Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny pulk


djing0

Anbefalte innlegg

Hei!

Har aldri eid pulk før, men har invester i fjellski og planlegger nå turer i vinter. Må bli en pulk i den forbindelse.

Ser at fjellsport har kampanje denne uken på diverse pulker, men vet hverken hvor stor pulk jeg bør kjøpe eller hvilken type. Planlegger stort sett turer med en makslengde på 1 uke, noe lengre enn det kan jeg si for sikkert at det ikke blir.

Vurderer en Fjellpulken transporter inkl drag og sele til kr 2199,-. Er det et godt valg? Eventuelt en av disse "varepulkene" til fjellpulken. Men ser jo at det er betydelig dyrere.

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder med deg i Fjellpulken transporter eller Paris-pulken som kommer på omtrent det samme med drag og sele. Kjøp en stor bag (F.eks. Fjellpulken 155 liters pulkbag) så har du en meget fleksibel løsning der du kan ta hele bagen inn i teltet.
Disse "brettene" sklir godt og fungerer helt ypperlig til en hyggelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva slags drag/sele som følger med denne her?

 

1 hour ago, whistler said:

Jeg holder med deg i Fjellpulken transporter eller Paris-pulken som kommer på omtrent det samme med drag og sele. Kjøp en stor bag (F.eks. Fjellpulken 155 liters pulkbag) så har du en meget fleksibel løsning der du kan ta hele bagen inn i teltet.

Jeg vurderer den samme pulken selv. 155 liters pulkbag, hvordan er det egentlig? Xcountry 144/130 som er alternativet mitt har jo betraktelig større volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimrad skrev:

Er det noen som vet hva slags drag/sele som følger med denne her?

 

Jeg vurderer den samme pulken selv. 155 liters pulkbag, hvordan er det egentlig? Xcountry 144/130 som er alternativet mitt har jo betraktelig større volum.

Det er nok riktig at Xcounry 144 gir deg en del mer volum, så om du skal på lang-langtur er nok det mer riktig størrelse.

155 liters baggen er helt perfekt for Parispulken ihvertfall. Fyller nesten hele lengden, det eneste jeg har utenfor er bensin. Jeg bruker Arctic-bedding i tillegg så jeg har massevis av plass i baggen. Skulle klart meg fint med denne kombinasjonen på en tre ukers tur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, djing0 skrev:

Det heller mye mot transporter nå ja. Paris-pulken er et fint alternativ, men når jeg kan slippe å lage til drag og slikt selv er jo det positivt.

Det er fordelen med Fjellpulken, men når det er sagt så er det veldig enkelt å poppe på Fjellpulken-dragfeste på Parispulken. Tok meg 15 minutter. Pop-nagler følger med men krever at du har pop-tang ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, whistler skrev:

Det er fordelen med Fjellpulken, men når det er sagt så er det veldig enkelt å poppe på Fjellpulken-dragfeste på Parispulken. Tok meg 15 minutter. Pop-nagler følger med men krever at du har pop-tang ;-) 

Har ikke poppet fast festet mitt til Paris pulken enda, men 1000kroners spørsmålet: Skal festet monteres på oppsiden eller undersiden av leppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Omnilite skrev:

Har ikke poppet fast festet mitt til Paris pulken enda, men 1000kroners spørsmålet: Skal festet monteres på oppsiden eller undersiden av leppa?

Jeg satte mine på oversiden av leppa. Synes draget kom veldig lavt ved å montere på undersiden. I tillegg regner jeg med det blir mer belastning på leppa når den konstant blir presset oppover under gåing, men det er bare synsing ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, whistler said:

Det er nok riktig at Xcounry 144 gir deg en del mer volum, så om du skal på lang-langtur er nok det mer riktig størrelse.

155 liters baggen er helt perfekt for Parispulken ihvertfall. Fyller nesten hele lengden, det eneste jeg har utenfor er bensin. Jeg bruker Arctic-bedding i tillegg så jeg har massevis av plass i baggen. Skulle klart meg fint med denne kombinasjonen på en tre ukers tur. 

Da ble det en Transporter på meg hvertfall, med Arctic Bedding og bag fra Piteraq. Litt annen pris enn 144/154. Tror og håper jeg endelig blir fornøyd. Jeg har gitt opp bruktkjøp for ganske lenge siden da alt jeg har kommet borti kun har vært noen veldig få hundrelapper billigere enn tilbudspriser som kommer på nett i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Nimrad skrev:

Da ble det en Transporter på meg hvertfall, med Arctic Bedding og bag fra Piteraq. Litt annen pris enn 144/154. Tror og håper jeg endelig blir fornøyd. Jeg har gitt opp bruktkjøp for ganske lenge siden da alt jeg har kommet borti kun har vært noen veldig få hundrelapper billigere enn tilbudspriser som kommer på nett i ny og ne.

Gratulerer! Det blir nok en veldig bra kombinasjon :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, whistler said:

Jeg holder med deg i Fjellpulken transporter eller Paris-pulken som kommer på omtrent det samme med drag og sele. Kjøp en stor bag (F.eks. Fjellpulken 155 liters pulkbag) så har du en meget fleksibel løsning der du kan ta hele bagen inn i teltet.
Disse "brettene" sklir godt og fungerer helt ypperlig til en hyggelig pris.

Den Fjellpulkens 155 liters bag er ikke spesielt stor. Er jo ryggsekker som rommer like mye. 

Ville heller gått for en Piteraq HD pulkbag som er ca 70 liter større.

Man får plass til mye rart i Fjellpulkens bag, men dersom man har en større syntetpose som Tyin eller Denali, og man skal på en tur over flere dager, så er det nesten ikke plass i denne.

Jeg har begge pulkbager, pluss diverse store syntetposer. Og jeg angrer på at jeg kjøpte Fjellpulkens pulkbag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tronn skrev:

Den Fjellpulkens 155 liters bag er ikke spesielt stor. Er jo ryggsekker som rommer like mye. 

Ville heller gått for en Piteraq HD pulkbag som er ca 70 liter større.

Man får plass til mye rart i Fjellpulkens bag, men dersom man har en større syntetpose som Tyin eller Denali, og man skal på en tur over flere dager, så er det nesten ikke plass i denne.

Jeg har begge pulkbager, pluss diverse store syntetposer. Og jeg angrer på at jeg kjøpte Fjellpulkens pulkbag.

Hmm.. Jeg syntes den er perfekt, men det kan jo være fordi jeg bruker Arctic bedding i tillegg ;-) Har Tyin pose og det er klart den hadde stjålet mye plass om jeg ikke hadde hatt den i beddingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, whistler said:

Hmm.. Jeg syntes den er perfekt, men det kan jo være fordi jeg bruker Arctic bedding i tillegg ;-) Har Tyin pose og det er klart den hadde stjålet mye plass om jeg ikke hadde hatt den i beddingen. 

Har bedding også, men den har vi ikke giddet å bruke enda 🐌

Vi brukte også Denali poser(madammen og jeg), som tar enda mer plass en tyin. Da blir det rett og slett for trangt i en FP bag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.11.2016 at 19.32, djing0 skrev:

Takk for tipset. Da styrer jeg unna fjellpulken sin bag. Da blir det fort samme oppsett som @Nimrad. Noen som har erfaring med 40l sekken til fjellpulken? Ser for meg det er fint med easy access til diverse ting i en sekk. 

Jeg brukte denne sekken på flere turer nå før sommeren, og kan si meg godt fornøyd.
Jeg brukte den både med hjemmelaget taudrag, hjemmelaget "stivt" drag og fjellpulkens drag, og den føltes stabil og fin med de fleste vekter bak i pulken(e). Jeg brukte Paris-brett med alt fra 10kg i én pulk, til nesten 100kg fordelt på to pulker.

Jeg merket at med de aller tyngste ekvipasjene føltes sekken litt for "pinglete" og jeg foretrekker å bruke ekspedisjonsselen til dette, men for vanlig bruk (10-50 kg) fungerer den helt ypperlig.

Man blir såklart litt klammere på ryggen i oppoverbakkene når man bruker sekk kontra åpen sele, men fordelen med å ha en ryggsekk med seg veier opp for dette. Jeg syntes det er helt ypperlig å kunne ha mulighet for å etablere en basecamp, og så bruke sekken alene på oppdagelsesferder i området rundt campen.

I hver pulk har jeg to 1/2-size Piteraq bagger, der vekten blir nøye fordelt slik at man unngår velt i løssnøen. På grunn av dette liker jeg ikke å måtte åpne baggene og romstrere rundt i dem før jeg er kommet frem til bestemmelsstedet, og da blir det veldig hendig å ha en sekk der man har vannflaske, niste, skifeller o.l. som man gjerne trenger på turen.

At sekken har integrert "slepetau" til barna er også et stort pluss ved vanlige skiturer.

Alt i alt har jeg vært meget fornøyd med sekken, og har endt opp med å bruke den på de fleste skiturene, både med og uten pulk.

Men som tidligere nevnt, skal man på en skikkelig langtur med mye vekt, er en robust ekspedisjonssele å foretrekke. Til 9 av 10 turer ellers er sekken helt ypperlig.

Håper dette kunne være til hjelp.
Skulle det være noen andre spørsmål ang sekken eller paris-pulken, er det bare å spørre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har Fjellpulken Tranporter ankommet :)

Ser at denne er forskjellig ift. reklamen. Det er ikke lær reimer med hull i for innfestingen, men heller vanlig nylon. Dessuten er draget sort isteden for grått.

Draget passer fint i pulken ja.

DSC_0637.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Blaser said:

Da har Fjellpulken Tranporter ankommet :)

Ser at denne er forskjellig ift. reklamen. Det er ikke lær reimer med hull i for innfestingen, men heller vanlig nylon. Dessuten er draget sort isteden for grått.

Draget passer fint i pulken ja.

DSC_0637.JPG

Gratulerer. Kjøpte den samme selv. Hva syns du om lengden på strikken som fulgte med? Jeg følte det ble litt vel stramt om jeg skulle bruke alle festene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer selv @Nimrad !

Har tatt noen bilder som viser hvordan jeg har festet strikken i front og bak.  Lengden i fra hullene bak på pulken til der stroppen er festet i siste klips er 18 cm. Så jeg kan slakke opp, men føler at det er passe stramt. Åpningen på klipsene er opp.

Det siste bildet viser toppen av en Fjellpulkken selesekk (25l) som jeg kjøpte på en åpningsfest til 400,- :)

 

DSC_0640.JPG

DSC_0639.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
9 timer siden, Kjell Iver skrev:

så bra ut, men har du ikke draget feil vei? Bøyen "skal" vel andre veien?

Ja, "skal" den det? :)

Jeg har tenkt på dette mange ganger. Det ser logisk ut når man trekker at bøyen kommer andre veien, men det er veldig upraktisk når man skal pakke den sammen.. På min Fjellpulken 144 kan jeg ikke legge draget bakover hvis bøyen er andre veien når det er lass i pulken. Og det kan vel ikke være meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lompa skrev:

Det ser logisk ut når man trekker at bøyen kommer andre veien, men det er veldig upraktisk når man skal pakke den sammen.. På min Fjellpulken 144 kan jeg ikke legge draget bakover hvis bøyen er andre veien når det er lass i pulken. Og det kan vel ikke være meningen?

Poenget med bøyen på draget til fjellpulken sine drag er at man skal bende draget under pulken ved transport. Bøyen var/er derfor bøyd i forhold til "springet" under pulken og skal folde seg etter bunnen, slik at man kan brette draget under pulken før man hiver den på biltak etc.

En annen mulig ting er at ringene lettere faller av når draget er festet opp/ned. Sistnevnte har jeg ikke erfart selv, men fikk det fortalt av en som hadde plagdes med dette på en tur.

Det ser for meg ut som at det nesten er umulig å gjøre dette med denne typen brett?Altså brette draget under pulken.. Jeg går ut i fra at bildet hans var tatt av pulken ovenfra - ble nesten litt i tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Poenget med bøyen på draget til fjellpulken sine drag er at man skal bende draget under pulken ved transport. Bøyen var/er derfor bøyd i forhold til "springet" under pulken og skal folde seg etter bunnen, slik at man kan brette draget under pulken før man hiver den på biltak etc.

En annen mulig ting er at ringene lettere faller av når draget er festet opp/ned. Sistnevnte har jeg ikke erfart selv, men fikk det fortalt av en som hadde plagdes med dette på en tur.

Det ser for meg ut som at det nesten er umulig å gjøre dette med denne typen brett?Altså brette draget under pulken.. Jeg går ut i fra at bildet hans var tatt av pulken ovenfra - ble nesten litt i tvil :)

Hm, har prøvd dette, og det blir veldig upraktisk. Mye vanskeligere å gli pulken inn i bagasjerom e.l. uten å skrape opp dragene og hekte inn i alt mulig. På disse brettene er det helt umulig å brette under. På min brettes dragene inn under de reimene som klipses på tvers, så da er alt låst til pulken.

Dette med ringene skjønner jeg ikke. Hellingen fra kropp til pulk blir jo samme vei. De kan da ikke falle oppover?

Må visst gjøre nye forsøk i vinter. :)

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.