Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker Tips til valg av liggeunderlag og hengekøye


Marius Johansen

Anbefalte innlegg

Hei  

Har planer om å komme meg mer ut i naturen og trenger litt tips til valg av utstyr. Jeg tror jeg har bestemt meg for amok draumr 3.0 hengekøye, godt valg?

Blir exped downmat 9 lw (197x65x9) for stor for å ha i amok hengekøyen?

Er 175 og ca 85 kg, overdriver jeg med så stort underlag? 

Kom gjerne med tips og innspill :) 

-Marius 

 

Endret av Marius Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wide er helt sikkert ikke dumt men jeg aner ikke helt hvordan det blir i ei hengekøye. Jeg får helt noia av å ligge å balansere oppå en pinne for å sove. Spesielt med et liggeunderlag som bygger 7-9cm opp fra underlaget. Roterer gjerne en del rundt i løpet av natta og det er kjipt å våkne av at man bikker utfor underlaget til stadighet. Men Long? Neppe. Har sett litt etter MW (uten snodige fasonger som funker dårlig med stoltrekk) selv med mine 185cm. Det er fort litt overkill med den lengden synes jeg. Spesielt sommerstid funker det fjell å hvile tærne på en jakke eller hodet på en sekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stusset på i Amok, er at det virker som at liggeunderlaget blir kortere. Mitt er evig langt nok til meg når jeg ligger i telt, men i Amoken så er det liksom ikke mer enn akkurat. Pussig sak, men det kan være verdt å sjekke, så du ikke ender opp med et som er for kort.
(Mulig det er fordi man i Amok har den oppstrammingsfunksjonen sånn at det bøyer seg, mens det ligger flatt i et telt. Jeg har noen ganger hatt litt sittefunksjonen om natta også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg sjekket hjemme siden til amok, og der var det masse informasjon. Skal gå helt fint med 197x65, men tror det var maks. De hadde også tilbud på hjemmesiden deres, så sparte 700,-.

Noen soveposer dere vil anbefale? Blir nok aldri å campe i temperaturer under -5 -10. Ikke lyst å bruke mer en 2000? Men vil kjøpe best mulig for pengene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På https://www.facebook.com/groups/1511280219193804/ finner dere mye info om forskjellige hengekøyer. Selv bruker jeg en Warbonnet Ridgerunner med både Under- og Topquilt. Brukte tidligere Exped Downmat 9 LW som funker veldig bra, men underquilt er helt overlegent i praktisk bruk. Samme med topquilt, skal aldri bruke sovepose igjen hvis jeg ikke må.

Vi arrangerer Frozen Butt Hang 2017 i Finnemarka i februar, dersom noen er interesserte :-) Se fb for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sovepose, lurer jeg på om noen har erfaring med dunteppe/quilt slik som dette i long/wide, går til -18 grader,  tenker på versjonen med strikkhemper og ikke sydd..

http://www.hammockgear.com/burrow-0/

Finnes også i billigere versjoner for færre minus.  Ender vel opp i ca 4000,- med frakt og moms

Endret av Hengern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hengern skrev:

Når det gjelder sovepose, lurer jeg på om noen har erfaring med dunteppe/quilt slik som dette i long/wide, går til -18 grader,  tenker på versjonen med strikkhemper og ikke sydd..

http://www.hammockgear.com/burrow-0/

Finnes også i billigere versjoner for færre minus.  Ender vel opp i ca 4000,- med frakt og moms

Jeg har en burrow 20, bred, med sydd fotende som jeg er overmåtelig fornøyd med. Du kan sikkert få dem til å lage en med strikkhemper også, men normalt er det trykknapper eller sydd fotende som brukes. Ulempen med de som ikke er sydd er at de ikke blir helt tette i enden, så man må tette med noe (en genser eller jakke el) innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Humbug skrev:

Jeg har en burrow 20, bred, med sydd fotende som jeg er overmåtelig fornøyd med. Du kan sikkert få dem til å lage en med strikkhemper også, men normalt er det trykknapper eller sydd fotende som brukes. Ulempen med de som ikke er sydd er at de ikke blir helt tette i enden, så man må tette med noe (en genser eller jakke el) innenfra.

Takker ,-jeg ser forresten at denne antagelig er mer aktuell, ikke minst prismessig, havner vel på 2500 inkl moms og frakt.  Sydd versjon er sikker et sikrere valg slik du anbefaler:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-systems/taiga-480?gid=130&vid=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.