Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med MSR Whisperlite Universal


paddelunde

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter en del med primusen min. Jeg bruker renset bensin og forvarmer den ganske mye. Og jeg får fin blå flamme tidlig og den holder seg slik en stund.

Så går det mer og mer over til gul farge, og den forblir slik. Jeg har prøvd den i friskluft med samme resultat

Hva gjør jeg galt? Tenkt meg på tur i desember og vil gjerne ha en primus som kan varme teltet, lage mat med og smelte snø, så det må være på plass før jeg drar.

Takknemlig for alle tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres veldig, veldig ut som om trykket faller når den har gått en stund, og at det vil løses om du pumper 5-10 ganger mens brenneren går. Dette skjer mest når flasken er fullest, og luftvolumet er lavt, og problemet blir mindre jo mindre bensin det er igjen i flasken.

En oppside er at effekten også gjør det mulig å "småkoke", så om du beregner bra kan du koke opp først, og kanskje unngå svartbrent havregrøt til frokost.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR anbefale egne flasker bl.a. fordi enkelte leverandører har biten med gjenger, kun presset fast, og dette kan begynne å lekke.

Dersom det er en lekkasje vil du kunne teste om dette er før ventilen ved å pumpe opp trykk og la flaska stå. Blir tryket borte så kan du pumpe rikelig trykk og ha tom flaske, senke dette i vann og se hvor det bobler.

Før du begynner med alt dette, ta fraværandre tilbakeslagsventilen på pumpa, rengjør og inspiser, bytt deler om nødvendig, sett sammen og test.  fuelpumpstandarddiagram.jpg?maxheight=12

 

dsk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, ArveS said:

Antar "tilbakeslagsventilen" = Check valve assembly? 

@Tor-Erik-L-77 Hvert 10 minutt er kanskje mye, men pumper du *aldri* mer trykk mens brenneren går? Hvilken flaskestørrelse bruker du? 

Hvor ofte det må pumpes er som du sier veldig varierende ut fra hvor stor flaske du har, hvor mye fuel som er på flasken og hvor mye trykk man i utgangspunktet pumpet ja :)

Man må uansett pumpe opp mere trykk om brenneren står over en lenger periode 30/60min, hovedsakelig fordi trykket faller grunnet mindre fuel i flaska. Min erfaring er at om man brenner i 60min med utgangspunkt i en full fuel flaske så må man kanskje gi 10-20 pump i løpet av denne tiden for å holde trykket stabilt... ta det med en klype salt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få prøvd noen MSR-flasker ja. At man må pumpe litt under langvarig fyring, er jo ganske normalt Men kanskje ikke innenfor de første 10 minuttene.

Jeg har tenkt meg ut på vintertur før jul, for å se om jeg synes det er artig med skitur, så turen blir lagt dit det er bra med snø og fint vær. Og da er det jo fint om brenneren fungerer, slik at jeg får litt lunk i teltet og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke helt uvanlig det du opplever, hvis flaska er ganske full når du begynner. Jeg har en Optimus Nova og hvis jeg har full flaske må jeg pumpe opp litt mer trykk etter 10-15 minutter. Etter dette "må" jeg kanskje pumpe en eller to ganger til før flaska nærmer seg tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa den i går med halvfull flaske. Skjedde det samme da. Jeg pumpa opp et bra trykk i flaska nå og dukka hele greia under vann. Kommer ikke mange boblene, men det er noen fra selve pumpa, det er kanskje normalt at det er igjen litt luft der. Nei, får vel bare fortsette å teste den, kanskje gå til innkjøp av de flaskene produsenten anbefaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvor mye pumper du? Det er sjelden jeg trenger å pumpe mer enn 10-20 ganger. Men da går det gjerne bare 10-15 min før jeg må pumpe litt. Tror jeg ville testet på nytt i vann, og forsøkt å se hvor lekkasjen kommer fra. Kommer den fra mellomrommet mellom flaske og pumpe, eller fra selve pumpen?

Og du, ta og kjøp en MSR-flaske og bruk den, da. Akkurat med bensin og flammer er det ikke noe poeng å overlate noe til tilfeldighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR sine pumper passer kun på MSR flasker. Pakningen på pumpa går utenpå flaska når du skrur den på. MSR flasker er smalere ved flaskemunningen enn flasker fra primus og fra andre produsenter, derfor tetter ikke pumpa mot flaska når du skrur den til den uoriginale flasken og du får lekkasje mellom pumpe og flaske. 

Skift til MSR flaske og brenneren din vil fungere som den skal tenker jeg :)

Edit: står beskrevet med bilder her.

Endret av Kjellis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.