Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Falketind 62


Hagbard97

Anbefalte innlegg

Annonse

Til det bruket så ville eg nok sett på andre ski.. Har selv Ingstad skiene, og opplever at de er litt vel svingvillige når man skal gå langt rett frem (vidda) de er god å stå ned med og å dra pulk med, så for meg er det et ok kompromiss. Men min bruk er hovedsakelig i kupert terreng. Om eg skulle fokusert mer på vidda så ville eg nok sett på andre ski som er litt bedre å gå på flaten med men fortsatt innafor å stå ned med. 

Åsnes falketind 62 ser eg for meg er enda et hakk i feil retning om man skal gå på vidda. Har nå kjøpt falketind 62 til fattern til jul. Bruken er hovedsakelig kupert terreng, skal han på vidda så trur eg de gamle fjellsidene hans (40 år gamle Åsnes) kansje er et bedre valg... men det får vi se til jul :) gleder meg til å prøve disse skiene i romjulen !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falketind 62 er vel så nye at det ikke har snødd nok til at noen har fått prøvd de enda..

62 er samme midtbredde som Ingstad, men Falketind er bredere foran og bak. Tipper de også har mindre spenn, det betyr at de svinger lettere, men som en gåski vil de nok oppleves anderledes.

Jeg har Ingstad i +10cm i forhold til kroppshøyde. De er fenomenale til å gå opp egne spor med, jeg opplever de ikke som vinglete gåmessig. Det er bare å "måke på". Er underlaget typisk "oppkjørt", dvs hard bremser de merkbart fordi det moderate spennet gjør at de tar nedi på midten. Da søker jeg ut mot løsere underlag dersom det er mulig. På grunn av spennet er ikke svingvilligheten akkurat som man forventer, men ingenting svinger av seg selv, du må uansett ski våge å ha litt fart på, så skiene flyter. På typisk slalombakke føre er de lette å kjøre, i dypere snø er det guts og ferdigheter som avgjør om det blir bra. Men de er trygge og forutsigbare, de finner ikke på noe sprell nedover uansett hvilken stil du har. Jeg liker Ingstad godt og har 2par..

Fjellsport har de til halv pris nå på Black Friday, det er et godt kjøp.

Skal du ha "Vidde commutere", så er Amundsen bra, de har jeg i +20cm. De har mer spenn og smørelomme, så de ikke tar nedi på midten. De lager fint egne spor, men kan du gå bak en med Ingstad kan du gå enda fortere.. Det jeg mener med det er at har noen gått samme rute som du er på vei, så får du en fenomenal lett reise. Er som å gå med langrennski rett etter løypemaskinen. Krever litt mer for å få svinge de, men er føret bra er ikke det ikke en umulighet. Har 2par de også...

Jeg bruker ingstad når jeg skal et stykke og turen går litt opp i høyden og jeg ser muligheten for å få kjørt litt. Med 75mm er de litt tyngre men ikke tunge. Skal jeg langt av gårde bruker jeg Amundsen, med BC blir totalvekten mindre og hele reisen blir dermed lettere. Siden skiparken også består av topptur-telemarkski og lette Rando ski så er det det som blir valgt på de bratteste turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.