Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur med høydeskrekk


Hela

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kunne tenke meg å legge ut på en lengre tur neste sommerferie, helst med telt. Er i god fysisk form, men sliter litt med høydeskrekk, og føler dette begrenser turmulighetene mine en del. Har gått mye tur i fjellet, men høydeskrekken har blitt verre de siste årene, og svært bratte partier blir et problem. Jeg tenkte derfor jeg skulle spørre om noen har et forslag til en turrute som kan strekke seg over flere dager, samtidig som man slipper de verste høydeurfordringene?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er store viddepartier uten spesielt bratte strekk i store deler av fjellene i Sør-Norge. En kan fin lage seg ruter som ikke går i bratte partier.

En annen sak er at dersom høydeskrekken din hemmer deg i det du ønsker å gjøre så er det et problem som du bør, og kan gjøre noe med. Ved å la være å oppsøke situasjoner som gir deg høydeskrekk, men som samtidig ikke innebærer noen reell risiko, så forsterker du bare frykten. Slik frykt begrenser seg da nødvendigvis ikke bare til én ting som høyder, fly, heiser eller tilsvarende, men ofte til mange av disse situasjonene. Om du lar frykten styre alle valgene du tar så kan det fort spre seg til andre "mildt truende" situasjoner, som igjen hemmer deg enda mer.

Det er ikke pinlig å delta på kurs, eller individuell terapi, for å få hjelp til å mestre frykten.

Med det sagt, så er det nok noen som burde hatt litt mer høydeskrekk slik at en slapp å bruke så mye ressurser på hente dem ut når de setter seg fast på fjellhyller her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forollhogna nasjonalpark (Sør for Trondheim)
Femundsmarka nasjonalpark (sør-øst for Trondheim)
Hardangervidda nasjonalpark (mellom Bergen og Oslo)
Fjellområdene rundt og nord for bergensbanen nærmere bestemt Hallingskeid
Dovrefjell nasjonalpark

Skal du ha en helt super opplevelse så vil jeg anbefale deg å krysse Hardangervidda, vandre en rundtur i Femundsmarka, eller ta en god rundtur med utgangspunkt fra Hjerkinn stasjon.

Endret av Martin Gjellestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarksvidda ? Rimelig flat og lite folk. Bonus er lange lange dager pga midnattsol og bra fiske hvis man liker sånt.

Ser man litt videre rundt i Nord har kystområdene flotte plasser der man får høyfjell følelsen alt 30 moh . Bakdel utpå disse halvøyene i nord er når Nordvesten kommer så er det ofte tåke, sterk vind og 4-6 grader .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Hela, og velkommen til fjellforum :-)

Nå vet ikke jeg helt hva du definerer som svært bratt, men det er faktisk fullt mulig å ta en rundtur i f.eks. Rondane uten å gå over topper. Dersom du går det jeg kaller triangelen (andre kaller det trekanten) slipper du bratte opp- og nedstigninger og kan få en flott tur i majestetiske omgivelser. Da har du mulighet til både telting eller evt. bruk av hytter (både private og DNT sine). På strekket mellom Dørålseter og Rondvassbu kan man ta båt som går på morgenen og ettermiddag, da slipper du unna det eneste som, etter min oppfatning, kan kalles for bratt. Turen kan startes fra både Spranget (Rondvassbu) på Gudbrandsdalssiden eller fra Straumbu på Østerdalssiden,

Ellers har du fått en rekke gode forslag fra andre her som jeg kan underskrive på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært nyttig å høre mer om hvordan høydeskrekken arter seg. Hvor går grensen? Dørstokken, kjøkkenstolen eller gardintrappa?

For øvrig er forslagene alle ypperlige, Når det gjelder Hardangervidda, så slår min høydeskrekk ut på stien nord for Skytjedalsvannet. Ikke at stien i seg selv er bratt, men du får luftig utsikt ned dalen og dalsidene. Her går det en annen rute, så mellom Rembedalsseter og Liseth går du fint utenom. Bortsett fra det er det mye å gå på sør for jøkulen og selv om det er masse fjell, så er det slake bakker nær sagt overalt.

Med f.eks Finse som utgangspunkt, så kan du ta lange vest/øst svinger eller gå rett sør til Kongsberg eller Rjukan eller kombinasjonar alt etter som hva "langtur" er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! :) Liker særlig godt utsiktene til å utforske områder jeg ikke har vært noe særlig i før.

Flere som lurer på hvor ille høydeskrekken er - kom bort fra stien og måtte gå opp bratte siden av Knutshø i sommer, og det ble litt vel friskt, og endte med å snu før toppen (var nødt til å gå på glatt snø i deler av partiet, var nok det som var det verste). Topper som f.eks. Storronden i Rondane går fint, så lenge jeg får ta det i eget tempo på vei ned, i de bratteste partiene.

Den 16.11.2016 at 13.45, Prebb skrev:

Det er store viddepartier uten spesielt bratte strekk i store deler av fjellene i Sør-Norge. En kan fin lage seg ruter som ikke går i bratte partier.

En annen sak er at dersom høydeskrekken din hemmer deg i det du ønsker å gjøre så er det et problem som du bør, og kan gjøre noe med. Ved å la være å oppsøke situasjoner som gir deg høydeskrekk, men som samtidig ikke innebærer noen reell risiko, så forsterker du bare frykten. Slik frykt begrenser seg da nødvendigvis ikke bare til én ting som høyder, fly, heiser eller tilsvarende, men ofte til mange av disse situasjonene. Om du lar frykten styre alle valgene du tar så kan det fort spre seg til andre "mildt truende" situasjoner, som igjen hemmer deg enda me

Det er ikke pinlig å delta på kurs, eller individuell terapi, for å få hjelp til å mestre frykten.

Med det sagt, så er det nok noen som burde hatt litt mer høydeskrekk slik at en slapp å bruke så mye ressurser på hente dem ut når de setter seg fast på fjellhyller her og der.

Helt enig der, Prebb! Ikke redd for å prøve å utfordre meg selv på det, men med telttur i tankene vil jeg gjerne kunne legge opp en rute hvor jeg ikke MÅ forsere de bratteste partiene for å få gjennomført turen :)  Kanskje heller legge opp til brattere dagsturer med teltet som base. Kurs hadde kanskje vært en ide, men litt vel bratte fjellsider er (dessverre) ikke et problem jeg støter på så ofte i hverdagen at jeg får somla meg til å få gjort noe med det, hehe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke høydeskrekk, det heter høyderespekt, og det er veldig viktig å ha :-) Jeg har tidvis jobbet i en klatrepark, og om noen ikke har respekt for høyden der, får de ikke lov  til å klatre.  Så du er hjertelig velkommen der, til å jobbe med høyderespekten :-)   Uansett, kan anbefale Etnefjellene på langs :-) Eller Hardangervidda for den del. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Den 16.11.2016 at 15.22, Martin Gjellestad skrev:

Forollhogna nasjonalpark (Sør for Trondheim)
Femundsmarka nasjonalpark (sør-øst for Trondheim)
Hardangervidda nasjonalpark (mellom Bergen og Oslo)
Fjellområdene rundt og nord for bergensbanen nærmere bestemt Hallingskeid
Dovrefjell nasjonalpark

Skal du ha en helt super opplevelse så vil jeg anbefale deg å krysse Hardangervidda, vandre en rundtur i Femundsmarka, eller ta en god rundtur med utgangspunkt fra Hjerkinn stasjon.

Hei igjen,

Har du noe nærmere tips til en evt. rundtur med utgangspunkt fra Hjerkinn? :) Tenker i utgangspunktet kanskje rundt 4 dager, men ingenting er fastlagt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.