ikke, men regner med at man ikke dør av å gjøre dette en sjelden gang i blant. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
46 minutter siden, Hege P. skrev:

I rene nødsfall kan en liten måsadott i nesa også fungere brukbart.

Fordelen er at måsadotten fungerer for lukt fra resten av kroppen også. Har f.eks ikke forsøkt Antibac lenger sør enn armhulene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, uppis skrev:

Av og til blir man vàr sin egen kroppslukt når man har gått en stund uten vask. Jeg fikk plutselig et ubehagelig møte med sterk svettelukt, og det var ikke praktisk med bad eller vask (det var dritkaldt ute). Som et eksperiment gned jeg en dæsj Antibac i armhulene og det gjorde susen, men det er neppe anbefalt av hudleger. Det var som å starte på nytt etter en dusj, helt luktfritt. Regner med at alle bakterier som forårsaket lukt ble drept.

Om dette er lurt vet jeg ikke, men regner med at man ikke dør av å gjøre dette en sjelden gang i blant. 

 

Ikke så dumt, gitt at huden din tåler det, for svettelukten fremkalles jo av bakterier i huden. De trives godt der det er varmt og fuktig, som i armhulene. se fx www.dinside.no/okonomi/stinker-du/61976541  eller http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/svetting-14029.html

Ellers er det jo mye rart å finne på youtube om hvordan holde seg ren på tur, og noen er nok litt ufrivillig morsom også: https://www.youtube.com/watch?v=m9TxfhhefeA  (Der får man bla. det gode tipset for kvinner med mann på tur - eller menn med mann for den saks skyld: "Husk å ta med ei fløyte når du vasker seg i skogen, så din mann kan komme deg til unnsetning om et farlig dyr - som en Bjørn - skulle dukke opp!") Kort sagt, husk å ta med både fløyte og en mann på tur!

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hege P. skrev:

I rene nødsfall kan en liten måsadott i nesa også fungere brukbart.

Mose er antiseptisk (ergo bakteriedrepende), prøv derfor først å vaske med mosen under armene. Hjelper det ikke, gjør som Hege P. sier, dytt opp i nesa - og gå videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, awesomevicc skrev:

En venninne av meg hadde vært på festival noen dager og når dusjene bare hadde kaldt vann tok hun i bruk Antibac der nede. Ble sikkert rent nok, men svei visst som helvete. Frister ikke å prøve.

Auda! Og når vi først er i "området", noen filmscener husker man bedre enn andre: youtu.be/0VxcKM5mcaU?t=83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, awesomevicc said:

En venninne av meg hadde vært på festival noen dager og når dusjene bare hadde kaldt vann tok hun i bruk Antibac der nede. Ble sikkert rent nok, men svei visst som helvete. Frister ikke å prøve.

På tross av at lukten skal tilsi noe annet, så skal jo nedre slottsgate være selvrensensende så det der hørtes ut som en uvanlig dårlig ide 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

På tross av at lukten skal tilsi noe annet, så skal jo nedre slottsgate være selvrensensende så det der hørtes ut som en uvanlig dårlig ide 1f602.png

Kommer jo an på om man snakker om innendørs eller utendørs. Mennesker i dag har jo ikke den naturlige bakteriefloraen vi hadde før såpens ankomst og derfor kan mangelfull gatespyling føre til tarminfeksjoner som f.eks. e.coli. Spesielt om man slurver med håndvasken (Bygdøy Allé). Innendørs vask bør man overlate til dem som er innendørs.
Det verserer rykter at dersom en kun vasker seg med rent vann over lengre tid så vil det utvikle seg en slik flora som legger en demper på eventuell lukt og sjenanse. Det skal jo også noteres at ville mennesker heller ikke drev med intimbarbering så det bør kanskje unngås uken før en skal på ekspedisjon.

Jeg ville nok ikke brukt antibac i syd (øst), men skal jeg omgås folk og jeg kjenner at det ikke lenger lukter nystekte vafler så bruker jeg en våtserviett til å tørke av utsatte adresser. Under armene kan en til nøds bruke antibac-servietter, men gel blir for klissete for min del.

Det viktigste er uansett å vaske hendene. Turmage skyldes sannsynligvis oftere av smitte av tarmbakterier via hendene enn forurenset vann/snø. For hender er dog flytende produkt langt mer effektivt enn servietter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mennesker og tre bikkjer på 14 dagers kano / lavvotur, hvorav 11 dager med mer eller mindre sammenhengende  kaldt vær og regn gir ikke de beste for renhold. Siste dagen pakka vi bilen full av vått utstyr og kjørte til nærmeste hotell for dusj og overnatting. Vi hadde ikke lagt merke til spesielt mye vond lukt før vi kom ut av dusjenog kjente "stanken" av turtøyet på gulvet. To dager biltur hjemover med vått turutstyr var en blandet fornøyelse!

Når det er sagt så er fuktig mose og en siste sveip med dopapir helt greit på langtur, gir hverken kløe eller svie.

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi bruker ikke antibac eller "anti bac Zalo", men vanlig såpe, deo mv. her i huset, for å opprettholde en vis naturlig bakterieflora og ikke fremdyrke resistente bakterier. Man kan også bli for ren. (elginnen har kvalifisert mening om dette, da hun underviser helsevesen.)

Lars Monsen mener visst at man skal forberede tur ved ikke å vaske sig en uke før for å bygge noe naturlig fettlag og skitt opp på kroppen. Jeg er ikke enig med ham i dette. Jeg merker ingen forskjell på turer som starter fra hytta (uten dusj) eller hjemmefra.

Og det er velkjent at noenlunde vanlig kroppshygiene, tannpuss mm. både er mulig under tur /i felten og holder moralen oppe. Da Churchill gikk på en politisk smell under 1. verdenskrig og som offisers utdannet, så ble sendt til skyttergraven,e gikk han først i krig mot lusa og bedre hygiene, før fienden og ble en meget populær offiser pgr av dette. 

På helge turer er det likegyldig, for du kommer hjem til dusjen om et par dager. På lenger turer praktiserer jeg en del snøvask om vinteren. Om sommeren er der masser av bekker, elver og vann. Regner det skikkelig har man jo en meget stor dusj! Det skal være ganske surt - vind,  for at jeg ikke gjør det. Og så virker det skikkelig imponerende på turfølget! Særlig utenlandske turister! Ekte Viking!

 Er man varm og god fra soveposen eller hardt arbeid er det bare forfriskende - og så ta det tørre skifte sett klær på til leir- og sovebruk. dermed har man også et sett underklær som er noe renere enn det andre. På meget lang tur er det jo mulig å vaske klær underveis med litt Nylonvask eller likende, hvis det været ikke slår sig helt vrang mht tørking. Det er en kjent sak at gamle sure sokker ikke varmer så bra og ikke er behagelige å ha på, Så de kan bare skylles eller vaskes. 

En må holde moralen og hygienen høyt på tur!

Hilsen Elgen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for innlagt guiding i Oslos mer eller mindre kjente strøk  :-) . 

For å unngå lukt er ullundertøy et fint bidrag.

Vask er for meg ikke primært pga lukt, men for hygiene og redusere klamhet når man dukker ned i soveposen dag 4 (hater det) og unngå gnagsår innafor Ring1 da.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 11/29/2016 den 11.17, Prebb skrev:

Det verserer rykter at dersom en kun vasker seg med rent vann over lengre tid så vil det utvikle seg en slik flora som legger en demper på eventuell lukt og sjenanse. Det skal jo også noteres at ville mennesker heller ikke drev med intimbarbering så det bør kanskje unngås uken før en skal på ekspedisjon.

Jeg leste en artikkel i Vi Menn for sikkert 20+ år siden om en pensjonert lege som ikke hadde brukt såpe på 15 år, og fikk ingen klager fra konen. Han brukte litt lenger tid i dusjen enn han hadde gjort med bruk av såpe ol. da ha skrubbet seg godt med en klut/svamp.

 

Jeg er ikke helt der enda, men jeg bruker i hovedsak kun 2 produkter til kroppsvask, såpestykker fra Lush (helst med skogspregede dufter) og shampoo bar. Kan ikke huske å ha vært plaged med hudkløe el. siden jeg bodde hjemme hos mor og far der det ble brukt billig produkter fra dagligvarebutikken...

 

På 2 ukers turer har jeg med ett slikt såpestykke + våtservietter, det er nok. Som nevnes over, sats på ullklær som luftes ofte. Jeg lufter f.eks soveposen daglig så lenge været tillater det.

Endret av Truant76
typos...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Våtservietter fungerer bra til mye.

Ved behov har jeg "hoppet" ut i et vann eller en stille del av en elv - kaldt som fy. Alternativ "kattevask", som er mindre kaldt. Liker å være tørr og luktfri når jeg kryper ned i soveposen.

Ecover såpe fra http://www.gronnlivsstil.no/productdetails.php?product=116#productdetails116  er 100% biologisk nedbrytbare, utgjør ingen fare for organismene i vannet. Bruker den i håret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hvorfor bruke masse forskjellige farlige kjemikalier til å vaske kropp og bolig, når en enkel såpe fikser alt dette ganske greit?...

Jif spray henger i luften på badet i 4 timer, og gir økt risiko for kols. Den er ikke så veldig bra heller, funker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.