Gå til innhold
  • Bli medlem

Prepp av nye fjellski


Bård B

Anbefalte innlegg

Har ikke all verdens erfaring med skiprepp og smørning, men har av kollegaer og andre fått noe ulike beskjeder om fremgangsmåte for å behandle skia.

Skia det er snakk om er et par fjellski som skal brukes i marka og på fjellet, både i oppkjørte løyper og utenfor.

Er veldig usikker på hva jeg nå bør gjøre i jungelen av råd og forskjellig utstyr, noen som er gode på dette her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varm inn litt glider i skia og skrap det av igjen med en plastsikling. Gjenta et par ganger for å få voksen skikkelig inn i sålen. Så børstes resten av med en hard børste. Du trenger ikke sette inn sålen der du skal ha festesmurning. Der kan du heller rubbe opp fibrene litt med sandpapir, så sitter smøringen bedre.

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendig å glide ski som ikke skal brukes i preparerte løyper og med en viss hastighet. Slitasjen på sålen er såpass stor at det ikke har noe hensikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Landsem skrev:

Helt unødvendig å glide ski som ikke skal brukes i preparerte løyper og med en viss hastighet. Slitasjen på sålen er såpass stor at det ikke har noe hensikt. 

Man vil jo likevel tette sålen, slik at levetiden blir lengre. Noe mye bedre glid vil det nødvendigvis ikke gi da man sliter av det laget raskt som du sier. Ser veldig stor forskjell på mine ski (som glides jevnlig) og en kompis sine ski av samme sort. Sålen til han er veldig tørr og "sprø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tråkker jeg i et vepsebol men skit au..Dersom skiene er ubehandlet bør du ikke bruke annet enn stålskrape og poleringbørste. Jeg antar at du ikke kommer til å glide ski før hver tur? Ubehandlede ski trekker til seg mindre skit enn behandlede. Du får dårligere gli med ubehandlede enn behandlede, men du kan gå mye lenger med samme rimelig gode glid om skiene kun blir skrapt rene og polert med børste. Ved bløtt føre er det viktigere å legge struktur enn å glide. Rene, polerte ski uten hår i sålen er bedre i det lange løp enn ski med samme glider en hel sesong...kjøp børste til batteridrill ;-) Tørr såle skraper du vekk. Det er brent pga friksjon og kan ikke vokses vekk.

Jeg har vokset alpinski noen tusen ganger, men da brukes de i 2 min med fantastisk gli og ikke en en vinter ;-) Møkkete såle = dårlig gli!

Endret av LEO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste er riktig. Dessuten, om du ikke skal delta i trendy ekspedisjons race eller turklassa i et randonnée renn, så ser jeg ikke poenget med å behandle ski nevneverdig. Som nevnt i samme tema før, de aller fleste folk på slikt utstyr har MER enn nok med å takle høye hastigheter på ski om ikke de skal begynne å ta etter konkurranse-idretten i bruk av diverse kjemiske coctails som avleveres rundt om i naturen. Ja, det er ikke fluor i all glider, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glide de eller stålsikle. på fjellski blir det ikke all verden god glid uansett. 

Gliding er ikke så mye jobb egentlig og det holder en stund. bruk en hard glider, f.eks swix ch6 eller skigo ch violett. Unngå myke glidere da de trekker til seg mye mer skitt. trenger smørejern, plastsikling, børste. det finnes også hurtigglidere du smører på men de holder ikke så lenge. dog kan de være et alternativ hvis du ikke har egnet sted å glide. etter tur så renser du ski og smører på gloder. så lar du de stå og børster av før neste tur.

Stålsiklede ski fungerer fint. du trenger dog å rense de innimellom selv om de trekker til seg mindre skitt enn ski med glider. men det krever litt jobb å få de bra. bør ha en god stålsilkling. stålbørste, rillejern. en ulempe med fjellski er stålkanter som gjør at det kan være vrient å stålsikle de. rillejern finnes så vidt jeg vet bare i bredde for langrennski. jeg har drevet med stålsikling en del år på langrennsskiene og det trengs en del utstyr for å få de bra. men på langrenn er jo det å få god glid viktigere. har selv ikke erfart at stålsiklede ski kladder men det forutsetter at man renser såla innimellom.

Hiv jeg hadde hatt nye ski ville jeg selv glidet de. da er det struktur i såle og det er ikke så mye jobb. spes på nysnø så glir det en del bedre enn ståsiklede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye på langrenn. Har lært mye av swix sin hjemmeside. https://www.swix.no/Tips-guider

Bruker nivået "sport" med glider, smørejern, smøreprofil og børster.

Mitt beste tips er at du ser på nivå "aktiv fritid" på videoer og manualer. Der man ikke trenger mye forkunnskaper eller utstyr.

Det viktigste er å komme seg ut på ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 12.11.2016 den 19.53, borgern skrev:

Du kan glide de eller stålsikle. på fjellski blir det ikke all verden god glid uansett. 

Gliding er ikke så mye jobb egentlig og det holder en stund. bruk en hard glider, f.eks swix ch6 eller skigo ch violett. Unngå myke glidere da de trekker til seg mye mer skitt. trenger smørejern, plastsikling, børste. det finnes også hurtigglidere du smører på men de holder ikke så lenge. dog kan de være et alternativ hvis du ikke har egnet sted å glide. etter tur så renser du ski og smører på gloder. så lar du de stå og børster av før neste tur.

Stålsiklede ski fungerer fint. du trenger dog å rense de innimellom selv om de trekker til seg mindre skitt enn ski med glider. men det krever litt jobb å få de bra. bør ha en god stålsilkling. stålbørste, rillejern. en ulempe med fjellski er stålkanter som gjør at det kan være vrient å stålsikle de. rillejern finnes så vidt jeg vet bare i bredde for langrennski. jeg har drevet med stålsikling en del år på langrennsskiene og det trengs en del utstyr for å få de bra. men på langrenn er jo det å få god glid viktigere. har selv ikke erfart at stålsiklede ski kladder men det forutsetter at man renser såla innimellom.

Hiv jeg hadde hatt nye ski ville jeg selv glidet de. da er det struktur i såle og det er ikke så mye jobb. spes på nysnø så glir det en del bedre enn ståsiklede.

Planlegger selv å stålsikle type kuzmin på et par fjellski. Men ødelegger ikke du stålsiklen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste paret med ski (Åsnes Amundsen) har jeg behandlet slik som Lompa skriver.

På 10.11.2016 den 9.18, Lompa skrev:

Varm inn litt glider i skia og skrap det av igjen med en plastsikling. Gjenta et par ganger for å få voksen skikkelig inn i sålen. Så børstes resten av med en hard børste. Du trenger ikke sette inn sålen der du skal ha festesmurning. Der kan du heller rubbe opp fibrene litt med sandpapir, så sitter smøringen bedre.

Jeg synes det jeg har tjent på det er bedre glid sammenlignet med kompiser som ikke gjør det, og at festesmurningen henger bedre i smøresonen enn på skiene jeg hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en litt annen metode, fordi jeg ikke gidder den «vanlige» måten. Og jeg synes min metode fungerer like bra, og varer like lenge, på fjellskiene og alpinskiene mine. Ihvertfall til mitt bruk. Langrennsentusiastene og konkurransefolkene har nok mer omfattende metoder.

Varme fra smørejernet er det som sliter aller mest på sålen og skien.

Jeg tar en blokk rosa glider og gnikker denne utover sålen (ikke festesonen), gnikker den mot kobberbørsten også (ingen smørejern eller smelting). Deretter bruker jeg kobberbørsten og børster hele skien godt med mye press. Deretter går jeg over med nylonbørste. Resultatet er en fin, sort og blank såle med god glid, som ikke kladder. Minimalt med arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes også på langrenn til en viss grad. Gni voks på ski men da tar man som regel gnikkingen med drill og rotokork. 
Men hvordan blir holdbarhet på den måten du gjør? Får å gjøre det såpass enkelt tror jeg nok at jeg likegodt hadde skaffet en Swix CH6 spray e.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, borgern skrev:

Men hvordan blir holdbarhet på den måten du gjør? 

Jeg gjør det ett par ganger i sesongen tipper jeg. Kanskje 🤔🤷‍♂️

Så lenge sålen er blank, ren, svart, og ikke «grå, tørr og hårete» eller klabber, tenker jeg at sålen er ok til fjellskibruk og toppturski 🤷‍♂️

Jeg har som sagt bare fjellski og alpinski/toppturski. Når jeg har gjort ting «etter boken», har jeg ikke merket bedre holdbarhet.

Men jeg har prøvd sånn gliderkrem som man smører på og polerer av med en fille. Det har veldig mye dårligere holdbarhet før jeg ser at sålen blir «grå og tørr» igjen. Da får ikke kobberbørsten gjort jobben sin, og da er det kanskje ikke så rart heller. Litt hard børsting pusser sålen godt synes jeg.

Koster deg ingenting å prøve :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.