Gå til innhold
  • Bli medlem

Randoutstyr. Innspill?


cpt.morgan

Anbefalte innlegg

Driver og kikker litt på sport-conrad etter randonee utstyr.

Har satt opp følgende pakke foreløpig:

Ski: Dynafit Manaslu 2.0 16/17 174cm (123-90-108,5) Pris: 352,- euro

Bindinger: Dynafit radical 2.0 med stoppere                 Pris: 335,- euro (Dynafit Beast er faktisk billigere men jeg ser ikke helt at jeg trenger de og samtidig er de ganske mye tyngre.)

Feller: Dynafit Speedskins tilpasset Manaslu                Pris: 143,- euro

Virker dette greit eller har dere tips til andre ski/binding oppsett som kan være bedre? Jeg er forøvrig 1.80 høy,78 kg og har ikke nedoverski på mange år. Går endel langrenn på racingski (mosjonist) Har jeg valgt riktig lengde på skiene?

Bruken blir toppturer I Troms,heisbasert/skianlegg er helt nedprioritert.

 

Når det kommer til støvlene er jeg mer usikker. jeg vet det kommer an på passformen. Jeg har ganske smal fot med lav vrist. Har tidligere brukt fattern sine Dynafit titan og de passer foten min. Skal prøve noen Scarpa Maestrale hos en kamerat. Hvis man tar utgangspunkt i at støvlene passer meg, hva ville dere gått for? de jeg har sett på mest er følgende:

 

Dynafit TLT 6 Mountain Pris: 385,- euro. Vekt 1310g (M27.5)

Salomon MTN Lab        Pris: 419,- euro. Vekt 1576g (M27)

Scarpa EVO F1 Limited Pris: 360 Euro.  Vekt 1230g (M27)

 

Som beskrevet tidligere er jeg ikke noen fjellgeit og dette blir min første rando-pakke så jeg lurer på hva jeg skal vektlegge. har lest meg kvalm på alle tre og det virker som at alle er gode alternativer.

Det jeg forøvrig har funnet ut er at Salomon skoa er den desidert stiveste for nedkjøring og den får veldig mye skryt for at den er både stiv, varm og god å gå med. Denne er dog noe tyngre enn de to andre. Begge de andre later til å være gode støvler men de er noe mykere. disse er på den andre siden lettere og har bedre gå-utslag (60 grader mot salomon på 40)

 

Hva betyr dette i praksis? Trenger en fersking som meg de stivere Salomonskoene eller vil de andre gjøre nytten like godt? Jeg har ingen planer om høye svev eller 60 graders renner med det første 😆

Håper dere kan komme med noen innspill

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har bara provat ett par Dynafit-skidor och dom imponerade inte. För hoppiga. Ganska krävande att åka på. Detta är dock en annan modell, men den låga vikten gör att jag misstänker att även dessa kommer att vara ganska odämpade och livliga.

Jag personligen skulle ha valt några andra skidor (någon modell från EVI eller Black Crows) med det är ju jag det.

Rätt längd är omöjlig att svara på eftersom jag inte vet vilken typ av åkning du gillar (hårt i hög fart med stora svängar eller låg fart och korta svängar eller....). 174 låter lite kort för en skida med rocker fram och bak för en som är 180 cm och väger 78 kg. Man måste veta hur hård skidan är och om det passar med åkarens tycke och smak. Det kan bli bra, det kan vara så att dom är lite för korta och mjuka. Du får prova. Eller kontakta EVI...

Bindningarna är ett klockrent val. Svårt att finna något bättre.

Det viktagaste med stövlerne är att dom passar bra på foten och går bra att gå upp med. Ned kan man köra med (nästan) vad som helst och väldigt få kör så hårt att man behöver speciallt styva stövler. Jag kör på TLT 5 och PX-One (beroende på tur) och har bara en enda gång haft problem med att stövlen inte håller måttet och det var i väldigt speciell snö i Röldal, med att par Black Crow Navis. Prova och köp i butik om du inte i förväg vet vad du skall ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer lav vekt på utstyret slikt at terskelen blir lavere for å komme meg på tur.  I området jeg bor er toppene i stor grad på 800-1200 meter og endel av de ligger et stykke fra veien slike at enkelte av turene fort kan ta opp i 7-8 timer Jeg er klar over at lav vekt går ut over kjøreegenskaper,men jeg har lest en god del om de nye dynafitskiene og det virker som at folk mener at de er stive nok i de fleste testene. Hvor ærlige disse testene er kan sikkert diskuteres. Jeg er som sagt fersk på ski så jeg tror ikke skiene bli å holde meg tilbake på nedkjøringen, det er vel heller det under hjelmen som holder meg igjen. Har sett på black crows,men jeg syns de blir litt dyre i første omgang, så jeg vil helst prøve å holde et nogenlunde budsjett samtidig som jeg får en relativt lett pakke totalt. For meg vil nok min første topptursesong på ski handle mer om opplevelsen enn det å satse hardt nedover.

Lengden på skiene var jeg litt i tvil om. har lest endel og ser at det anbefales for nybegynner på toppturski å kjøpe de ca 10 cm kortere enn man selv er. Når det er sagt høres det litt logisk ut at man kan gå for noe lengre ski når man har litt rocker både foran og bak. Manaslu i 1.82 veier forøvrig 1480 gram ( 1380g 1.74) og ting har vel skjedd på utviklingen de senere årene med tanke på både karbon og titan for avstiving så akkurat det bekymrer meg ikke så veldig til min bruk. (edit:) Jeg bor som sagt i nordnorge og topptursesongen her oppe begynner som regel i mars pga mørketid og korte dager, så det må nok påregnes endel kjøring i tung snø/slush i den relativt korte topptursesongen på ski vi har her. Har inntrykk av at sesongen i grove trekk varer fra mars til litt ut i juni.

Jeg ser forøvrig at årets modell av black crows orb freebird er oppgitt til å veie 2990 pr par i str. 1.78 så vektforskjellen mellom manaslu og den skia er ikke mye.

skiene jeg kjøper  kommer  uansett ikke til å kjøre en meter i det lokale skianlegget heller. Hadde jeg planlagt noen turer i bakken så hadde jeg nok sett etter ski som er litt tyngre/ kjøreorientert.

Er det noen andre her som har erfaring med skiene fra dynafit?

 

Når det kommer til sko så har jeg gått et par turer på fattern sine Dynafit titan. de er noen år gamle men de passer meg bra. Har ikke hatt noen smerter og de skoene passer meg selvsagt ikke 100%. Jeg har en smal fot som er lav over vristen og det virker som at dynafit passer meg greit i utgangspunktet hvertfall. Jeg syns forøvrig Scarpa EVO F1 virker spennende så om jeg passer den tror jeg at jeg har en vinner på støvelfronten. Ender nok med å kjøpe støvlene lokalt i butikk men vi har bare en butikk i byen som har peil som selger rando så jeg må nesten se hva de har å velge i der.

 

Takk for innspill ang. stivheten på støvlene. Da slår jeg fra meg salomon med en gang og satser på enten en lett sko fra dynafit eller scarpa forutsatt at jeg finner en modell som passer foten min :)

Endret av cpt.morgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Dynafit Mustagh for toppturer med lange marsjer, og den fungerer godt. Ville nok valgt Manaslu neste gang, siden den løfter seg bedre ut av snøen. Disse skiene er jo kompromiss (som jo alle ski er), men de fungerer fint for formålet. Skal jeg banke skikkelig på så er de lette og urolige, som Johan2000 sier, men til "normal" kjøring så er dette godt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspill,Lompa. Jeg tror nok også de vil fungere til den bruken jeg ser for meg. dette er som sagt første toppturpakken min så om jeg føler jeg trenger andre ski etter en sesong eller to så er det vel ikke verre enn å bytte dem. Da ble det kjøpt ski i dag, da den lokale spesialbutikken solgte ut alt av fjorårsmodeller til 1000,- paret (!!!) de hadde bare disse i strl 1.82 men til den prisen så får jeg heller bare vokse inn i de, prisen var det hvertfall ikke noe å si på. På prislappen som står på de står det 6999,- :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.11.2016 at 19.48, cpt.morgan skrev:

den lokale spesialbutikken solgte ut alt av fjorårsmodeller til 1000,- paret (!!!) de hadde bare disse i strl 1.82 men til den prisen så får jeg heller bare vokse inn i de, prisen var det hvertfall ikke noe å si på. På prislappen som står på de står det 6999,- :D

Det høres ut som om du har gjort et rasende godt kjøp, og kommer helt sikkert til å bli fornøyd med det.
Uten at jeg kjenner hverken deg eller skiene tenkte jeg at 174 var litt kort, så kanskje du har hatt dobbelt flaks :)

Bindinger finnes det mange forskjellige bra av, men de du har sett deg ut er et trygt og godt valg. De kan antagelig også bli med over på neste par med ski hvis du skulle gå lei av dem.
Det finnes dog mange andre, så hvis din lokale spesialist har et godt tilbud på en fjorårsmodell er det mulig å gjøre et godt kjøp også her.

Når det kommer til støvler støtter jeg det som har blitt sagt tidligere, at det er lurt å kjøpe i butikk, og også å droppe salomonene.
Det er helt sikkert bra støvler, men de er i en annen klasse enn resten av utstyret ditt. Salomon mtn explore kunne evt vært et alternativ, og Atomic backland kan være verd å se på.

Jeg har de Scarpaene, og er fornøyd med dem. Lette og god bevegelighet og helt ok å kjøre på.
Jeg sto mellom dem og atomic backland carbon (dynafit passer meg ikke) og endte på scarpa da de passet foten min litt bedre og jeg opplevde at de hadde en jevnere fleks.
Ellers er nok alt som listes her gode støvler, det er bare å plukke de som sitter best på deg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000,- var eit veldig godt kjøp. 182 er minimum lengde så du kjem til å verta nøgd med dei. Har gått og kjørt med ein del korte ski og dei er urolege og lite stabile. VIKTIG: prøv sko før du kjøper. Stor forskjell i passform mellom og innad hjå dei ulike merka, finn nokon som passar foten din og kjøp dei. Her snakkar eg av realkompetanse.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.